وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انجمن ها و کانون ها بخشی از هویت نهاد مدنی است که می تواند اتفاق بیفتد و امتداد یابد، ریشه بدواند و ماندگار شود و مسیری برای تفویض ها و واگذاری امور به صنوف به شمار می آید.

به گزارش مرور نیوز، قبل از ظهر امروز (3 شهریور) نشست همگرایی دولت و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری (گام نخست) با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مدیران و روسای صنوف فرهنگی و هنری در تالار رودکی برگزار شد و در آن روسای خانه های فرهنگ و هنر سخنرانی کردند.

در این نشست دستورالعمل همگرایی پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری به امضای وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: در دو سال اخیر رویکردها و اقداماتی در حوزه فرهنگ و هنر انجام شده است که کاهش و تجمیع مجوزها از تعداد ١٣٧ به ٣٦ مجوز یکی از این اقدامات به شمار می آید تا از این طریق فضای کسب و کار روان تر و آرام تر شود.

وی در عین حال تصریح کرد: دستور العمل های روشن برای هر مجوز منجر به این می شود تا حقوق و مطالبات اهالی فرهنگ و هنر از دولت شفاف تر باشد و مشاغل فرهنگی و هنری تعریف خود را پیدا کنند.

صالحی با اشاره به امضای دستور العمل همگرایی پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری گفت: این پروژه با همکاری اهالی فرهنگ و هنر تا پایان امسال به نتیجه می رسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تلاش کردیم منابع سرمایه گذاری در حوزه های فرهنگی و هنری را تسهیل تر کنیم. معصومیت فرهنگی طوری بود که در منابع مالی مفقود است. در نامه ای به رییس جمهور محترم درخواست دادیم که فرهنگ و هنر به دلیل اینکه در بخش منابع مالی مفقود شده است در صندوق توسعه ملی به آن توجه شود.

وی تصریح کرد: فرهنگ و هنر به عنوان اقتصاد و معیشت اهالی فرهنگی و هنری باید در منابع مالی جدی تر دیده شود. تشکیل مجتمع حل اختلاف فرهنگ، هنر و رسانه نیز با این نگاه بود که موضوعات و مشکلات این اهالی در فضای روان تر و آرام تری پیش رود و مسائل آن ها سریع تر دنبال شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: محیط های متعدد با طرح های فراوانی وجود دارد که فرصتی را برای کسب و کارهای فرهنگی و هنری فراهم می کند که گذرهای فرهنگی یکی از این اقدامات در این زمینه است و امشب در سفری که به اصفهان خواهم داشت دو خیابان فرهنگ و هنر در نجف آباد افتتاح می شود.

وی ادامه داد: یکی از رویکردهای مهمی که مورد توجه و نظر دولت های یازدهم و دوازدهم بوده و هست واگذاری امور به مردم و صنوف مرتبط است. این رویکرد جدی جناب آقای دکتر روحانی است و به طور پیوسته مورد مطالبه ایشان از هیات دولت است.

صالحی در عین حال تصریح کرد: بهبود کسب و کار نیز مقدمه واگذاری امور به مردم و اصناف است بنابراین توجه با این امر ضروری است. این رویکرد مقومات و مقدماتی را لازم دارد. اگر بخواهیم بدانیم چرا این اتفاق تاکنون صورت نگرفته و همچنان چتر دولت ها بر فضای اقتصاد و معیشت مردم حاکم است باید به عوامل آن توجه داشته باشیم.

وی افزود: در این زمینه دو عامل مهم تر از دیگر عوامل است. ابتدا اینکه مردم باید در تمام این مسیر حضور داشته باشند نه در انتهای مسیر. گفت و گو به عنوان ارتباط دولت و مردم از سطح سیاستگذاری تا مرحله اجرا است و مردم و دولت باید همپای هم حرکت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: با همین نگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین نامه شورای گفت و گو را تنظیم کردیم و با همین رویکرد اتفاق امروز شکل گرفت.

صالحی در ادامه تاکید کرد: برخی اوقات دولتمردان حس می‌کنند عقل کل هستند و فکر می‌کنند به جای مردم و آن مجموعه می‌توانند تصمیم کلان بگیرند در حالی که باید در مسیر تدوین قوانین همراهی و همفکری مردم را جدی بگیریم.

صالحی گفت: عامل دوم اینکه نهادهای مدنی در ایران در ١٥٠ سال گذشته به خوبی شکل نگرفته اند و این باعث می شود تفویض و واگذاری به مردم کمتر شکل بگیرد و دولت بزرگ تر و ناکارآمد تر شود. تکلیفی که در برنامه ششم توسعه ارجاع شده و یک تکلیف قدیمی است اما تاکنون به بار ننشسته است و این اتفاق در حال شکل گرفتن است.

عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: انجمن ها و کانون ها بخشی از هویت نهاد مدنی است که می تواند اتفاق بیفتد و امتداد یابد، ریشه بدواند و ماندگار شود و مسیری برای تفویض ها و واگذاری امور به صنوف  به شمار می آید.

در بخش دیگری از این نشست حسین شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نباید لباسی بر تن فرهنگ و هنر بدوزیم و بعد در پروها از آن بکاهیم یا به آن بیفزاییم بلکه باید اجازه دهیم اصحاب فرهنگ و هنر در یک فعالیت جمعی برا یتحقق اهداف فرهنگ و هنر خود قواره و اندازه آن را تعیین کنند و فعالیت‌ها و چارچوب‌های قانونی به آن ها علام شود.

وی افزود: بدون تردید مسیر پیش‌رو روشن خواهد بود اما چرا این مسیر تا کنون طی نشده و فعالیت‌ها به تأخیر انجامیده یک سوال صحیح است  این کار به نفع ما و حکومت ما است و پایه‌های نظامی کشور را مستحکم‌تر می‌کند.

شریعتمداری با بیان اینکه باید دستاوردهای مردم را طی ١٠٠ سال اخیر حفظ کنیم و تنها راه آن برای استحکام خانه این است که با مردم باشیم و مردم در کنار ما باشند، گفت: جامعه هنری کل مردم را به حرکت در می‌آورد. هنر هنرمندان قلم‌های زیبا و ... یکی پس دیگری انقلاب را به اینجا رساند و همه ایران پای انقلاب ایستاده‌اند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دولت فرهنگ و هنر را باید در دل خود جای دهد،‌گفت: ما هنرمندان را نیروهای مولد می‌دانیم و جز حمایت کاری نخواهیم داشت. کاری که ما امروز پایه‌گذاری می‌کنیم مبنای اصلی تحول فکری در ایران است و تنها این امضا سند سمبلیک نخواهد بود. آقای روحانی با ٢٤ میلیون رأی مورد افتخار ماست بنابر این همراهی با این مردم از وظایف دولت است هر چند فشار برای دولت زیاد باشد و گرفتاری‌ها زیاد اما حق مردم است که انتقاد کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با همه آن ضعف‌ها امروز اینجا دور هم هستیم که یک مبنای اصلی تحول فکری در ایران برای ساختن یک جامعه ایده‌ال را تأیید کنیم. معتقدم اگر جامعه هنرمند و معلم را تکریم و اصلاح کنیم، ایران ساخته خواهد شد.

در ابتدای این نشست علی سیدآبادی مشاور برنامه ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از روند شکل تدوین دستور العمل همگرایی پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری ارائه داد.

سیدآبادی با اشاره به امضای دستور العمل همگرایی پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری گفت: در تاریخ معاصر بی نظیر است که همه انجمن ها یک مطالبه را با هدف مشترک امضا کنند.

وی در عین حال افزود: در این دستور العمل نقش دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسهیل گری است.

سیدآبادی با اشاره به روند تشکیل جلسات با حضور نمایندگان اصناف مختلف فرهنگی و هنری ادامه داد: در این مسیر با خود گفتیم وقتی سخن از صنف در جلسات می شود نمی شود بدون حضور نمایندگان آن ها باشد بنابراین به این نتیجه رسیدیم که باید آن ها حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: هدف از این اقدام تشکیل و استقرار نظام صنفی که همه حوزه های فرهنگی و هنری را دربر بگیرد بود تا در چارچوب قوانین فعلی قدم برداریم تا به بخشی از نیازهای این حوزه ها پاسخ داده شود.

سیدآبادی گفت: در این مسیر به این نتیجه رسیدم که نهادهای سرمایه گذار مشکل تشکلی ندارند ولی پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری مشکل تشکلی دارند و به لحاظ قانونی صنف محسوب نمی شوند؛ بنابراین با این نگاه به بخش پدیدآورندگان ذیل قانون کار متمرکز شدیم.

وی در عین حال تصریح کرد: خوبی قانون کار این است که تشکیل تشکل در آن به صورت داوطلبانه است.

در ادامه این نشست مسعود هوشمند رضوی گفت: هدف از امضای دستورالعمل همگرایی پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری استقرار، توسعه و نهادینه سازی مفهوم کار شایسته است.

وی افزود: برای نهادینه کردن کار شایسته به تشکل نیازمند هستیم.

در بخش دیگری از این نشست فیاض زاهد مدرس دانشگاه با اشاره به بخشی از نظریه مارکس مبنی بر اینکه فلاسفه برای تعبیر جهان آمده اند و اکنون نوبت تغییر است، گفت: فلسفه اصلی انقلاب اسلامی نیز بر انتخاب دینداری و معنویت بود که بر این اساس می خواهیم جامعه انسانی بسازیم.

وی افزود: برای شرایط زیست بهتر جامعه باید شرایط زیست بهتر برای انسان ها فراهم کنیم. ساخت جامعه با شورش به وجود نمی آید. باید شرایط زیست بهتر برای جامعه هنرمندان، نویسندگان و فرهیختگان ایجاد کرد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: اگر نویسنده احساس کند از سوی دولت مورد احترام و تکریم است امید اجتماعی را به جامعه برمی گرداند.

در ادامه این نشست ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر ایران گفت: از دیرباز در خانه تئاتر به دنبال امنیت شغلی هنرمندان تئاتر بوده ایم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آن را دنبال می کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با اهالی هنر ادامه داد: دکتر صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به این حوزه توجه داشتند و قرار شد با دعوت صنوف مشکلات بررسی و در این زمینه اقداماتی توسط هنرمندان صورت بگیرد.

راد افزود: این جلسات به صورت مستمر هر چهارشنبه برگزار شد و علاوه بر آن جلسات جانبی نیز تشکیل شد و مسائلی راجع به قانون کار و ... بررسی شد.

وی گفت: برگزاری این جلسات منجر به تشکیل این نشست  و امضای دستور العمل همگرایی پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری توسط دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.

در بخش دیگری از این نشست منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما گفت: همه اصناف فرهنگ و هنر یک پیکره واحد هستند و بخش مهمی ار فرهنگ، هنر و تمدن کشور را تولید می کنند و حمایت ما از یکدیگر امر مهمی است.

وی افزود: کسانی که مخالف تشکل فرهنگی و فعالیت صنفی در قالب قانون و با هویت معلوم هستند در واقع می خواهند از فضای ابهام آلود استفاده خود را ببرند. ولی باید بدانیم فضای ابهام آلود فرصت رشد ایجاد نمی کند.

شاهشواری در عین حال تصریح کرد: فضای ابهام آلود فرهنگ، هنر و تمدن کشور را غارت می کند.

وی افزود: تشکل های صنفی را باید جدی گرفت. قانون کار برا ی فعالیت های صنفی قانون مناسبی است و جز این قانون قانون دیگری در این زمینه وجود ندارد.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: اقتدار فرهنگی نیازمند تولید فرهنگی، تولید فرهنگی نیازمند مدیر فرهنگی و مدیر فرهنگی نیازمند انجمن های صنفی قابل گفت و گو با هدف مفاهمه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه به نظام بازنشستگی اهالی فرهنگ و هنر تاکید کرد.

در ادامه فریدون عموزاده خلیلی رئیس انجمن کودکان و نوجوانان گفت: قبل از حضور در این جلسه با یکی از نویسندگان ملاقاتی داشتم و به ایشان گفتم که قرار است در این جلسه با عنوان امضای دستورالعمل همگرایی پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری حضور یابم. این نویسنده گفت «خوش بین به انجام این کار از سوی دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم».

وی با اشاره به امضای این دستور العمل افزود: هم قانون و هم اخلاق امضای این دستورالعمل را بر عهده وزرای پیشین نیز گذاشته و ما امروز گلایه داریم که چرا آن ها این کار را انجام ندادند.

عموزاده خلیلی در عین حال تصریح کرد: امروز با امضای دستورالعمل همگرایی پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری روز تاریخی در این حوزه به شمار می آید.

در بخش دیگری نگار نادری پور مدیر مسئول انجمن مجسمه ساز گفت: ٧ انجمن خوشنویسان، طراحان و گرافیک، تصویرگران ایران، عکاسان، هنرمندان سفالگر ایران، هنرمندان نقاش ایران و هنرمندان مجسمه ساز ایران در حوزه تجسمی وجود دارد که برای تصویب این دستورالعمل مشارکت داشته است.

وی افزود: این انجمن ها تلاش کرده اند با یکدیگر به نتیجه ای برسند که به جامعه مدنی منجر شود.

نادری پور ادامه داد: هنر کرامت انسانی می سازد و محل تکثر و گفت و گو است.