مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از تعیین محل دفع پسماند ویژه استان همدان خبر داد و گفت: مکانی در اراضی روستای «الفاوت» برای دفع پسماندهای ویژه استان همدان در نظر گرفته شد.

به گزارش مرورنیوز، محمدرضا محمدی ظهر سه شنبه در کارگروه پسماند استان همدان با بیان اینکه با تصویب اعضای کارگروه مدیریت پسماند استان همدان، اراضی محل دفع پسماند ویژه استان تعیین شد، گفت: مکانی در اراضی روستای «الفاوت» در جاده همدان-ملایر برای دفع پسماندهای ویژه استان همدان در نظر گرفته شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان عنوان کرد: مساحتی افزون بر ۸۰ هکتار در موقعیت اراضی روستای «الفاوت» برای دفع پسماندهای ویژه در نظر گرفته شده که این منطقه با تصویب کارگروه مدیریت پسماند استان از میان ۶ منطقه پیشنهادی انتخاب شده است.

محمدرضا محمدی افزود: مواردی از جمله فاصله از کاربری ها، انطباق با ضوابط استقرار و ضوابط محل های دفن پسماند مصوب سازمان حفاظت محیط زیست، الزامات زیست محیطی، رعایت فاصله مناسب از سکونت گاه ها، جاده، ابنیه های فرهنگی و مذهبی و  کاربری های اراضی از جمله خطوط انتقال نفت و گاز و نیرو و گسل ها در انتخاب این مکان رعایت شده است.

محمدی اظهار داشت: بر اساس ماده ۲۲ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، سازمان حفاظت محیط زیست باید نسبت به مکان یابی محل دفع پسماندهای ویژه و صنعتی استان اقدام کند بنابراین مطالعه ای که به این منظور توسط دانشگاه شهید بهشتی در سال ۸۶ انجام شده بود در اولین جلسه کارگروه پسماند استان در سال ۹۴ مطرح شد که به دلیل قدیمی بودن اطلاعات و آمار به کار رفته در این پژوهش، دانشگاه آزاد همدان بازنگری گزارش را به انجام رساند و گزارش نهایی ارائه شد و در نهایت کارگروه پسماند استان، محل پیشنهادی را تایید کرد که به منظور طراحی و اجرا به سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری همدان اعلام می شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل عدم وجود مکان مناسب برای دفع اینگونه پسماندها که می تواند اثرات زیست محیطی غیر قابل جبرانی به همراه داشته باشد، از طریق شرکت های پیمانکار که قبلا تاییدیه های فعالیت خود را از دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده اند، اقدام و پسماندهای ویژه به محل دفع مناسب در استان های همجوار با صرف هزینه های هنگفت منتقل می شود.

وی یاداور شد: پسماندهای ویژه به آن دسته از پسماندها اطلاق می گردد که خاصیت بیماری زایی، انفجار، سمیت، اشتعال و عفونت زایی دارند.