مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مازندران با اشاره به اینکه هراز بزرگ‌ترین سد استان است،گفت: تاکنون30 درصد پیشرفت در اجرای طرح سد هراز داشته‌ایم که تامین مالی انجام گرفته و تا پایان سال 98 افتتاح می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، محمد ابراهیم یخکشی  اظهار کرد: اعتبار 16 میلیارد ریالی از منابع استانی برای لایروبی رودخانه‌های محمودآباد تخصیص یافته و این اعتبار برای ساماندهی، نقشه‌برداری و هزینه‌های دیگر در بخش رودخانه‌ها در نظر گرفته شده است. 

 یخکشی از اجرای طرح سد لاستیکی در بخش سرخ‌رود خبر داد و گفت: یکی از مطالبات مردم این بخش اجرای این طرح بوده که با پیگیری‌های صورت گرفته هزینه‌ها پرداخت و قطعی شد و تا یک‌سال آینده به مرحله اجرا می‌رسد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مازندران با اشاره به اینکه هراز بزرگ‌ترین سد استان است،تصریح کرد: در حال حاضر 30 درصد پیشرفت در اجرای طرح سد هراز داشته‌ایم که تامین مالی انجام گرفته و تا پایان سال 98 افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از آب هراز به تهران منتقل شده و برای تامین آب جایگزین احداث سد ضروری است که با جلساتی که به ریاست قائم مقام اصلاحات نیرو انجام گرفت در صدد یکپارچه‌سازی سد هراز بوده‌ایم که اساسا در آن پایداری زیست محیطی مطرح است.

یخشکی در بحث وجود چاه‌ها به 30 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان اشاره کرده و افزود: غالبا این چاه‌ها کم‌عمق هستند که با پیگیری‌های لازم در حال سازماندهی آنها هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با تاکید بر افزایش اعتبارات در بودجه آب در دو سال اخیر، خاطر نشان کرد: امسال 323 میلیارد تومان اعتبار از مجموع اوراق و اعتبارات داشته‌ایم که حدود 70 درصد آن یعنی 225 میلیارد تومان دریافت شد در سال 94 این اعتبارات 300 میلیارد تومان بوده است.

یخکشی مهم‌ترین چالش در بحث آب منطقه‌ای را زیر ساخت‌ها عنوان کرد و تصریح کرد: مازندران در بحث زیرساخت‌ها و در تامین  و توزیع آب کشاورزی و آب شرب مشکل دارد که در حال حاضر وابسته به آب زیرزمینی است که در برنامه‌های آینده می‌خواهیم از منابع آب سطحی استفاده کنیم.

وی افزود: بزرگ‌ترین مجتمع آب‌رسانی شهر و روستایی در شهرهای مازندران که شهرهای آمل، محمودآباد، سرخ‌رود، نور و رویان را زیر پوشش قرار می‌دهد در مرحله مطالعاتی قرار دارد و در سال آینده به پایان می‌رسد و زمانی که اجرایی شود در این شهرها تامین آب مشکل‌ساز نخواهد بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در پایان گفت: با توجه به کاهش نزولات آسمانی آب‌های روان نسبت به 30 سال اخیر کاهش داشته و احداث سدها می‌تواند حدود 10 درصد آب‌ها را تامین و با افتتاح سدهای هراز، گلورد و سد چالوس به هراز این درصد به 32 درصد افزایش و در برنامه‌های بعدی آن را به 42 درصد تامین آب رسانده تا سقف خوبی برای تامین آب ایجاد شود.