صادقانه پاسخگوی مردمی باشیم که حذف مجری محبوب خود از تلویزیون را تنها یک خصومت شخصی می دانند و نگاه ناامیدانه ای به فعالیت در مسیر درست کارها آنها را احاطه کرده است. موضوع عادل فردوسی پور هر چه که باشد مردم مستحق دانستن آن هستند.

به گزارش مرور نیوز، عادل فردوسی پور و برنامه 90 که قریب به دو دهه پربیننده ‌ترین برنامه تلویزیونی صداوسیما بود، اسفند 97 از تلویزیون و شبکه سه سیما کنار گذاشته شدند. ماجرا عادل فردوسی ‌پور با ورود علی فروغی به‌ عنوان مدیر شبکه سه سیما شروع شد و نکته ‌سنجی‌ ها درباره عادل و برنامه نود افزایش یافت و هر بار به هر دلیل و بهانه ای به این برنامه تذکر داده شد تا جایی که در پاییز همان سال، برای اولین بار در طول دو دهه، برنامه 90 به مدت سه هفته اجازه پخش پیدا نکرد.

از گوشه و کنار خبر می رسید که چون عادل فردوسی ‌پور به حرف‌ های فروغی گوش نکرده، او اجازه پخش برنامه را نداده است از طرفی برخی این آزارها را به زیربار نرفتن عادل فردوسی پور برای تبلیغ های ستاره مربعی مرتبط می دانستند.

این ماجرا هر روز بیشتر و بیشتر گرده عادل فردوسی پور و برنامه 90 را تحت فشار قرار می داد تا جاییکه حتی اجازه اجرای برنامه با کارلوس پویول هم به عادل فردوسی پور داده نشد و عنوان شد که دلیلی ندارد برای گفت‌وگو با این ستاره اسپانیایی هزینه هنگفتی شود. البته در همان روزها صحبت هایی در ارتباط با اینکه پویول را به دلیل مدل موهایش به صدا و سیما راه ندادند در فضای مجازی نقل محافل شده بود و دست مایه طنز مجازی نویسان شده بود. تا جاییکه بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا بعد از لغو برنامه تلویزیونی‌اش در ایران گفت: به من گفتند به خاطر مشکلات ظاهری (موهای بلند) امکان حضور در برنامه را ندارم."

یک بار هم که به صورت کاملا ناشیانه‌ای، پخش یکی از دیدارهای فوتبال اروپایی را بهانه کردند و اجازه ندادند 90 روی آنتن برود. دست آخر نیز به بهانه اینکه عادل فردوسی ‌پور چارچوب ‌ها را رعایت نکرده و هر بار به مسائل غیرفوتبالی می‌ پردازد، تصمیم به قطع این برنامه و ممنوع ‌التصویری عادل فردوسی ‌پور گرفته شد، حذفی که واکنش‌های زیادی هم در پی داشت.

این موضوعات با سکوت عادل فردوسی پور طی این مدت سپری شد سکوتی که شاید خودخواسته بوده باشد! اما چند روز پیش عادل فردوسی پور که برای دریافت جایزه انجمن مستقل سوتا به کنفرانس مجازی این انجمن دعوت شده بود پس از ماه ها سکوت با چند جمله کوتاه شاید از وضعیتی که در آن گرفتار شده گله کرد و آرزوهای معناداری در پایان صحبت هایش داشت.

عادل فردوسی پور، گزارشگر و مجری محبوب برنامه نود در حاشیه دریافت جایزه انجمن مستقل سوتا (SUTA)، مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف گفت: 

«جاداره تسلیت بگم درگذشت استاد محمدرضا شجریان عزیز رو... میدونم هممون ناراحت هستیم از اتفاق تلخی که برای استاد شجریان رخ داد...

علی‌رغم تمامی محدودیت هایی که بود ایشون همیشه یک جایگاه مانا در قلب و دل تمام ایرانیان دارند

من همیشه سر کلاس هام به بچه ها میگفتم آقا خانوم مملکت رو ترک نکنید... بمونید تلاش کنید و بجنگید مملکتمون رو بسازیم....

بهمن ۹۷ که ترم جدید شروع شد من این رو مطرح کردم و کلی جر و بحث با بچه ها که بمونید و حداقل اگه میرید برگردید و نرید اونجا موندگار بشید ازین صحبت ها...

اسفند ۹۷ منو گذاشتن کنار به اون شکل عجیب و غریب

بدون هیچ توضیح...

بدون هیچ دلیل موجه؛ منو گذاشتن کنار...

عید شد و اولین کلاس چهاردهم پونزدهم فروردین بود

بچه ها گفتند استاد شما که می‌گفتید بمونید و مملکت رو بسازید... شمایی که موندی بیست و چند سال کار کردی؛ بیست سال برنامرو داشتی چی شد؟؟ پس الان حرفت چیه؟؟

و چیزی نداشتم بگم راستش...

 امیدوارم یک بستر فراهم بشه که همه کسانی که دوست دارند کشورشونو، میهنشونو... دوست دارند بتونن کار کنن و فعالیت کنن در حوزه ای که دوست دارند.... "»

 

این اظهارات عادل فردوسی پور، بسیاری از افراد را به تفکر و تامل پیرامون این موضوع واداشته است.

اما این صحبت های عادل زمانی با اهمیت تر می شود که به مصاحبه فیروز کریمی با یکی از تلویزیون های اینترنتی پرداخته شود و این دو کلام را در کنار هم قرار دهیم.

فیروز کریمی در این برنامه در ارتباط با ماجرای اختلاف عادل فردوسی پور و فروغی مدیر شبکه سه سیما به طور کامل طرف فروغی را گرفت و با ذکر این مورد که من چیزهایی می دانم که شما نمی دانید عادل را به رفتن راه ناصواب متهم کرد و شاید صحبت های عادل فردوسی پور در آن مراسم جوابی بود به صحبت های فیروز کریمی در آن برنامه!

فیروز کریمی در اینباره گفته بود: آقای فروغی با عادل صحبت کرده بود و چندین بار تذکر داده بود، از یک جایی برنامه نود انحراف پیدا کرد و راه ناصواب بود و راه رستگاری  نبود و عادل راه خود را رفت.

پس از صحبت های فیروز کریمی در برنامه اینترنتی و صحبت های عادل فردوسی پور بار دیگر دلیل حذف فردوسی پور از تلویزیون داغ تر از گذشته شد. همچنین عدم دریافت مجوز پخش برنامه زنده اینترنتی عادل فردوسی پور که قرار بود با آغاز فصل جدید لیگ برتر کلید بخورد شائبه ها را بیش از پیش کرد. شائبه هایی که از طرفی خصومت شخصی بودن این تصمیم را دلیل اصلی می داند و از طرفی رفتن راه ناصواب عادل فردوسی پور! البته به گواه چند خبرنگار حوزه فرهنگی علی فروغی در جشنواره فیلم فجر دو سال پیش در جمعی، از عدم علاقه به عادل فردوسی پور از دوران کودکی سخن به میان آورده بود.

* صادقانه پاسخگوی مردم باشیم 

در انتهای این مطلب تنها یک خواسته از مسوولان مربوطه داریم و آن هم داشتن صداقت با مردم! اگر عادل فردوسی پور به دلایلی که فیروز کریمی آن را راه ناصواب می خواند کنار گذاشته شد آن را اعلام کنید و مطمئن باشید مردم ایران آنقدر شعور دارند که اگر دلیلی محکمه پسند باشد خود جلوی آن بایستند. البته صحبت های مساله امنیت ملی و امثالهم را کنار بگذاریم و صادقانه پاسخگوی مردمی باشیم که حذف مجری محبوب خود از تلویزیون را تنها یک خصومت شخصی می دانند و نگاه ناامیدانه ای به فعالیت در مسیر درست کارها آنها را احاطه کرده است. موضوع عادل فردوسی پور هر چه که باشد مردم مستحق دانستن آن هستند، اگر مربی فوتبالی مانند فیروز کریمی از این موضوع با خبر است مردم هم حق دارند آن را بدانند و اگر مساله ای جز دوست ندارم فلانی کار کند نیست عادل فردوسی پور این فرزند رسانه و تلویزیون را به سمت کاری که به آن علاقه دارد هدایت کنیم تا اتفاقات ناگواری برای نخبه های کشورمان پیش نیاید و خود فرصت سوزی نکنیم تنها به دلیل ...! تنویر افکار عمومی خواسته کوچک ملت بزرگ فوتبال دوست کشور عزیزمان ایران است پس به آن توجه کنید.