معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر لزوم ایجاد پایگاه معرفی نامزدی ثبت جهانی قله دماوند در شهر رینه بخش لاریجان آمل تأکید کرد و گفت: قله دماوند هرچه زودتر باید دارای حقوق جهانی شود.

به گزارش مرور نیوز، محمدحسن طالبیان  در همایش صعود مسؤولانه به قله دماوند در سالن همایش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان اظهار کرد: قله دماوند بام ایران و نخستین اثر طبیعی ثبت شده در میراث فرهنگی است که نماد هویت و سرافرازی کشورمان به‌شمار می‌رود.

وی افزود: عده‌ای از کوهنوردان شیوه صحیح برخورد با کوه را نمی‌دانند و باید بیاموزند که چگونه با کوه برخورد کنند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه نوشتن برنامه مدیریتی برای صعود به قله دماوند و دیگر قلل لازم است، بیان کرد: 21 اثر جهانی ثبت شده در ایران وجود دارد همچنین ضوابط و برنامه مدیریتی برای ثبت قله دماوند در نظر گرفته شود البته این اقدام دهه فجر امسال آغاز می‌شود که بخشی از اطلاعات لازم گردآوری شده است.

طالبیان با بیان اینکه باید از افراد با تجربه برای حراست و حفظ طبیعت استفاده کرد، ادامه داد: از همه مسؤولان، ورزشکاران و مردم درخواست داریم تا در راه ثبت جهانی قله دماوند اطلاعات لازم در اختیار مسؤولان کشوری قرار گیرد و البته معتقدم باید قله دماوند هرچه زودتر دارای حقوق جهانی شود.

وی با تأکید بر برگزاری نشست عملیاتی کردن اقدامات لازم برای ثبت جهانی دماوند از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، بیان کرد: باید با توجه به ضوابط لازم دست به اقدام اساسی زد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام اینکه باید وظایف نهادها و دستگاه‌ها برای فعالیت در حوزه قله دماوند مشخص بوده و در این راه اقدامات اساسی اتخاذ شود، اظهار کرد: پژوهشگران و دست‌اندرکاران حوزه علمی و پژوهشی هم همگام دیگر افراد باشند تا بیشتر از گذشته ظرفیت این نماد ملی ایران نمایان شود.

طالبیان با بیان اینکه پادگان شهر رینه بخش لاریجان مازندران می‌تواند به پایگاه معرفی نامزدی ثبت جهانی قله دماوند مبدل شود، خاطرنشان کرد: باید اقدامات اساسی برای این مهم در سطح ملی هماهنگ شود.

وی با اعلام اینکه قله دماوند لازم است برای نسل‌های آینده حفظ بماند تا بهره لازم از آن برده شود، گفت: دماوند این روزها با بداخلاقی‌هایی روبرو است هرچند باید مردم و ورزشکاران با دماوند مهربان باشند و نگذارند این اثر ماندگار و جاوید کشورمان رو به نابودی رود.