رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان از عکسبرداری هوایی ۵۰ هکتار از چهار منطقه حاشیه شهر همدان توسط پهباد هوایی خبر داد.

به گزارش مرورنیوز، ابراهیم مولوی ظهر دوشنبه در مراسم آغاز پرواز پهباد برای عکس‌برداری هوایی از سطح منطقه ۴ شهر همدان با بیان اینکه حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نخبگان شهر از وظایف مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا است، گفت: این طرح پژوهشی توسط جمعی از متخصصان و نخبگان دانشگاه بوعلی سینا همدان به مرکز مطالعات شورا ارائه شد که بر اساس آن انجام عکس‌برداری هوایی از سطح شهر با کیفیت بالا و هزینه کمتر امکان‌پذیر می‌شد و شورای شهر نیز در راستای برون‌سپاری کارها به متخصصان از این طرح استقبال کرد.

مولوی با اشاره به اینکه عکس‌برداری هوایی توسط پهباد ساخته شده در دانشگاه بوعلی به صورت آزمونه در ۵۰ هکتار از منطقه حاشیه شهر همدان شامل منطقه خضر و حدفاصل بین میدان امام حسین(ع) و شهرک مدنی انجام می‌شود، ادامه داد: اگر این عکس‌برداری با موفقیت صورت پذیرد عکسبرداری از مناطق دیگر شهری که دارای طراحی شهری مناسب‌تری هستند نیز با دقت و کیفیت بهتری توسط این پهباد انجام خواهد شد.

بازنگری طرح تفصیلی شهر همدان

مولوی اضافه کرد: با توجه به اینکه مدت طرح تفصیلی شهر همدان در سال ۹۵ به اتمام می‌رسد باید بازنگری این طرح و نیز طرح جامع شهر همدان با استفاده از عکس‌های هوایی صورت گیرد که اگر کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط پهباد مناسب باشد می‌توان برای عکس‌برداری کل شهر از آن بهره برد.

وی با بیان اینکه انجام عکس‌برداری شهر توسط سیستم‌های هواپیمایی حدود ۲ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، اضافه کرد: در صورتی که عکسهای گرفته شده توسط این پهباد با کیفیت خوبی همراه باشد با استفاده از آن می‌توان شاهد ۶۰ درصد کاهش هزینه‌ها در این زمینه بود.

مولوی افزود: استفاده از توان و تخصص نیروهای بومی شهر نیز مورد تأکید همه اعضای شورای اسلامی شهر همدان است که در این طرح مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به مطلوب بودن کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط پرواز پهباد نسبت به پرواز هواپیما عنوان کرد: این روش عکس‌برداری پوشش فضای بیشتری را به دنبال دارد و برای تهیه نقشه‌های زمینی کارآیی بیشتری خواهد داشت چراکه از دقت و کیفیت بهتری برخوردار است.

عکسبرداری هوایی به وسیله پرواز پهباد برای نخستین بار در همدان

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان نیز در این بازدید با اشاره به انجام عکسبرداری هوایی به وسیله پرواز پهباد برای نخستین بار در شهر همدان گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که بین مرکز مطالعات شورای شهر همدان و دانشگاه بوعلی سینا برای استفاده از توان نخبگان در پروژه‌های شهری منعقد شده عکسبرداری هوایی ۵۰ هکتار از سطح منطقه چهار شهر همدان توسط وسیله‌ای که تولید گروهی از نخبگان دانشگاه بوعلی سینا همدان است انجام می‌ پذیرد.

مجید یوسفی‌نوید به توانایی این نخبگان در ساخت وسیله ای برای عکسبرداری هوایی در حوزه شهرسازی اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح ارتباط بین حوزه‌های اجرایی مانند شهرداری و حوزه‌های علمی مانند دانشگاه محکم می شود و از ظرفیت و توان نخبگان بومی شهر نیز در امور اجرایی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد انگیزه برای نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از دیگر مزیت‌های این طرح است، اضافه کرد: اجرای این طرح کاهش هزینه و نیز سرعت‌بخشی به عکس‌برداری هوایی را به دنبال دارد چراکه با این کار می‌توان سطح شهر را به پهنه‌های متفاوت و با اولویت‌بندی‌های خاص تقسیم کرد و به روند عکس‌برداری هوایی سرعت بخشید.

درنظر گرفتن ۵۰ هکتار از منطقه خضر برای آزمونه عکس‌برداری

یوسفی‌نوید به درنظر گرفتن ۵۰ هکتار از منطقه خضر برای آزمونه عکس‌برداری توسط پهباد اشاره کرد و گفت: عکس‌برداری هوایی از کل منطقه خضر، منطقه حصار و منطقه بازار شهر همدان اولویت‌های ما در مراحل بعدی اجرای این طرح است.

گفتنی است در این برنامه، پرواز پهباد بر فراز محدوده ۵۰ هکتاری منطقه خضر توسط گروهی از نخبگان دانشگاه بوعلی سینا همدان انجام و برخی عکس‌های گرفته شده توسط این تیم مورد بررسی قرار گرفت.