استاندارمازندران بیان داشت:بسترفرهنگی واجتماعی برای ازدواج نابینایان و کم بینایان در استان باید فراهم شود.

به گزارش مرورنیوز،ربیع فلاح جلودار در همایش روز عصای سفید( 15 اکتبر برابر با 24 مهرماه )افزود : نابینایان و کم بینایان ما شرایط ازدواج و تشکیل خانواده را دارند و تحقق اجرای این طرح نیازمند همکاری و همراهی فرهنگی و اجتماعی در جامعه دارد.

وی اضافه کرد : بسیاری از معلولان ما درجامعه از جمله نابینایان توانمندی های زیادی در حوزه های مختلف علمی و هنری دارند و باید از این توانمندی برای مهارت آموزی و ایجاد اشتغال استفاده شود.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهارداشت : با ایجاد اشتغال برای معلولان ، می توان بخش زیادی از مشکلات پیشروی این قشر را برای ازدواج و تشکیل خانواده کاهش داد.

فلاح با اشاره به ازدواج تعدادی از نابینایان استان مازندران خواهان گسترش این فرهنگ در بین سایر گروه های معلول شده است.

وی افزود : دولت تدبیر و امید به دنبال کاهش موانع و مشکلات پیشروی معلولان از جمله نابینایان است و تمام دستگاه های اجرایی دولتی و غیر دولتی نیز باید وظیفه خود را نسبت به این گروه ادا کنند.

وی مناسب سازی معابر عمومی برای تردد معلولان، ایجاد اشتغال و مهارت آموزی، تامین امکانات توان بخشی را از برنامه های اجرایی دولت تدبیر وامید برای معلولان اعلام کرد.

استاندارمازندران با اشاره به اجرای طرح پیشگیرانه برای کاهش آمار نابینایان از مشاوره ژنتیکی به عنوان مهمترین اقدام پیشگیرانه در این بخش اعلام کرد و خواهان عملیاتی شدن تمام و کمال این برنامه شد.

ربیع فلاح گفت: هر گونه کم کاری در حوزه پیشگیری در استان از سوی دستگاه های متولی برای کاهش آمار معلولان به خصوص نابینایان پذیرفتنی نخواهد بود.

مدیرکل بهزیستی مازندران در ادامه این همایش گفت: 80 درصد از موارد نابینایی و کم بینایی در سطح کشورقابل پیشگیری است و اجرای این برنامه نیازمند همکاری خانواده هاست.

سعید آرام اجرایی شدن طرح مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج را یکی از راههای اصلی پیشگیرانه برای کاهش نابینایان در جامعه دانست.

وی شناسایی سندرم جنین نابینا را از دیگر برنامه های عملیاتی بهزیستی مازندران برای کاهش آمار نابینایان اعلام کرد و گفت که این برنامه در روستای چلندر شهرستان نوشهر اجرایی شد.

روستای چلندر در جنوب شرقی شهرستان نوشهر قرار دارد که حدود 29 نفر از ساکنان این روستا به دلیل ژنتیکی کور مادرزاد متولد شدند.

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: تاکنون چهار هزار و 585 نابینا در این استان شناسایی و اسامی آنها در سامانه بهزیستی برای خدمات گیری ثبت شده است.

آرام افزود : در دولت تدبیر تامین لوازم و تجهیزات کمک توانبخشی برای تمام معلولان این استان به روز شد و هیچ معلولی در نوبت دریافت این تجهیزات در مازندران وجود ندارد.

وی حمایت های تحصیلی ومهارت آموزی را از دیگر برنامه های حمایتی بهزیستی برای نابینایان اعلام کرد و گفت که هم اکنون 130 دانشجو نابینا در این استان تحت پوشش حمایت تحصیلی قرار دارند.