مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: بقاع متبرکه می‌توانند مراکزی برای افزایش آگاهی حقوقی مردم و در نتیجه پیشگیری از وقوع جرم باشند.

به گزارش مرور نیوز، دکتر علی اصغر رفاهی در گردهمایی اعضای کمیته حل اختلاف هیات مذهبی، مساجد و موسسات خیریه مشهد مقدس، با بیان اینکه همکاری با اوقاف به خصوص در بقاع متبرکه می‌تواند در پیشگیری از وقوع جرم موثر باشد، گفت: بقاع متبرکه به واقع می‌توانند قطب فرهنگی و مرکزی برای ارتقاء سطح آگاهی مردم و پیشگیری از وقوع جرایم باشند.

وی با بیان اینکه باید از منظر علمی به حوزه پیشگیری وارد شویم و از بسیج مردمی برای دفاع مطهر استفاده کنیم، اظهار کرد: در قوه قضائیه، اقدامات پیشگیرانه خراسان رضوی همواره زبانزد و ممتاز بوده است و همواره الگوی خوبی به شمار می‌رود.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: قوه قضائیه در سال 1395 میلیون‌ها ثبت پرونده داشته است.  

رفاهی بیان کرد: در سال گذشته حدود 18 هزار نفر در تصادفات ما کشته شده‌اند و ما 11 میلیون حاشیه نشین داریم که همگی نشان از آن دارد که وظیفه ما تنها رسیدگی به پرونده‌ها نیست و تنها یک پنجم وظایف ما رسیدگی به پرونده‌های قضایی است.

وی اضافه کرد: ما طبق قانون اساسی پنج وظیفه داریم اما یکی از مظلومیت‌های این قوه این است که نمی‌تواند کارهای خودش را اعلام کند و بگوید که ما اجازه نداده‌ایم کسی از دست ما فرار کند.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه ما از دور دوم ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی به موضوع بهداشت قضایی ورود پیدا کردیم، گفت: ما متوجه شدیم که اگر به پیشگیری از وقوع جرم ورود پیدا نکنیم، دچار مشکلات دیگر خواهیم شد و باید دادستان علاوه بر تعقیب، به موضوع پیشگیری ورود پیدا کند. 

وی تاکید کرد: برای نمونه ما در موضوع طلاق توافقی در طول یک روز کار را به نتیجه می‌رساندیم و فرد سریع می‌توانست به حکم طلاق برسد، اما حالا شرایطی را رقم زده‌ایم که تا حد امکان از انحلال خانواده جلوگیری کنیم و برای هنگام طلاق و پیش از ازدواج نیز برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم.

رفاهی افزود: در هر کجا که مردم پای کار آمدند ما برنده شدیم و نمونه آن هم جنگ تحمیلی بود که با رهبری امام خمینی و بسیج مردمی این پیروزی به دست آمد.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: در کشور بیش از 91 هزار هیات مذهبی و 108 هزار انجمن اولیا و مربیان، 140 هزار همیار طبیعت، چندین هزار سازمان مردم نهاد حفاظت از محیط زیست داریم که همگی می‌توانند بسیج مردمی برای پیشگیری از وقوع جرم را رقم بزنند. 

وی عنوان کرد: اگر هیات قوی در منطقه‌ای وجود دارد، این مجموعه باید در برابر آسیب‌های آن محل مسئول باشد.

رفاهی افزود: از 10 اتهام اول کشور 4 مورد از مصادیق خشونت است، توهین، ضرب و جرح، سرقت، تهدید و تخریب اولین اتهامات استان خراسان است که باید به دنبال حل و فصل آن بود.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه عنوان کرد: ما سیستم جامع اطلاعات مردمی (سجام) را طراحی کرده‌ایم و باید دیده‌بانان مردمی برای این سیستم گزارش‌ها را ارائه دهند تا ما دستگاه‌های مربوطه را با این موضوع درگیر کنیم و از وقوع جرم جلوگیری کنیم و در همین راستا از همه شما فعالان مذهبی درخواست می‌کنم تا در سامانه سجام ثبت نام و با ما همکاری کنید.