ریل‌گذاری راه‌آهن همدان تهران نسبت به گذشته روند بهتری را به خود گرفته و در حال حاضر ریل‌گذاری به کیلومتر 175 رسیده است.

به گزارش مرور نیوز، پروژه‌ راه‌آهن تهران همدان سنندج به طول 410 کیلومتر، به صورت یک خطه باسرعت طرح 160 کیلومتر در ساعت برای مسافری و 120 کیلومتر در ساعت برای باری طراحی شده است. (مسیر تهران- همدان به طول 260 کیلومتر و مسیر همدان- سنندج به طول150 کیلومتر) این طرح در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور می‌کند.

کلنگ پروژه راه‌آهن همدان تهران در دولت نهم به زمین خورد تا زیرساخت‌های حمل و نقل همدان توسعه یابد و همگی از نمایندگان و استاندار وقت تا مردم همدان خوشحال بودند که همدان مورد توجه مسئولان قرار گرفته است ولی نمی‌دانستند با این پروژه همچون بچه سرراهی برخورد می‌شود.

دولت نهم این پروژه را برای دولت یازدهم به یادگار گذاشت تا شاید این دولت بتواند اقدامی برای آن انجام داده و مردم همدان پس از چند سال شنیدن وعده و عید این بار صدای سوت قطار را بشنوند.

ریل‌گذاری راه‌آهن همدان تهران به 175 کیلومتر رسید

دولت یازدهم با روی کار آمدن تحریم‌ها را عامل کُندی و تعطیلی پروژه راه‌آهن همدان-تهران اعلام کرده و تقویت فعالیت این پروژه را منوط به برجام و رفع تحریم‌ها کرده بود.

نبود ریل و کمبود اعتبارات یکی از اصلی‌ترین مشکلات راه‌آهن همدان - تهران بوده که بارها مسئولان این موضوع را مطرح کرده‌اند ولی در برخی مقاطع زمانی که ریل وارد کشور می‌شد کمتر به پروژه راه‌آهن همدان-تهران تخصیص یافته و بیشتر در سایر پروژه‌های ریلی مصرف می‌شد.

با امضای برجام و آغاز اجرای این سند مشترک مسئولان استان همدان چاره‌ای نداشتند جز این که به وعده‌های خود مبنی بر فعال شدن پروژه بعد از آغاز برجام جامه عمل بپوشانند و کار به جایی رسید که رئیس جمهور در سفر خود به همدان راه‌آهن را از جمله پروژه‌های دارای اولویت دانست و تاکید کرد که این پروژه باید تا پایان سال 95 به اتمام برسد.

ریل‌گذاری راه‌آهن همدان تهران به 175 کیلومتر رسید

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان روز گذشته از پروژه راه آهن همدان-تهران بازدید کردند که براساس وضعیت موجود پروژه از پیشرفت مطلوبی برخوردار است.

ریل‌گذاری راه‌آهن همدان-تهران 90 روز دیگر به همدان می‌رسد

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در حاشیه بازدید از این پروژه در همدان اظهار داشت: عملیات ریل‌گذاری پروژه‌ راه آهن همدان-تهران در حال انجام است و امیدواریم سرعت پروژه از این میزان نیز افزایش یابد.

فرهاد فرزانه با بیان اینکه زیرسازی کل مسیر 266 کیلومتری تا ایستگاه رباط شورین همدان انجام شده است افزود: در حال حاضر 175 کیلومتر از مسیر ریل‌گذاری شده و بیش از 80 کیلومتر تا ایستگاه همدان فاصله است.

وی با اشاره به اینکه ریل‌ها در نوبران کوبلاژ شده و سپس به محل اجرا در حوزه استخفاظی همدان منتقل می‌شود تصریح کرد: به صورت میانگین روزانه هزار و 152 متر از راه‌آهن همدان-تهران ریل‌گذاری می‌شود.

ریل‌گذاری راه‌آهن همدان تهران به 175 کیلومتر رسید

فرزانه با بیان اینکه با وضعیت موجود 80 تا 90 روز کاری برای رسیدن ریل‌گذاری به ایستگاه همدان زمان نیاز است اظهار داشت: با توجه به فصل زمستان به دنبال این هستیم که شیفت را دو برابر کرده یا خط دوم برای ریل گذاری به‌کار گرفته شود تا بتوان از این طریق ریل‌گذاری به دو کیلومتر در روز افزایش یابد.

وی با اعلام اینکه ریل‌گذاری وارد حوزه شهرستان همدان شده و گردنه دخان را پشت سر گذاشته است عنوان کرد: تاکنون 175 کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده و در حال حاضر بالاست 15 کیلومتر جلوتر از روند ریل‌گذاری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین ریل برای پروژه راه‌آهن همدان-تهران وجود ندارد اظهار داشت: ریل مورد نیاز برای پروژه‌های ریلی ایران از کشورهایی همچون هند، چین و ایتالیا وارد می‌شود.

ریل‌گذاری راه‌آهن همدان تهران به 175 کیلومتر رسید

وی درباره اعتبارات این پروژه نیز گفت: 600 تا 650 میلیارد تومان کل هزینه‌ای است که تا به الان اتفاق افتاده است و در اعتبارات اخیر نیز 80 میلیارد تومان اعتبارات نقدی دیده شده و 120 میلیارد تومان نیز به صورت اسناد خزانه به پروژه تخصیص می‌یابد.

راه آهن همدان-تهران نیازمند تزریق اعتبار است

سرپرست کارگاه راه‌آهن همدان-تهران نیز در جریان این بازدید اظهار داشت: در کارخانه شاهرود ریل و تراورس‌ها تهیه شده و پس از کوبلاژ توسط واگن‌ها به محل پروژه برای نصب منتقل می‌شود.

خسروی با بیان اینکه در حال حاضر روند ریل‌گذاری مطلوب بوده و امروز هزار و 152 متر ریل‌گذاری انجام شده است، افزود: یکی از مشکلات اساسی برای پروژه نبود پول و اعتبار است که امیدواریم اعتبارات موردنیاز برای پروژه تخصیص یابد تا بتوان حقوق کارگران را پرداخت کرد.