رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: عدم پرداخت به موقع بهای خرید تضمینی محصولات کشاورزی مشمول دیرکرد می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، علی‌محمد شاعری  در بازدید از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نکا با بیان اینکه اگر امنیت غذایی نباشد هر اقدامی برای توسعه کشور بی‌فایده است، اظهار کرد: مهم‌ترین چالش آینده کشورها آسیب دیدن از امنیت غذایی است.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی در شرایط رکود سایر بخش‌ها توانسته موفق عمل کند به‌گونه‌ای که در سال گذشته به رشد 5 درصدی دست یافته و پیش‌بینی می‌شود امسال به 6 درصد برسد که این دستاورد حاصل تلاش کشاورزان، محققان بخش کشاورزی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام تلاش ما بر این است در حوزه قانون‌گذاری مواردی به تصویب برسد که به نفع کشاورزان و بخش کشاورزی باشد، بیان کرد: در برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی احکامی آمده است که در راستای افزایش و بهبود تولید است که در بعد از انقلاب بی‌نظیر است.

شاعری با تأکید بر اینکه سالانه باید 600 هزار هکتار آبیاری قطره‌ای به مرحله اجرا برسد، گفت: کل آبیاری قطره‌ای کشور 1.4 میلیون هکتار است که تا 5 سال آینده 3 میلیون هکتار آبیاری نوین در کشور انجام خواهد شد که تحول عظیمی در بخش کشاورزی به‌وجود می‌آورد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه حمایت از صندوق سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد 7 درصد کل سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی به این صندوق اختصاص یابد که حدود 2 هزار میلیارد تومان به سرمایه صندوق اضافه می‌شود و 20 درصد سرمایه این صندوق هم به صادرات محصولات کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند.

شاعری اضافه کرد: بهای خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید هرچه سریع‌تر پرداخت شود و در صورت تأخیر مشمول دیرکرد خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح تنفس جنگل در دستور کار قرار گرفته است، گفت: از سال سوم برنامه ششم توسعه برنامه بهره‌برداری تجاری و صنعتی  ممنوع شده و تمدید قرارداد نخواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح‌های جدید جنگل‌داری به مزایده گذاشته نمی‌شود، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه ضریب حفاظت از منابع طبیعی با افزایش نیروهای یگان حفاظت و تجهیزات از 60 درصد به 100 درصد افزایش یافته است.

شاعری با بیان اینکه عملیات حفاظت از حوزه‌های آبخیزداری در سطح 10 میلیون هکتار و سالانه 300 هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی باید انجام شود، افزود: حمایت از تولیدات ارگانیک و کشت گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: صنایع تبدیلی و کنترل واردات از برنامه‌های مهم کمیسیون کشاورزی در برنامه ششم توسعه است و وزارت جهاد کشاورزی گام‌های خوبی در زمینه کنترل واردات برنج و تثبیت قیمت این محصول برداشته است.