نایب رییس فدراسیون فوتبال گفت: هر چقدر فیفا اصلاح اساسنامه را طول بدهد، فوتبال کشورمان و آسیا ضرر می‌کند. فیفا در حق فوتبال ما ظلم می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، علی کفاشیان  نایب رییس فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران درباره حضورش در فدراسیون پس از غیبت چند روزه گفت: قرار نیست هر روز به فدراسیون بیایم. شغل بنده موظف نیست. گاهی اوقات به فدراسیون سر می‌زنم که اتاقم را حفظ کنم!

وی در واکنش به اینکه گفته می‌شود فعالیت‌هایی در رابطه با جلوگیری از بازگشت او به این فدراسیون شده است، اظهار کرد: تا زمانی که انتخابات بعدی برگزار شود، نایب رئیس و عضو هیات رئیسه هستم. قول می ‌دهم بعد از انتخابات در فدراسیون فوتبال نباشم.

* به علت بازنشستگی قادر نیستم اسناد و اوراق را امضا کنم

نایب رییس این فدراسیون مساله سرپرستی به موجب اساسنامه را رد کرد و گفت: این موضوع منتفی شد چرا که من بازنشسته هستم و مجوز لازم را هم ندارم. سرپرست فدراسیون نباید مشمول قانون بازنشستگی شود. به علت بازنشستگی قادر نیستم اسناد و اوراق را امضا کنم.

کفاشیان درباره اختلاف فیفا و فدراسیون فوتبال درباره ماهیت فدراسیون فوتبال که گفته می‌شود وزارت ورزش تاکید دارد ماهیت این فدراسیون مطابق قانون باید نهاد عمومی غیردولتی باشد، گفت: در اساسنامه جدید استقلال فدراسیون دیده شده است. الان مجمع و بعد هم هیات رییسه تصمیم گیرندگان اصلی فوتبال هستند. به نظر تایید این اساسنامه ایرادی ندارد. طبق قانون مصوب مجلس، فدراسیون‌ها جزو سازمان‌های عمومی غیردولتی هستند. اگر این قانون برداشته شود، باید برای همه یکسان باشد.

* باید فیفا توجیه شود که نهاد عمومی غیر دولتی ارتباطی به نقض استقلال فدراسیون ندارد

نایب رییس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: الان باید فیفا توجیه شود که نهاد عمومی غیر دولتی ارتباطی به نقض استقلال فدراسیون ندارد. هر فدراسیونی ضمن اینکه تابع قوانین فیفا و AFC است، باید تابع قوانین کشورش هم باشد. به نظرم باید با فیفا خوب صحبت شود که متوجه شوند استقلال فدراسیون فوتبال حفظ می‌شود و کسی در تصمیمات این مجموعه دخالت نمی‌کند.

کفاشیان اعلام کرد که به فیفا پیشنهاد کرده انتخابات فدراسیون فوتبال ایران با اساسنامه اصلاحی برگزار شود و بعد از تعیین رییس و اعضای هیات رییسه، درباره ابهامات مختلف بحث شود. او گفت: خودم به فیفا پیشنهاد دادم که اگر موارد کوچکی در اساسنامه مانده، اجازه دهد انتخابات برگزار شود. برای همین گفتم سریعا مجمع این اساسنامه را تصویب کند و ما انتخابات را برگزار کنیم.

* با برگزاری انتخابات و تعیین هیات رییسه، فدراسیون روی ریل می ‌افتد

وی در واکنش به اینکه فیفا تا زمان اصلاح اساسنامه، اجازه برگزاری انتخابات را نخواهد داد، خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که با برگزاری انتخابات و تعیین هیات رییسه، فدراسیون روی ریل می ‌افتد و صاحب پیدا می‌کند و می‌تواند قدم‌های باقی مانده برای رفع ابهامات اساسنامه را بردارد. هر چقدر فیفا اصلاح اساسنامه را طول بدهد، فوتبال کشورمان و آسیا ضرر می‌کند. فیفا در حق فوتبال ما ظلم می‌کند.

* دولت باید برای حل مشکل پا پیش بگذارد

وی درباره اظهارات اسلامیان مبنی بر اینکه دولت باید برای حل مشکل پا پیش بگذارد، اظهار کرد: بحث این نیست که دولت ورود کند. الان فدراسیون با فیفا طرف حساب است. اگر مورد خاصی هست فیفا بگوید تا ما حل کنیم. اگر نیاز به تغییر قانون بود، دولت باید لایحه تغییر قانون را به مجلس بفرستد که کار یکی دو روز نیست. فدراسیون باید کارش را بکند. همان طور که در سالیان گذشته استقلال فدراسیون حفظ شده از این پس هم حفظ خواهد شد. هر چه در برگزاری انتخابات سنگ اندازی شود به ضرر ماست و مسئولیتش هم بر دوش کسانی است که نمی‌گذارند اساسنامه تایید شود.

نایب رییس این فدراسیون درباره قرارداد ویلموتس و اینکه وی گفته فدراسیون فوتبال با برند او بازی کرده است، تصریح کرد: مگر ویلموتس برند داشت؟ او به درد فوتبال ما نخورد. من اطلاعی از قرارداد او ندارم. او یک مربی بود که با توجه به سوابقش انتخاب شد و اگر نتیجه نگرفت نباید کاسه کوزه ها سر فدراسیون بشکند. این روش درستی نیست.

کفاشیان در واکنش به اینکه در صورت توافق با فیفا، آیا وزارت ورزش باید از فدراسیون حمایت و از طرفی در تصمیماتش دخالت کند، اظهار کرد: وزارت ورزش موظف است به مجلس پاسخ دهد. از طرفی به هیات رییسه آینده می‌گویم که از نظر مسائل مالی نیازی به کمک دولت ندارند. به خصوص فوتبال ایران که سرشار از درآمد است. البته دولت باید در برخی مسائل باید پاسخگو باشد. به شخصه به جز یکی از وزرا که مرا اذیت کرد، با بقیه تعامل داشتم.

* فوتبال ما باید روی پای خود بایستد

کفاشیان تاکید کرد: فوتبال ما باید روی پای خود بایستد و سریع‌تر اتفاقات مدیریت شود تا به جام جهانی برویم. اگر به این مسابقات نرویم، چهار سال عقب می‌افتیم.

نایب رییس فدراسیون فوتبال درباره اظهارات اسلامیان مبنی بر اینکه اگر بر خلاف اساسنامه سایر اعضای فیفا رفتار شود، برای فوتبال ایران تبعات دارد و چه بسا مسیر کنونی منجر به تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته انتقالی می‌شود، گفت: من در جریان بحث‌های اساسنامه نیستم. چون از ابتدا برخی دوستان در فدراسیون این موضوع را پیگیری کردند. به هر صورت باید مشکلات حل شود. اعضای هیات رییسه فدراسیون هم دوست ندارد فوتبال ایران تعلیق شود.

وی درباره اینکه گفته بود پول گم شده از محل حق پخش بازی‌های تیم ملی که موجب محرومیت او بود، وجود دارد و بگویند تا او واریز کند، گفت: منظورم این بود دوستانی که گفته بودند پول در اختیار من است، پول را بگیرند و اطلاعات بیشتری بدهند. همه چیز این پرونده مشخص است.

کفاشیان درباره برگزار نشدن جلسه هیات رییسه این فدراسیون نیز گفت: من هم نمی دانم چرا تشکیل نمی شود. اگر فهمیدم می‌گویم.