به مناسبت اربعین سید و سالار شهیدان، شبکه‌های سیما ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیده و به روی آنتن می‌فرستند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی سیما، پخش گزارش‌های زنده از پیاده‌روی زائران اربعین حسینی، مستندهایی از پیاده‌روی زائران، برنامه‌های تلویزیونی، ارتباط مستقیم با کربلای معلی از جمله این برنامه‌ها هستند.

 

شبکه یک سیما

** «پیاده آمده ایم» برنامه ترکیبی با محوریت اربعین حسینی است که شامگاه اربعین حسینی، با رویکرد محتوایی «حمایت از دین» است.

** ویژه برنامه «در مسیر بهشت» به تهیه کنندگی و اجرای عباس طاهریان راد شنبه و یک شنبه 29 و 30 ابان ماه ساعت ۱9 پخش می شود و به طور ویژه خدمت رسانی شهرداری تهران به عزداران و زائران امام حسین (ع) را به تصویر می کشد.

** در روز اربعین، مراسم عزاداری میلیونی عزداران حسینی از کربلای معلی از ساعت 11 تا 13:30 به صورت مستقیم پخش می شود. همچنین گزارش های متعددی از شهرهای مختلف کشور، به روی آنتن می رود.

** ویژه برنامه «این شب ها» شنبه و یک شنبه 29 و 30 آبان ساعت 15: 23 با سخنرانی خاتمی خوانساری و حجت الاسلام مسعودی درباره زیارت امام حسین (ع) پخش می شود.

** ویژه برنامه «با دلیر مردان» با موضوع سیره امام حسین (ع) و پیروی از ایشان، شنبه و یک شنبه 29 و 30 آبان ماه ساعت 18 تقدیم بینندگان شبکه یک می شود.

** برنامه «طرحی برای فردا» با محوریت سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی یکشنبه 30 آبان، ساعت 18 پخش می شود.

** برنامه «آفتاب شرقی» شنبه 29 آبان ساعت 11 از کربلای معلی به صورت زنده پخش می شود.

این برنامه با اجرای علی جباری و با حضور حجت الاسلام ماندگاری از عظمت امام حسین (ع) و زیارت ایشان می گوید. همچنین تصاویری از حضور گسترده مشتاقان حسینی در کربلای معلی به صورت زنده تقدیم بینندگان برنامه «آفتاب شرقی» خواهد شد.

******************************************************

شبکه دو سیما

** برنامه مناسبتی «تن های تنها» به تهیه کنندگی محمد ابهری؛ با هدف آشنا کردن نوجوانان با مفاهیم صحیح و عمیق قیام سیدالشهدا (ع) یکشنبه 30 آبان ساعت 18:30 به روی آنتن شبکه دو سیما می رود.

** برنامه «کوی محبت» کاری از گروه امور اجتماعی و به تهیه کنندگی سید مصطفی موسوی در شب و روز اربعین ساعت های 11:15، 19:30 و 23:30  به روی آنتن می رود.

این برنامه با حضور کارشناسان به طور زنده از کربلای معلی به روی آنتن می رود و تلاش خواهد کرد شور عزاداری حسینی در عراق و وقایعی را که در اربعین حسینی اتفاق می افتد را منعکس کند.

** پخش سخرانی مذهبی و مراسم سوگواری و مداحی نیز در نوبت های گوناگون به روی آنتن می رود.

** مجله تصویری «مغناطیس» به تهیه کنندگی محمد تربتی طرقبه با رویکرد آگاهی بخشی و بیان نکات ضروری برگزاری یکی از بزرگ ترین تجمعات شیعیان یعنی پیاده روی اربعین حسینی پخش می شود.

این برنامه شامل مستندهای کوتاه اربعینی، آداب و اهمیت زیارت، نقش پیاده روی اربعین در تحولات منطقه، آداب کاروان داری، تدابیر پزشکی، اصول پیاده روی، رعایت مسائل حقوقی، معرفتی و فرهنگی است.

«مغناطیس» که کاری است از گروه نهادهای اجتماعی شب و روز اربعین ساعت 21 از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

** ارتباط زنده با کربلا و همچنین پیاده روی زائران در ساعت های مختلفی از شبکه پخش خواهد شد.

** «سخنرانی و مداحی» روز و شب اربعین ساعت 13، «مجله ترکیبی نوجوانانه چشم خیس»، شنبه 29 آبان ماه ساعت 17:30، «بانوان عاشورایی» نیز از دیگر برنامه های تدارک دیده شبکه برای نمایش شور و شوق عزاداری عاشقان سید و سالار شهیدان در شب و روز اربعین است.

******************************************************

شبکه سه سیما

** برنامه «مخاطب خاص» با موضوع اربعین حسینی شنبه و یک شنبه 29 و 30 آبان ماه ساعت 23 به صورت زنده از آنتن شبکه سه سیما پخش می شود.

این برنامه که کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه است، در قسمت های 100 دقیقه‌ای به صورت زنده از کربلای معلی، بین الحرمین با محوریت پیاده‌روی اربعین، به روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

کارشناسان این برنامه حجج اسلام سیدمحمد قائم مقامی و محمدرضا رنجبر هستند و اجرای برنامه بر عهده رسالت بوذری خواهد بود.

** برنامه «قافله عشق» به تهیه‌کنندگی سیدحسین موسوی با موضوع زیارت اربعین با معرفت حسینی، سفر زیارتی نجف تا کربلا با پای پیاده زائران را در ایام اربعین حسینی به تصویر می‌کشد. نویسنده و کارگردانی این اثر را سعید خانبخش برعهده دارد.

** برنامه «کربلا کمی دورتر» در یک قسمت 40 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی محمد رسولی، مراسم عزاداری حسینی مسلمانان کشورهای ایران، لبنان، بحرین، عراق و عربستان در گوانجو چین را به تصویر می‌کشد. مصاحبه با مسلمانان اهل تسنن کشور چین و عرض ارادت به اهل بیت از بخش‌های دیگر این برنامه است.

** مستند «ادب حضور» به تهیه‌کنندگی حسن محمدیان مفرد به معرفی هیئت رزمندگان اسلامی قم می‌پردازد. در این مستند با حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی سخنران و حاج سید مهدی میرداماد مداح این هیئت درباره آدابی که انسان برای حضور در مجالس  عزاداری سید و سالار شهیدان باید رعایت کند، گفت‌وگو شده است.

** «منظومه بیداری» عنوان برنامه‌ای است که در 2 قسمت 45 دقیقه‌ای تهیه شده است. قسمت اول این برنامه با حضور سرکار خانم علاسوند به بحث نقش زنان در پیام رسانی عاشورا می پردازد و قسمت دوم آن نگاهی دارد به مهدویت عاشورا با حضور حجت الاسلام والمسلمین پور سید آقایی. اجرای این دو برنامه به ترتیب برعهده خانم رضایی و رسالت بوذری است.

این برنامه کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه با هدف نهادینه شدن فرهنگ عاشورایی در جامعه تولید شده است.

** سخنرانی‌های حجج اسلام سیدمهدی میرباقری، علیرضا پناهیان، ماندگاری، حسینی قمی و ... و مداحی حاج سعید حدادیان، علی انسانی، طاهری، رسولی، مطیعی و.. که در این ایام در موکب‌های از نجف تا کربلا هیئت رزمندگان اسلام برگزار می‌شود، پخش خواهد شد.

** برنامه «سمت خدا» یکشنبه در روز اربعین، به طور مستقیم از کربلا با حضور حجت‌الاسلام قرائتی پخش شود. این برنامه با حضور کارشناسان سلسله مباحث دینی را مطرح، تفسیر و تحلیل می‌کند و پاسخگوی سوالات مذهبی مخاطبان نیز خواهد بود.

** ویژه برنامه «خط سوم» به تهیه‌کنندگی میثم نورانی و کارگردانی نوید محمودی میزبان شخصیت‌های موفق در حوزه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی خواهد بود. اجرای این برنامه برعهده نیما رئیسی و آرش ظلی‌پور است. این برنامه در روز اربعین ساعت 19:20 از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

** در آستانه اربعین حسینی ویژه برنامه «سفر به خیر» به تهیه کنندگی بهزاد طهماسبی و اجرای احمد اکبر نژاد، شنبه و یک شنبه 29 و 30 آبان ماه بعد از اخبار شبانگاهی به صورت زنده روانه آنتن شبکه سه خواهد شد.

دوربین های این برنامه که در پایانه مرزی مهران مستقر هستند، رفت و آمد زائران را به طور زنده به تصویر می‌کشند.

در این برنامه زنده تلویزیونی با مسئولین و فرماندهان پلیس راهور برای نظارت و ساماندهی آمد و شد زائران پیاده روی اربعین حسینی گفتگو خواهد شد. توصیه های خاص پلیس راهور به زائران و رانندگان وسایل شخصی و عمومی و همچنین گفتگو با زائران در خصوص تردد و خدمات راهور از بخش های دیگر این ویژه برنامه می‌باشد.

******************************************************

شبکه چهار سیما

** «من حامی دین هستم» به تهیه کنندگی امیر قمیشی در سه قسمت به صورت زنده به روی آنتن شبکه چهار می رود.

در این ویژه برنامه که اجرای آن را مسعود فروتن بر عهده دارد به موضوع فرهنگ و هنر عاشورایی پرداخته می‌شود. شعرخوانی با حضور شاعران آیینی، پخش گزارش و میان برنامه ویژه اربعین از دیگر بخش های این برنامه تلویزیونی است.

** برنامه «راهی به روشنایی» به تهیه کنندگی سید محسن مناجاتی در 2 قسمت 45 دقیقه ای ویژه این ایام تهیه و تولید شده است که ساعت 21 پخش خواهد شد.

دکتر مالک شجاعی، مجری برنامه در گفتگو با سید علیرضا واسعی رییس پژوهشکده اسلام تمدنی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مشهد به بررسی رویکرد تمدنی به قیام حسینی می پردازد.

** مستند «وقت باران» به کارگردانی محمد هادی در دو قسمت، شنبه و یکشنبه 29 و 30 آبان ساعت 19 روی آنتن می رود. این مستند، مروری دارد بر زندگی پر خیر و برکت مرحوم آیت الله حسن صافی اصفهانی با وصف زهد و ساده زیستی و تقوای بی نظیر ایشان در طول زندگی، شاگردی در محضر امام خمینی (ره)، خودسازی و تهذیب نفس در طول عمر و ...که عشق و ارادت بی حد و حصر ایشان به پیامبر و اهل بیت و امام عصر (ع) را  به تصویر می کشد. در این مستند اشاره ای هم به دوران تحصیلات و ورود به حوزه علمیه، اساتید وی و شاگردان آیت الله صافی دارد. 

** مستند «کیلومتر شش» در دو بخش روزهای شنبه و یکشنبه در فواصل برنامه ها پخش خواهد شد که تصاویری ناب از پیاده روی زوار اربعین امام حسین (ع) و سینه زنی و عزاداری و پذیرایی از زوار، پذیرایی موکب ها از زوار امام حسین (ع) در مسیر زیارت و... می باشد.

** مستند «سفیران کریمه» ویژه برنامه موکب آستان مقدس حضرت معصومه (س) می باشد که به مراسم باشکوه پیاده روی در اربعین حسینی اختصاص دارد و خدمات خالصانه این آستان در مسیر زوار نجف تا کربلا را به تصویر می کشد. این مستند یکشنبه پخش خواهد شد.

** مجله فرهنگی هنری و شبانه «چشم شب روشن» که هر شب ساعت 11 به مدت 90 دقیقه به صورت زنده با اجرای تحسین برانگیز محمد صالح علاء روی آنتن می رود، در ایام اربعین حسینی معطوف به این ایام خواهد بود و به قیام عاشورا و نهضت حسینی اشاره خواهد داشت.

******************************************************

شبکه پنج

** مستند روایی «طریق» به تهیه کنندگی مهدی صاحبی، شنبه و یک شنبه 29 و 30 آبان ماه ساعت 21:30 از شبکه پنج بر روی آنتن می رود.

این مستند به اصناف حاضر در کشور عراق از شهر نجف اشرف تا کربلا معلی که به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه می دهند، می پردازد. اصنافی همچون تیم اسکان، پزشکی، آتش نشانی، نیروهای خدماتی، آشپزان و...

در این مستند روایی که شهرام شکیبا با حضور در بین این اصناف به گفتگو با آنها می پردازد، پیاده روی زائران اربعین حسینی نیز پوشش تصویری داده می شود.

** ویژه برنامه زنده «اربعین حسینی» به تهیه کنندگی علیرضا توحیدی، روز یکشنبه 30 آبان ساعت 10 صبح از شبکه پنج پخش می شود.

این ویژه برنامه با بهره گیری از دو واحد سیار مستقر در تقاطع خیابان فداییان اسلام ـ بزرگراه بعثت و حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) و دو واحد پرتابل به پوشش تصویری پیاده روی عزاداران حسینی در دو مسیر میدان امام حسین (ع) و آستان مقدس امامزاده حسن (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) می پردازد. ** همچنین اقامه نماز ظهر و عصر عزاداران حسینی در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برای مخاطبان نمایش داده می شود.

******************************************************

شبکه افق

** نخستین برنامه مناسبتی ویژه اربعین امسال، «جاذبه» نام دارد؛ این برنامه که با همین نام سال گذشته هم از شبکه افق پخش شده بود، این بار با حال و هوایی متفاوت به روی آنتن می رود.

دو گروه برنامه‌ساز قرار است شور و حال پیاده‌روی اربعین را در ایران و عراق به تصویر بکشند؛ گروه نخست که کار خود را از ۲۰ آبان ماه شروع کرده مسیر پیاده‌روی از تهران تا مرز مهران را پوشش می‌دهد و گروه دوم نیز که در عراق مستقر است، اجتماع عظیم انسانی و فعالیت موکب‌ها را در راه‌های منتهی به کربلا ثبت خواهد کرد.

همچنین قرار است گروه نخست، طی روزهای بعد از مراسم اربعین در عراق، استقبال موکب‌های برپا شده در مرز مهران از زائران ایرانی بین‌الحرمین را به تصویر بکشد.

برنامه «جاذبه» هر روز به صورت زنده طی چهار نوبت و در ساعت های 12:30 تا 13،15:30 تا 16، 18:30 تا 19 و 22 تا 22:30 به روی آنتن می‌رود.

** علاوه بر این مجموعه‌ای از فیلم‌های مستند با موضوع پیاده‌روی اربعین، فعالیت موکب‌های پذیرایی از زائران، آیین‌ها و سنت‌های ایرانی و اسلامی عزاداری و نیز سوگواری برای امام حسین(ع) در کشورهای مختلف، طی این روزها از شبکه افق پخش می‌شوند.

** «شما چه کسی هستید»، «زائرسرای مهران»، «خاله بتول»، «بهشت روح‌افزا»، «از استکهلم تا کربلا» و ...، برخی از این مستندها هستند.

** همچنین طی این روزها، سخنرانی مذهبی با موضوع عزاداری محرم و صفر و ثواب زیارت حرم امام حسین(ع) در ایام اربعین و نیز میان‌برنامه‌های و وله‌های تصویری مختلفی با موضوع پیاده‌روی اربعین و حضور گسترده مردمی در این رویداد عظیم انسانی و مذهبی، به روی آنتن شبکه افق می‌روند.

******************************************************

شبکه مستند

** مجموعه «آیین هم آوایی» که توسط 10 تن از مستندسازان شناخته شده کشور به سرپرستی فرهاد ورهرام در 10 استان مختلف کشور تولید شده است، برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

این پروژه با تمرکز بر مداحی های بومی و سنتی در مناطق مختلف ایران و با به تصویر کشیدن آیین های مرتبط با ایام محرم که امروزه در بین مردم کمرنگ شده است، با کارگردانی مستند سازان مطرح و جوان سینمای ایران تولید شده است.

فرهاد ورهرام استان بوشهر، خوزستان، مونا زندی حقیقی استان لرستان، مجید برزگر استان تهران، مازیار مشتاق گوهری استان سیستان و بلوچستان، شهروز توکل استان اصفهان، حسن نقاشی استان یزد، مهدی باقری استان گلستان، یونس مقدم ایوندی استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، بابک بهداد استان گیلان، محسن استاد علی استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی.

«آیین هم آوایی» شنبه و یک شنبه 29 و 30 آبان ماه، ساعت 20 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و روز بعد ساعت 10:30 بازپخش می شود.

** «از استکهلم تا کربلا» مستند دیگری است که برای پخش در روز اربعین در نظر گرفته شده و درباره ورزشکاری به نام مصطفی است که یک مسلمان سوئدی است و از سوئد با پرچم این کشور، در پیاده روی اربعین شرکت می کند.

این مستند شنبه 29 آبان ساعت 22 در جدول پخش شبکه مستند قرار دارد و یکشنبه 30 آبان ساعت 12 مجدد روی آنتن می رود.

** «آب، مار، طناب» درباره یک گروه مستندساز ایرانی است که به قصد ساختن مستندی درباره راهپیمایی اربعین به عراق رفته‌اند و روایت زندگی کودکی است که در مسیر پیاده روی اربعین از زائران پذیرایی می کند. او چند سال پیش با عنایت حضرت عباس از حادثه ای مهلک جان سالم به در برده است. این مستند یکشنبه 30 آبان ساعت 9:30 روی آنتن می رود.

** «بر بال فُطرس» مستندی از پیاده روی اربعین است که برخی از زائران را از ابتدای مسیر تا مقصد همراهی می کند و با آنها درباره حس و حال، انگیزه هایشان از حضور در این مسیر، نذرهایی که برآورده شده و ادا می شود و... گفتگو می کند و یکشنبه 30 آبان ساعت 15 روی آنتن می رود.

 

******************************************************

 

شبکه قرآن

** «چشمه سار هدایت» ویژه برنامه این شبکه در روز اربعین می باشد که به مدت 150 دقیقه و از ساعت 9 صبح به صورت زنده و مستقیم به روی آنتن خواهد رفت .

** «طلیعه» عنوان دیگر برنامه زنده شبکه قرآن و معارف سیما در اربعین می باشد که با حضور حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر و اجرای رحمان نظام اسلامی در روزهای شنبه و یکشنبه 29 و 30 آبان ماه در ساعت 20 پخش خواهد شد.

همچنین این برنامه در روز شنبه 29 آبان ماه و در نوبت صبح در ساعت 10:30 به صورت زنده پخش می شود.

** «فرات تشنه» نیز از جمله برنامه های این شبکه در ایام اربعین است که با اجرای سید محمد طباطبایی و حضور کارشناسان مطرح از جمله: دکتر رجبی دوانی، حجت الاسلام معین شیرازی و هاشمیان کاویانی در روزهای شنبه و یکشنبه 29 و 30 آبان ماه ساعت 19 پخش و در ساعت 16 روز بعد بازپخش خواهد شد.

** مستندهای «یاثارالله» و «میراث مرثیه» در شب و روز اربعین و از ساعت 22 به روی آنتن می رود.

** «طریقت»، مستند «پیاده روی اربعین»، «سخنرانی های ویژه اربعین» و پخش مرثیه سرایی مادحین اهل بیت (ع) از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای این ایام می باشد.

** ارتباط های زنده و مستقیم با کربلای معلی و پخش عزاداری زائران در برنامه «چشمه سار هدایت» انجام خواهد شد.

******************************************************

شبکه امید

** مراسم پیاده روی زیارت اربعین حسینی به صورت زنده از شبکه امید پخش می شود.

** پخش زنده از کربلا، نجف و مسیر پیاده روی برای نوجوانان و کودکان ایرانی ساعات 11 و 15 به مدت نیم ساعت به روی آنتن می رود و همچنین یک پخش زنده با حضور شخصیت های محبوب نوجوانان حاضر در مراسم پیاده روی در ساعت 18 به مدت یک ساعت در شبکه امید تقدیم نوجوانان ایرانی خواهد شد.

** در شب و روز اربعین، مستندهای گزارشی از حضور نوجوانان و کودکان در مراسم پیاده روی اربعین در ساعت 21 از شبکه امید پخش می‌شود.