معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مازندران را جزو سه استانی که بیشترین مورد سرطان معده را دارند برشمرد و گفت: سرطان معده غربالگری ویژه‌ای ندارد.

به گزارش مرور نیوز، محسن اعرابی در ششمین جلسه کارگروه بانوان و امور خانواده در استانداری مازندران با اشاره به چهارم آذر روز مبارزه با HIV، اظهار کرد: در حال حاضر اگر کسی HIV مثبت باشد می‌تواند درمان شود و تا 40 سال زندگی کند.

وی با اشاره به روند نگران‌کننده و افزایشی تعداد مبتلایان به HIV و راه مبتلا به آن، افزود: تا قبل از سال 94 ابتلای به ایدز بیشتر از طریق اعتیاد تزریقی بوده و 17 درصد از طریق روابط جنسی بود که بعد از آن موارد مثبت جنسی به 40 درصد رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه در گذشته ابتلا به ایدز در زنان کم بوده اما اکنون بیشتر شده است خاطرنشان کرد: در گذشته انتقال مادر به کودک کمتر از یک درصد بوده که که در سال 94 به چهار درصد رسید.

این مسؤول با بیان اینکه اگر اقدام لازم را انجام ندهیم وقایع ناگواری اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: تا پایان سال گذشته، 31 هزار و 900 نفر HIV مثبت گزارش شد که احتمالا این آمار دو برابر شده است همچنین سه نفر از پرسنل درمان مازندران در خدمات‌رسانی به بیماران مبتلای به HIV مبتلا به این ویروس شده‌اند.

اعرابی با اشاره به اینکه درمان ایدز رایگان است و داروهای آن هم فراهم است، تصریح کرد: لازم است اطلاع‌رسانی و آموزش آگاهی برای گروه‌های در معرض خطر مانند جوانان در محل‌های تجمعی، سربازخانه‌ها، دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها صورت گیرد.

وی به پایین آمدن سن تجربه روابط جنسی اشاره کرد و افزود: رعایت اصول اخلاقی و رعایت موازین اخلاقی و پایبندی به خانواده‌ها باید بیشتر مورد توجه  شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه دو مرکز زنان آسیب‌پذیر به افراد در معرض خطر و آسیب‌پذیر خدمات داده می‌شود، ادامه داد: مرکز مشاوره رفتاری در حال حاضر سه مرکز است که در طرح تحول سلامت به پنج مرکز ارتقا می‌یابد و در هر مرکز 500 هزار نفر زیرپوشش قرار می‌گیرند.

این مسؤول با اعلام اینکه ساری و آمل در مازندران بیشترین مبتلایان به HIV مثبت را دارد، بیان کرد: عمده موارد مثبت در گذشته گروه سنی 25 تا 40 سال بوده که در حال حاضر گروه سنی 15 تا 24 سال گزارش شده است.

اعرابی با بیان اینکه 75 درصد علل مرگ‌ومیر در کشور و استان بیماری غیر‌واگیر در رأس آن قلبی و عروقی است، اظهار کرد: 48 درصد مرگ‌و‌میر استان قلبی عروقی و 16 درصد آن مربوط به سرطان هاست.

وی عوامل محیطی مانند مواد شیمیایی در مواد غذایی، سیگار و قلیان، کمبود ویتامین‌ها در بدن را در ابتلا به سرطان حائز اهمیت دانست و گفت: الگوی زندگی، رژیم غذایی مانند مصرف میوه و سبزی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه با غربالگری می‌توان در سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم درمان مناسب را انجام داد، افزود: برای زنان بالای 40 سال معاینه بالینی انجام می‌شود و زنانی که بستگان درجه یک آنان سرطان پستان داشته‌اند ماموگرافی مستقیم انجام دهند.

این مسؤول با اعلام اینکه چاقی اضافه وزن و نداشتن فعالیت فیزیکی از عوامل ابتلا به سرطان‌ها و سرطان سینه است، تصریح کرد: بیماری سرطان دهانه رحم در کشور نسبت به دیگر کشورها کمتر است و سالی 1500 نفر مورد جدید مثبت اعلام می‌شود.

اعرابی با اشاره به اهمیت آزمایش به موقع پاپ اسمیر در درمان سرطان دهانه رحم، بیان کرد: سرطان روده بزرگ به دلیل رژیم غذایی و کمبود فیبر در مواد غذایی به مثل نان مصرفی افراد ایجاد می‌شود.

وی با اعلام اینکه از هر 100 مورد سرطان پستان یک مورد مربوط به مردان است، تأکید کرد: عامل سرطان‌های پستان و روده بزرگ حداکثر 20 درصد ارثی و 80 درصد آن عوامل محیطی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مازندران را جزو سه استانی که بیشترین مورد سرطان معده را دارند برشمرد و گفت: سرطان معده غربالگری ویژه‌ای ندارد، مردم با 30 دقیقه پیاده‌روی در روز مصرف میوه و سبزی، مصرف کمتر نمک و خود مراقبتی می‌توانند از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری کنند.