وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دفتر شعرهای تبری نیما سرشار از اشعار تبری به‌نوعی فرهنگ‌نامه تبری است، افزود: «روجا» منبع غنی از ابعاد مختلف زبان تبری است.

به گزارش مرور نیوز، سیدرضا صالحی‌امیری در همایش ملی «نیما، زبان و شعر تبری» در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد این شهرستان با بیان اینکه امروز بیش از هر چیز دیگر به مسیر توسعه انسانی در کشور نیازمند هستیم، اظهار کرد: ایران اسلامی دارای تمدن گسترده است.

وی با بیان اینکه ذخایر فرهنگی کشور بیش از ذخایر نفتی است، افزود: پاسداشت نیما یوشیج یک پیام روشن را می‌رساند که دیار علویان همیشه علاقه قلبی به اهل‌بیت(ع)، تمدن، فرهنگ و تاریخ اسلام دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شکوفایی مازندران در همه عرصه‌ها نیازمند توجه دولت است و امیدواریم با کنار گذاشتن اختلافات شاهد توسعه استان در همه عرصه‌ها باشیم.

این مسوول با شاره به تاریخ تبرستان و آثار مربوط به آن، تصریح کرد: زبان تبری سال‌ها است که در معرض خطر قرار گرفته اما با دلدادگی شاعران به‌ویژه نیما تلاش شده تا زبان مادری احیا شود.

صالحی‌امیری با بیان اینکه دفتر شعرهای تبری نیما سرشار از اشعار تبری به‌نوعی فرهنگ‌نامه تبری است، افزود: «روجا» منبع غنی از ابعاد مختلف زبان تبری است.

وی با بیان اینکه نوسازی شعر فارسی در کنار دغدغه زنده نگاه داشتن زبان مادری و سرودن اشعار تبری است که در «روجا» گردآوری شد، خاطرنشان کرد: روجا یک فرهنگ‌نامه تبری محسوب می‌شود که با ارائه تصویری از باورها و نمادها مردم را بیدار و حق‌طلب کرده و در آن از لغت‌ها و اصطلاحات محلی استفاده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اشعار تبری نیما علاوه بر پژواک فرهنگ، لغات و آداب مازندران را در نوآوری شعر فارسی قوت بخشید، اضافه کرد: نیما احیاگر زبان تبری بود و ظرفیت‌های او در سطح ملی نمایان شد.

این مسوول با بیان اینکه نیما دارای اندیشه‌های فراوان و زوایای ناشناخته‌ای است که به آن پرداخته نشد، ادامه داد: همایش ملی نیما فرصتی مناسب برای پویایی ادبیات غنی و کهن سرزمین تبرستان است.

صالحی‌امیری بر ضرورت احیای کانون‌های شعر و ادب فارسی در کشور تأکید کرد و افزود: به هویت و غرور ملی نیازمندیم و شعر می‌تواند این غرور و نشاط را در جامعه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه حیات اجتماعی وابسته به هنر است و توسعه فرهنگی و هنری صرفاً گذران وقت نیست، عنوان کرد: در کنار مسکن و اقتصاد به هم‌نوایی نیاز داریم و نیازمند احیای اخلاق و فضیلت در کشور هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مردم از بد اخلاقی‌ها تنفر دارند، تصریح کرد: امروز دوران معرفت‌جویی و اخلاق‌جویی است و تولید و بازتولید اخلاق برای تداوم حیات ضرورت دارد.

صالحی‌امیری با بیان اینکه مردم نباید در بمت‌باران تهمت و افترا قرار گیرند، تأکید کرد: همه باید منادی اخلاق باشیم و آنهایی که دولت را مورد تهاجم قرار می‌دهند بدانند دولت منتخب مردم است و موفقیت دولت موفقیت نظام به‌شمار می‌رود و بدون موفقیت دولت، نظام موفق نیست.

وی با اعلام اینکه دولت از شرایط سخت در حال عبور است، اظهار کرد: در شرایطی که ذیل منشور سازمان ملل در زیر جنگ بودیم، جنگ از سر ملت برطرف شد و صادرات نفت به کمتر از یک میلیون بشکه رسید و اگر فشارها تداوم پیدا می‌کرد صادرات نفت به صفر می‌رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه براساس نظرسنجی‌ها جمهوری اسلامی ایران امنیت‌ترین کشور منطقه و خاورمیانه است، افزود: با تدبیر مقام معظم رهبری، تلاش دولت و حمایت نیروهای مسلح اجماع علیه ایران شکسته شد و تحقیر ملت از بین رفت.

این مسوول با بیان اینکه صف قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مقامات خارجی با جمهوری اسلامی ایران را شاهد هستیم، افزود: منکر مشکلات اقتصادی نیستیم اما شرایط گل و بلبل تحویل نگرفتیم.

صالحی‌امیری با بیان اینکه بعد 60 سال اجماع «اپک» را ایجاد کردیم و صادرات نفت به 2 میلیون بشکه و حتی بیشتر رسید، خاطرنشان کرد: امروز دیگر صرفاً قدرت سخت کارساز نیست بلکه دیپلماسی، مذاکره و قدرت نرم هم کارساز و اثرگذار است.

وی با بیان اینکه برای نخستین‌بار میان اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شد و با ما قرارداد امضا می‌کنند، گفت: دولت نیازمند حمایت و کمک همه است تا از این وضعیت دشوار عبور کند.