رئیس انجمن موسیقی شمال استان کرمان گفت: 37 نفر در قالب 21 گروه دو یا سه نفره در بخش راویان اصالت به رقابت می پردازند.

به گزارش مرور نیوز، امیر اخلاقی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت برگزاری دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان با اشاره به اینکه ایران به لحاظ تنوع فرهنگی قومیت های زیادی در خودجایی داده است، اظهار داشت: کمتر کشوری این میزان تنوع فرهنگی در آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این تنوع فرهنگی بر تمامی فرهنگ های مردم از جمله نوع گویش، لباس، موسیقی و...جامعه تاثیر گذاشته است، افزود: همین موسیقی نواحی متنوع و بزرگ ایران باعث شده موسیقی کلاسیک ایران دارای تحول باشد.

رئیس انجمن موسیقی شمال استان کرمان عنوان کرد: ردیف موسیقی ایرانی در یونسکو به عنوان یکی از آثار تمدن شفاهی بشر به ثبت رسیده است.

اخلاقی تصریح کرد: یکی از دلایل برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران این است که بتوانیم ریشه های اصیل ایران را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع اصلی جشنواره موسیقی نواحی ایران موضوع راویان اصالت یا همان بخش رقابتی منظومه خوانی است، بیان کرد: منظومه خوانی در معنی خیلی ساده آن یعنی به نظم آوردن سخن است که در موسیقی نواحی در تمام شهرها و فرهنگ ها یکسری داستانک ها و روایت ها وجود دارد که به نظم در آمده و همراه خواننده و ساز محلی آن منطقه اجرا می شود و بعضی جاهای ایران به آن بیت خوانی می گویند.

اخلاقی افزود: دبیرخانه از چهار ماه گذشته که موضوع جشنواره مشخص شد در حال فعالیت است و بعد از فراخوان 110 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و 220 نفر نوازنده و خواننده تقاضای شرکت در بخش رقابتی جشنواره موسیقی نواحی ایران را داشتند.

وی گفت: بعد از جمع آوری آثار در کرمان آنها به تهران منتقل کرده ایم و با حضور چهار نفر از داوران متخصص این آثار بررسی شده و به دلیل اینکه محدودیت فضا و مکان داشته ایم بهترین ها انتخاب شدند.

دبیر، دبیرخانه دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران تصریح کرد: 37 نفر در قالب 21 گروه دو یا سه نفره در بخش راویان اصالت خواهیم داشت.

اخلاقی با اشاره به اینکه این جشنواره بخش جنبی و عمومی دارد تا بتوانند مردم بیشتر از آن استفاده کنند، بیان کرد: 30 نفر شرکت کننده در بخش عمومی داریم در شهر کرمان و هفت شهرستان استان برنامه اجرا خواهند کرد.

وی تصریح کرد: در بخش مسابقه ای راویان اصالت شرکت کنندگان از استان های سیستان و بلو چستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمانشاه، قزوین، کرمانشاه، مرکزی، لرستان، گیلان، گلستان و کرمان با یکدیگر رقابت خواهند داشت.

اخلاقی گفت: در بخش جنبی و عمومی مجموعا 30 نفر از استان های خراسان رضویی، بوکان، خوزستان، بوشهر، کرمان و سنندج شرکت کرده اند و مهمانان خارجی ما از کشور قرقیزستان و افغانستان خواهند بود.

دبیر، دبیرخانه دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بیان داشت: در این جشنواره از 18 نفر از اساتید موسیقی نواحی ایران از استان های مرکزی، ایلام، گلستان، زنجان، خراسان رضویی، لرستان، کرمان و سیستان وبلوچستان دعوت کرده ایم که کارشان را ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره به بخش پژوهش توجه ویژه ای شده است و در مجوع 9 نفر شرکت کنند خواهیم داشت، عنوان کرد: در این بخش مهمان های خارجی از کشور آلمان، قرقیزستان و از استانهای مازندران، ایلام، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان شرکت خواهند کرد.