محمد نیکخو ملکشاه با بیان اینکه یادگیری محصول تربیت است، گفت:پایه ششم ابتدایی را باید ویژه توجه کرد.

به گزارش مرور نیوز، نماینده استاندارمازندران در شورای آموزش و پرورش در گفت و گویی اظهار داشت :دوره ابتدایی را باید به صورت دو دوره اجرا کنیم ، اول تا سوم و چهارم تاششم که در سند تحول بنیادین اموزش و پرورش دوره تحصیلی پیش بینی شده که به صورت 6 -3 -3 انجام شود  که شش سال ابتدایی را به دو دوره تنظیم کردند که به لحاظ سنی سنخیت دارد.

وی بیان داشت: اگر بشود  در کنار نظام دوره ای ابتدایی  نظام دوری را اجرا کرد عالی می شود یعنی معلم کلاس اول ابتدایی با دانش آموز برود به کلاس دوم و سوم  و دوباره برگردد کلاس اول ، یعنی دانش آموز در دو دوره ابتدایی دو معلم داشته باشد.

نماینده استاندارمازندران در شورای آموزش و پرورش و پیگیری کننده مسائل فرهنگیان و دانش آموزان استان، افزود:اگر این طرح اجرا شود فکر می کنم شیوه آموزش تربیتی یکنواخت تر و یکسان تر می شود و به دلیل شناختی که معلم نسبت به دانش آموز و وویژگیهای روحی وروانیش، با تکیه بر شناخت شرایط خانوادگیش، پیدا می کند می تواند به عمق وجود دانش آموز نفوذ کند.

نیکخو گفت:ما طرح تحول بنیادین را فقط با نام 6 -3- 3 آن را شناختیم.و اطلاعات دقیقتری با جزئیاتش، در اختیار خانواده ها قرار ندادیم واولیای محترم، کاملا، توجیه نیستند!!!

وی با اشاره به اینکه بابل با 80 هزار دانش آموز در همه ی دوره ها، معلمان کار آزموده در دوره های مختلف تحصیلی، مدیران مجرب وموفق، پتانسیل اجرای دقیق طرح تحول بنیادین را ، علی الخصوص، در دوره ی ابتدایی و به ویژه به صورت نظام دوره ای دوری، دارد؛  افزود: هم، خانواده های دانش اموزان و هم فضای آموزشی در این شهر برای اجرای این طرح مهیا است.

این مسوول با بیان اینکه برای اینکار ما سازماندهی به معنای اعم کلمه  نیاز داریم، گفت: یعنی سازماندهی فضای آموزشی، سازماندهی مدیریتی ،سازماندهی دانش آموزی ، سازماندهی  و ساماندهی معلمان است.

وی بیان داشت: ساماندهی معلمان به این معنی است که چون با کمبود معلمان  در دوره ابتدایی، مواجه می باشیم؛ از مازاد نیروهای دوره های دیگر که تمایل دارند، با گزینش دقیق وطی کردن دوره های آموزشی و تربیتی مختص دوره ابتدایی ،استفاده کنیم.

نماینده استاندارمازندران در شورای آموزش و پرورش افزود : سال ششم ابتدایی حتما معلم متخصص می خواهد و با توجه به دروس آن، تقسیم کلاس ششم به معلمان مختلف که هرکدام تخصص های خاص دارند یکی از معضلات آموزش و پرورش استان است.

نیکخو ملکشاه ،خاطرنشان کرد:ششم را باید ویژه نگاه کنیم و این پایه جایی است که محصول دوره ابتدایی در سند تحول بنیادین عرضه می شود که اگر خروجی بدی داشته باشد زحمات چند ساله دوره ابتدایی و دور نمای طرح تحول بنیادین در دوره ی ابتدایی،  دچار خدشه خواهد شد.

نماینده استاندارمازندران در شورای آموزش و پرورش  گفت:در بحث تربیت دانش آموزان  دوره ابتدایی  بحث نشاط روحی و روانی دانش آموزان مطرح است که دانش اموز  باید در این دوره به مدرسه علاقمند شود.

وی گفت: نشاط، با اصول تربیتی تعریف شده مبتنی بر اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، بدون شک، موجب علاقمندی خواهد شد.

نیکخو با اشاره به اینکه تربیت در کنار همه تعاریفی که تا کنون شده در یک جمله خلاصه می شود، افزود: تربیت یعنی درونی کردن ارزشها می باشد.

وی در پایان بیان داشت: موقعی یادگیری اتفاق می افتد که تربیت به بار بنشیند یعنی آنچه را می آموزانیم در رفتار متعلم، تجلی کند.