وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۶۰ درصد ماشین آلات ما فرسوده هستند و نیاز به جایگزینی دارند و ما نیاز داریم به صورت عاجل، تجهیز و نوسازی ماشین آلات راهداری را در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش مرور نیوز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علی بابایی کارنامی درباره علت عدم برنامه ریزی مناسب درباره ساماندهی نیروی انسانی و بی توجهی به نیروهای قراردادی در وزارت راه و شهرسازی گفت: این سوال بیشتر درباره تعیین تکلیف نیروهای قراردادی و شرکتی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

وی بیان کرد: مجموع نیروی انسانی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای حدود ۲۰ هزار نفر هستند که ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از آنان نیروهای شرکتی یا حجمی و قراردادی هستند که با حضور شبانه روزی در راه‌های کشور روزگار سخت و طاقت فرسایی را پشت سر می‌گذارند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این نیروها مسئول بهره برداری و نگهداری از راه‌های سطح کشور هستند که ۳۵ هزار کیلومتر از این راه‌ها، راه‌های شریانی است و ده‌ها میلیون تن بار از این راه‌ها عبور می‌کند و این افراد در مسیر بهره برداری از حدود ۳۰۰ هزار پل و همچنین تونل‌های بسیار زیادی هستند و زحمات زیادی می کشند.

اسلامی تاکید کرد: کارکنان راهداری یک کار حاکمیتی بزرگ انجام می‌دهند اما به موجب قوانین و مقررات و به ویژه بعد از ادغام وزارتخانه، سازمان راهداری دچار مشکلات زیادی شده است.

وی افزود: کارکنان راهداری دارای تخصص‌های متنوع و گوناگونی هستند و ما نیازمند کمک مجلس هستیم که کارکنان راهداری را از شغل تصدی‌گری خارج کنیم و شرایطی فراهم شود تا بتوانیم با آنان قرارداد مستقیم منعقد کنیم و این افراد متناسب با میزان فعالیت‌های خود حقوق و مزایا دریافت کنند.

وی گفت: کار راهداری یک کار تخصصی و حاکمیتی است و یک کار تصدی‌گری نیست و باید در وهله اول این کار را قابل اندازه گیری کرد تا بتوانم آن را پیمان سپاری کرد.

وی تصریح کرد: ما امروز از حدود ۲۰ هزار کیلومتر که باید در راه‌ها بهسازی می‌کردیم، حدود ۱۰ هزار کیلومتر را علیرغم محدودیت‌های اعتباری بهسازی کردیم و بنده از نمایندگان استدعا می‌کنم شرایطی را فراهم کنند تا بتوانیم نیروهای راهداری را تعیین تکلیف کنیم.

وی بیان کرد: ما باید امید و انگیزه خدمت را برای نیروهای خود فراهم کنیم و نباید امنیت شغلی آنان در خطر باشد تا آنان بتوانند انتظارات لازم در حیطه کاری خود به درستی انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: تبدیل وضعیت نیروهای حوزه راهداری یک بار در دوره قبل تصویب اما نهایتا در هیئت تطبیق ملغی شد.

اسلامی تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که از مجلس مجوز بگیریم تا فرآیند جذب نیروی انسانی در حوزه راهداری عملیاتی شود و افراد متخصص و کاردان در این حوزه تبدیل وضعیت شوند.

وزیر راه و شهرسازی درباره مشکلات راهداری اظهار داشت: ما با کمبود ماشین آلات مرتبط برای نگهداری راه ها مواجه هستیم و نیازمند آنیم که مجلس حمایت های لازم را در این زمینه انجام دهد.

وی گفت: بیش از ۶۰ درصد ماشین آلات ما فرسوده هستند و نیاز به جایگزینی دارند و ما نیاز داریم به صورت عاجل، تجهیز و نوسازی ماشین آلات راهداری را در دستور کار قرار دهیم.