رئیس کمیته ملی المپیک گفت: مصوب کرده ایم که هر کسی سهمیه می گیرد یک سال حقوق دریافت کند. بخش اول را واریز کرده ایم، اما این موضوع مطرح شده که مرحله دوم را زمان آغاز اردوها پرداخت کنیم یا اینکه اوایل سال ۱۴۰۰ این حقوق را به المپیک ها پرداخت کنیم.

به گزارش مرور نیوز، سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان طی کنفرانسی ویدئویی با خبرنگاران گفت: گزارش ۲ سالانه و برنامه ‌های ۱۵ گانه‌ای را که قول آن را داده‌ بودیم منتشر شده است.

او افزود: چند قول داده بودیم که عبارتند از: حفظ کرامت، منزلت، معیشت و  عدالت بود. هیئت اجرایی هم امروز برگزار و چند موضوع مورد بحث قرار گرفت. از همه کسانی که در کشتی هستند و خدمت رسانی می کنند، تشکر می‌کنیم. علیرضا دبیر رئیس (فدراسیون کشتی) تلاش زیادی در این چندماه داشته و عملکردش در ۸ ماه گذشته قابل تقدیر و تشکر است. دبیر زبان مشترک با جامعه کشتی دارد و گفت کشتی به ۶۰ تا ۷۰ میلیارد نیاز دارد.

صالحی‌امیری در پاسخ به این سوال که درباره بودجه‌ای که کمیته بین المللی المپیک (IOC) برای کشور‌ها تعیین کرده و اینکه چگونه این پول را تحویل می‌گیرید، عنوان کرد: ۱۰/۳ میلیون دلار بودجه افزایش یافته و ورزشکاران بورسیه ماهی ۵۰۰ دلار می‌گیرند که این موضوع همچنان ادامه خواهد داشت. ما ماهیانه از فدراسیون‌ها گزارش می‌گیریم و به IOC اطلاع می دهیم. و پول ما نزد کمیته بین المللی الکپیک محفوظ می ماند. مبالغی که ما به فدراسیون ها پرداخت می کنیم به ریال است و همان طور که گفتم ۱۰/۳ میلیون دلار برای کمیته‌های ملی المپیک در نظر گرفته شده است.

صالحی‌امیری درباره حقوق به المپیک ‌ها، افزود: مصوب کرده ایم که هر کسی سهمیه می گیرد یک سال حقوق دریافت کند. بخش اول را واریز کرده ایم، اما با توجه به اینکه نیمسال دوم که اردو‌ها آغاز می‌شود این موضوع مطرح شده که مرحله دوم را در آن زمان پرداخت کنیم یا اینکه اوایل سال ۱۴۰۰ این حقوق را به المپیک ها پرداخت کنیم. معادل ۶۰ میلیون را تعهد داریم، اما به طور کل درباره زمان پرداخت مرحله دوم باید تصمیم‌گیری شود. در مجموع ماهیانه ۵ میلیون تومان برای ورزشکاران در نظر گرفته شده است.

صالحی امیری درباره حقوق مربیان، گفت: در آیین ‌نامه پرداخت حقوق به مربیان تعریف شده است، اگر کسی حقوق نگرفته به خانم فرامرزیان مراجعه کند البته تا جایی که اطلاع دارم حقوق مربیان به فدراسیون‌ها پرداخت شده است.

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که آیا درباره بودجه فدراسیون‌ها به نظر جامعی رسیده‌اید یا خیر، بیان کرد: جداول بودجه فدراسیون‌ها  با یک پیش شرط طراحی و اعداد مشخص است. یعنی بودجه را با یک تفاوت نسبت به سال قبل طراحی کرده‌ ایم. بودجه را اصولا بر ۲ اصل می‌بندند، اینکه هزینه و مصارف به چه صورت است این در حالی است که شرایط خزانه الان مناسب نیست. توزیع بودجه مبنی بر ۴ اصل است؛ اول کمک مستقیم و نقدی به فدراسیون‌ها. در سال ۹۹ حدود ۳۰ میلیارد کمک نقدی ما خواهد بود، معادل همین مبلغ هزینه‌های المپیکی، اعزام، رویداد‌ها و شامل خرید ارز می شود. ردیف سوم هم بودجه پرسنلی خواهد بود که شامل حقوق، بیمه، مزایا و ... می باشد. هزینه چهارم هم شامل زیرساخت‌ها و نگهداری سیستم‌ها است.

صالحی‌امیری یادآور شد: ما ۱۰ درصد به فدراسیون‌ها به شرط وصول ارز از خزانه نسبت به سال قبل افزایش داشته ایم. تا پایان اردیبهشت پرداختی را به فدراسیون‌ها خواهیم داشت و در نیمه دوم اردیبهشت پیش‌بینی ما برای دریافت بودجه از خزانه است. در مدتی که من اینجا بوده ام  ۱۰۰ درصد منابع فدراسیون‌ها را طبق تعهدی که در کاغذ داشته ایم پرداخت کردیم. اعتقاد داریم که اگر نمی توان کاری را انجام داد باید تعهد داده نشود. برای سال ۹۹ منتظر خزانه هستیم و در اینباره با نوبخت صحبت داشته ام، کشور در شرایط خاصی قرار دارد و بودجه را براساس مدیریت بحران می‌نویسند.

صالحی امیری بیان کرد:  آنچه در تعهد دولت قرار دارد، حقوق و مزایا است. سیاست قطعی ما این است تعهدات را ۱۰۰ درصد عملیاتی کنیم. دوم اینکه بودجه مصوب فدراسیون‌ها حدود ۳۰ میلیارد است، سوم اینکه بودجه برای هزینه‌های آمادگی تیم‌های المپیکی، پاداش پای سکو، حمل و نقل، بلیت هواپیما، هزینه اقامت و هزینه‌های ارزی معادل بودجه مستقیم است و روند انجام تعهدات منوط به دریافت از خزانه خواهد بود.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره اینکه برخی از فدراسیون‌ها به تعیین سقف نقد اعتراض داشتند آیا نحوه تقسیم این دوره تغییر می‌کند، گفت: در ۲ جلسه هیئت اجرایی روی این موضوع بحث کردیم. بودجه نویسی مبنی بر شاخص معین در ورزش قهرمانی نیست، اما هیئت اجرایی مصوب کرده، افتخاری با استفاده از ظرفیت نخبگان الگویی را برای توزیع بودجه قهرمانی به هیئت اجرایی بیاورد تا بعد از تصویب به هیئت اجرایی بیاورد. شما ۵۰ فدراسیون را فرض کنید، مثلا پایین‌ترین رقم هاکی یا گلف بوده که تقریبا مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان است، بالاترین رقم فرضا کشتی است. در این صورت اگر هاکی پایین‌تر باشد باید به ترتیب ضریب‌ها را مشخص کنیم. در این صورت منطقی برای توزیع منابع خواهیم داشت تا مبتنی بر شاخص‌ها که ۱۰ گانه است بودجه را توزیع کنیم. سابقه رشته، مدال‌آوری، ظرفیت‌هایی که فدراسیون دارد، اولویت در ورزش کشور و ... بررسی می‌شود و بعد بودجه توزیع خواهد شد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تعویق یکساله المپیک، شما فقط یک سال حقوق به ورزشکاران می‌دهید یا خیر، گفت: ۶۰ میلیون تعهدی که ما داریم یک بار است و قابل تکرار نیست، اما ۱۰ نفری که سهمیه ۵۰۰ دلاری IOC را دارند تکرار می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید به نظر می‌رسد کسانی که با شما رابطه خوبی دارند در پرداخت بودجه اولویت دارند، تصریح کرد: ما لیست را به بانک مرکزی می‌فرستیم و می‌گوییم براساس دستوری که دارند واریز شود. اگر یک مورد نقض در توزیع منابع ۵۳ فدراسیون بوده و بیشتر از سقف توزیع منابع بودجه گرفته بگویید.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره روسای بازنشسته و برکناری آن‌ها خاطرنشان کرد: از این موضوع بی‌اطلاع هستم. خبر دارم لیستی در وزارت هست که باید ۳۵ سال به بالا بازنشسته شوند، اما اینکه این لیست شامل چه کسانی است اطلاع ندارم.

او درباره تعدیل نیرو در فدراسیون‌ها به خاطر ویروس کرونا و اینکه این موضوع با صحبت کنار هم قرار گرفتن تضاد دارد، یادآور شد: تذکر به جا و درستی است. ما هم این مشکل را داریم. هتل‌ها و خوابگاه‌ها تعطیل هستند. ما ۲ نفر را به خاطر عدم توانایی و عدم کارایی تعدیل کردیم، اما امروز باز به این جمع بندی رسیدم که ممکن است برای خانواده‌هایشان مشکل ایجاد کند تصمیم گرفتیم جای دیگری مشغول شوند. من در دیدار با روسای فدراسیون‌ها این تذکر را مطرح می‌کنم. ما و وزارت باید راهکاری را پیش‌بینی کنیم. مثلا همه پایه حقوق را پرداخت کنند، اما از تسویه خودداری کنند. اخلاق اقتضا می‌کند در شرایط سخت کنار هم باشیم.

صالحی‌امیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ورزشکاران ممکن است در این شرایط دچار مشکل مالی شوند، عنوان کرد: کسی حق ندارد در مدیریت ورزش تعهد دهد و بعد عملیاتی نشود و هر تعهدی باید عملیاتی شود. با ورزشکاران زیادی صحبت کرده‌ام که مدیران به آن‌ها تعهدات مختلفی داده‌اند ولی به تعهد خود عمل نکرده اند. اگر ما می‌گوییم "نه" به معنای منفی نیست، اما الان تعهدی ایجاد نمی‌کنیم. اگر شرایط خزانه تغییر کند تصمیم جدیدی می‌گیریم. تا الان که دولت به ما بودجه داده و روابط ما با دولت حسنه و برادری است.

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین درباره اینکه حامی مالی کاروان المپیک مشخص نشده  یادآور شد: با ۳ اسپانسر مذاکره کردیم و با یکی از آن ها نیز هم به توافق رسیدیم که با توجه به تعویق المپیک این قرارداد هم لغو شد. هفته آینده جلسه مجددی برای تمدید قرارداد و تمدید زمان خواهیم داشت، نتیجه بگیریم اعلام می‌کنیم.

او درباره اینکه به نظر می‌رسد با تعطیلی اردو‌ها به نظر می‌رسد رشته ‌های رکوردی با افت روبه‌رو شوند، آیا برنامه‌ای در این خصوص دارید، تصریح کرد: هر روز آقای سجادی و فخری این موضوع را بررسی می‌کنند. هفته آینده جلسه ستاد عالی را خواهیم داشت. قطعا افت داریم، اما فراموش نکنید این مشکل فقط برای ما نیست بلکه ۲۰۶ کشور با آن روبه‌رو هستند. فقط ستاد مبارزه با کرونا شروع تمرینات را اعلام کند همه ظرفیت‌ها فعال می‌شوند. فخری پیشنهاد داده برای ورزشکاران برنامه‌ای داشته باشیم و تجهیزات را به خانه‌هایشان یا محیط دربسته ببریم. این موضوع در حال بررسی است. اگر تمرینات همچنان ممنوع باشد به سمت تامین تجهیزات و تمرینات ورزشکاران به صورت انفرادی می‌رویم.

صالحی‌امیری درباره اینکه کمیسیون‌ها چه برنامه‌ای در این بحران کرونا دارند، گفت: کسی پیش‌بینی این وضعیت را نمی‌کرد. نیمه اول فروردین تعطیل بود و الان فدراسیون‌ها کار مجازی را آغاز کرده‌اند. با روسا صحبت می‌کنم تا جلسات را به صورت مجازی برگزار کنند. ما امکانات سالنی هم داریم. کمیسیون‌ها فرهنگی، بانوان، رسانه جلسات خود را گذاشته‌اند و بقیه هم اردیبهشت جلسات خود را می‌گذارند.

او همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه اگر شرایط قرنطینه ادامه یابد تجهیزات را به خانه‌هایشان می ‌برید آیا بهتر نیست فضایی را برایشان در نظر بگیرید، عنوان کرد: همکاران ما به دنبال پیدا کردن ساز و کار و گفتگو هستند؛ ۲ شکل تعیین شده یکی اینکه در منزل آن‌ها فضایی ایجاد کنیم و تجهیزات را ببریم به خانه آن‌ها یا اینکه ورزشکاران در محیط مناسب تمرین کنند. وضعیت کنونی تمدید شود یکی از ۲ راه را انجام خواهیم داد تا شرایط ورزشکاران تغییر نکند.

صالحی‌امیری درباره لباس کاروان ایران خاطرنشان کرد: از مجموعه طرح‌های ارائه شده به مدل‌های کمی رسیدیم. گروه‌های طراح در کمیته به صورت زنده برنامه خود را اجرا کردند، داوران هم دیدند. در مرحله نهایی کردن برای تولید بودیم که با این شرایط مواجه شدیم. بعد از کرونا شرایط را پیگیری می‌کنیم. نمونه نهایی شده را فراخوان می‌دهیم تا حامی مالی دوخت لباس‌ها مشخص شود.