رئیس کل دادگستری استان البرز از رسیدگی دستگاه قضای البرز به ٥٠٣ هزار پرونده طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، احمد فاضلیان در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح چهارشنبه در دادگستری استان البرز برگزار شد، با بیان اینکه در آستانه هفته قوه قضائیه قرار داریم، اظهار کرد: ویژه برنامه های خاصی برای این ایام توسط دستگاه قضا تدارک دیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه طی سال 95 اقدامات شایان توجهی در سطح استان صورت گرفته است، افزود: مجموع فعالیت های دستگاه قضا به قدری گسترده است که بیان گزارش عملکرد در فرصت و زمانی محدود قدری مشکل است.

رئیس کل دادگستری استان البرز خاطرنشان کرد: بر اساس چارت ابلاغی 567 پست قضایی در استان البرز وجود دارد، در حال حاضر تعداد 299 قاضی در استان فعالیت دارند که این مهم بیانگر کمبود در این بخش است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس چارت رسمی در بخش اداری باید 2 هزار 20 نیرو داشته باشیم اما متاسفانه در حال حاضر تنها 720 شاعل در کادر اداری داریم، گفت: هر کارمند باید به ازای سه کارمند فعالیت کند.

فاضلیان با اعلام اینکه 25 هزار متر مربع فضای اداری قضائی در حال ایجاد می باشد که بخشی به بهره برداری رسیده است، گفت: پروژه دادگستری کل استان با 60 درصد پیشرفت کاری تا پایان سال حاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به بخشی از اقدامات زیرساختی و زیر بنایی دستگاه قضا در استان البرز، بیان کرد: در استان البرز 311 شعب فعال وجود دارد از طرفی باید به این مهم نیز اشاره کرد که تعداد پرونده های رسیدگی شده در استان البرز طی سال گذشته 503 هزار پرونده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه طی سال گذشته بیش از 420 هزار پرونده وارد این حوزه شده است، خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیون نفر از مردم استان به دستگاه قضا مراجعه کرده اند.

وی با اشاره به اینکه پرونده های مسن و کهنه پیش از سال 93 مورد توجه قرار می گیرد و به این قبیل از پرونده ها مسن گفته می شود، افزود: مجموع پرونده های کهن و مسن در استان البرز در تجدید نظر 161 فقره بوده است که تا انتهای سال 95 به 84 پرونده کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه پرونده های کیفیری از 63 به 33 پرونده، پرونده های دادگاه کیفری از 784 پرونده به 274 پرونده و در دادگاه حقوقی از 3145 پرونده به هزار و 558 پرونده کاهش یافته است، تصریح کرد: عمده پرونده های مانده استان در بخش کیفری و قتل است.

وی با اعلام اینکه متوسط زمان رسیدگی به 95 درصد پرونده های استان استاندارد است، اظهار کرد: متوسط زمان رسیدگی پرونده ها در دادسرا 64 روز، در دادگاه های حقوقی 167 روز، دادگاه خانواده 91 روز، پرونده دادگاه انقلاب 112 روز و تجدید نظر 82 روز است.

رئیس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: اتهام سرقت بالاترین فراوانی در استان را از آن خود کرده است از طرفی باید به این امر اشاره کرد که ضرب و جرح عمدی در رتبه دوم قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه رانندگی بدون گواهینامه رتبه سوم اتهامات در استان البرز را از آن خود ساخته است، اظهار کرد: کلاهبردادی و چک بلامحل از دیگر پرونده های متشکله در استان البرز است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص پرونده های وارده در کشور رتبه 11 کشوری از ان استان البرز شده است، گفت: باید میزان ورودی پرونده ها به دستگاه قضا کاهش یابد، در خصوص پرونده های مختومه نیز البرز در جایگاه یازدهم قرار دارد.

فاضلیان با اشاره به اینکه کمترین میزان کیفرخواست در خصوص سرقت را داریم، گفت: بخش عمده های ثبت شده در حوزه سرقت منتهی به کیفر خواست نمی شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: استان البرز جایگاه نهم کشوری در رابطه با ضرب و جرح عمدی را دارد.