جلسه شورای اداری گنبدکاووس با حضور استاندار گلستان در سال پایانی عمر دولت یازدهم مورد توجه افکارعمومی قرار گرفت. در این میان موضع صریح و مطالبات شفاف نماینده گنبدکاووس، تحسین بسیاری از شهروندان در محیط های اجتماعی را برانگیخت. اما به واقع قرجه طیار در این جلسه چه مواردی را مطرح کرد که این طور مورد توجه قرار گرفت؟

به گزارش مرور نیوز، جلسه شورای اداری گنبدکاووس با حضور استاندار گلستان و مدیران کل ادارات استان و مسئولین شهرستان در محل فرمانداری ویژه برگزار شد.

این جلسه که در سال پایانی عمر دولت یازدهم در نوع خود بی سابقه بود، مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. در این میان موضع صریح و مطالبات شفاف نماینده گنبدکاووس، تحسین بسیاری از شهروندان در محیط های اجتماعی را برانگیخت. اما به واقع قرجه طیار در این جلسه چه مواردی را مطرح کرد که این طور مورد توجه قرار گرفت؟

کمبودها و نابرابری ها کام ما را تلخ کرده است نماینده گنبدکاووس در همان ابتدا آب پاکی را به دست مدیران استانی می ریزد و عمق گله مندی به حق موکلینش را بیان می کند: ما برحسب مسئولیت خطیر نمایندگی مردم در هر ملاقات از مشکلات، نیازها و مطالبات مردمی صحبت می کنیم. بنده بیشتر مایل بودم در ملاقات هایمان، در مورد روند اجرای موفقیت آمیز برنامه ها و طرح های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت، کل استان و شهرستان گنبدکاووس، رایزنی و مشورت کنیم و از توسعه متوازن و همه جانبه کل نقاط استان ابراز خوشحالی کنیم؛ نه این که مدام از کمبودها، نیازها، نابرابری ها، توسعه نامتوازان، مغفول ماندن استعدادهای شهروندان توانمند از قومیت ها و شهرستان های دور و نزدیک و بدتر از همه بدقولی ها و بدعهدی ها حرف بزنیم!

طیار ادامه می دهد: همه ما از عدم تخصیص طرح های ملی و بزرگ به استان و کمبود اعتبارات تخصیصی، به حق گله مند هستیم؛ با این وجود، چرا در جایی هم که یک طرح فراملی و بین المللی تعریف شده، کم کاری و اهمال می کنیم؟ اعتبارات تخصیص یافته قربانی تعلل و بی تدبیری مدیران استانی روی سخن طیار به راه آهن بین المللی ایران – ترکمنستان است.

او با محفوظ بودن حق بحث در نحوه میزان کارایی و اثربخش بودن این طرح، خاطرنشان می کند: این راه آهن دقیقاً ۲ سال پیش افتتاح شد. اما حالا ما در برخی مسایل بسیار ساده و ابتدایی نیز مانده ایم!

او می افزاید: راه آهن شمال شرق ۲، تنها درخواست واگذاری ۳۰۰ هکتار را داده که مراحل اجرایی واگذاری این مقدار هم هنوز انجام نشده؛ اما مقدار زمینی که در حال حصارکشی هستند، ۱۲۰۰ هکتار است! اداره منابع طبیعی گنبدکاووس و آق قلا از دیوارکشی محوطه ایستگاه راه آهن اینچه برون جلوگیری کرده اند؛ چون اداره کل راه آهن استان مراحل قانونی و عادی درخواست واگذاری زمین از منابع طبیعی را انجام نداده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این سوال که “مگر اداره کل راه آهن کار مهم تر و واجب تر از این هم دارد؟” ادامه می دهد: راه آهن کشور حدود ۷ میلیارد تومان اعتبار برای دیوارکشی محوطه ۱۲۰۰ هکتاری مصوب کرده و حتی ستون های پیش ساخته را به محل منتقل کرده ولی اجازه نصب نداده اند.

او علت افزایش عرصه را هم از ۳۰۰ به ۱۲۰۰ هکتار توضیح می دهد: دلیل افزایش عرصه، اضافه شدن بندرخشک و زیرساخت های مهم ایستگاه اینچه برون است که مساحت زمین های موردنیاز این طرح را به ۱۲۰۰ هکتار افزایش داده و اداره کل راه آهن تا این لحظه هیچ درخواستی برای واگذاری آن به منابع طبیعی گنبدکاووس نداده است.

طیار از دست رفتن اعتبار کلان ۹۷۰ میلیارد ریالی اختصاص یافته را به دلیل تعلل و بی تدبیری مدیران هشدار می دهد: به اعتقاد بنده اداره کل راه آهن سریعاً، درخواست رسمی و قانونی خود را به منابع طبیعی استان بدهد و منابع طبیعی نیز مجوز حصارکشی را هم زمان با انجام مراحل واگذاری زمین صادر کند تا خدای نکرده این اعتبار کلان از دست نرود. طبق قولی که به مردم دادید؛ ۲۴ کیلومتر راه آهن گرگان – گنبد را در سال جاری اجرا کنید! موضوع دومی که طیار را وادار می کند تا هشدار بدعهدی به وعده های کارگزاران دولت بدهد، مطالبه دیرین گنبدی هاست؛ عبور خط راه آهن از گنبدکاووس.

او به وعده استاندار و دو مدیرکل استانی در یک سال گذشته برای عملیاتی شدن ۲۴ کیلومتر از راه آهن گرگان-گنبدکاووس استناد می کند و می افزاید: تا این لحظه باز هیچ حرکت عملی دیده نمی شود. این مسئله موجب رنجش مردم گنبدکاووس و خدای نکرده باعث بی اعتمادی آنان به مسئولین نظام خواهد شد. انتظار و خواسته بنده و مردم صبور گنبدکاووس و شهرستان های شرق استان این است که به قولتان وفا کنید و هر طوری شده امسال ۲۴ کیلومتر خط آهنی را که وعده دادید تمام کنید! تن “گنبد جهانی شده قابوس” از عبور کامیون ها و تریلی ها می لرزد! کمربندی گنبدکاووس و برج قابوس محور بخش پایانی سخنان نماینده گنبدکاووس است.

او می گوید: مردم گنبد می خواهند مثل شهرهای دیگر استان، جاده کمربندی داشته باشند تا کامیون ها و تریلی های ترانزیت از وسط شهر و دقیقاً از چند متری برج جهانی قابوس عبور نکنند. بنده از شما انتظار دارم این پروژه در بین طرح های سال ۹۶ اداره کل راه و شهرسازی استان گنجانده شود تا شاهد تخصیص اعتبار و اجرای آن در سال آینده باشیم.

“ثبت جهانی چه فایده ای برای گنبدکاووس و خود برج قابوس داشت؟” این سوال آشنای گنبدی ها این بار از زبان طیار مطرح می شود و ادامه می یابد: سوال بنده از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان این است که واقعاً عایدات ثبت جهانی برج قابوس برای شهرستان چه بوده است؟ آیا برای حراست و نگهداری این اثر جهانی هیچ بودجه ای از طرف میراث فرهنگی کشور، سازمان یونسکو و یا سازمان های بین المللی در نظر گرفته می شود؟ اصلاً میراث فرهنگی برنامه ای برای محوطه سازی و ساخت امکانات ضروری و فرهنگی اطراف برج دارد؟ اگر دارد چه زمان اجرا می شود؟ گره کار کجاست؟!

شاید کمتر شهروند گنبدی باشد که انبوه پرسش های این چنینی درباره عقب ماندگی های تاریخی گنبدکاووس آزارش ندهد. پرسش هایی که پاسخ های متفاوتی تاکنون به آن داده شده و می شود.

اما به واقع گره کار کجاست وقتی شخص اول تصمیم گیر استان هم به این واقعیت اذعان می کند: “با توجه به موقعیت شهرستان گنبدکاووس و مرکزیت آن در شرق گلستان، این شهرستان از برخی عقب ماندگی ها در زمینه های محتلف از جمله در بخش بهداشت و درمان و سایر امور زیربنایی برخوردار است که باید برای رفع آن‌ها تلاش شود.

” ولی گامی آشکار در جهت رفع آن برداشته نمی شود؟! آیا واقعا جایگاه بالاتر اراده، تصمیم گیری و اجرا در استان وجود دارد که باید از آن مطالبه کرد؟! یا به گفته استاندار اعتماد کرد که: “بنده به عنوان استاندار هرگز قولی که منجر به عمل نشود نداده و نمی دهم و دولت نیز چنین رویه ای دارد و اگر مشکلی در اجرای طرح ها به وجود آمده، ناشی از مشکلات و تنگناهای مالی کشور است.” و سوال دیگر را نادیده گرفت که چرا همواره گنبدکاووس از این تنگناها و مشکلات مالی سهم می برد؟! و..