آناستازی مربی است که می تواند والیبال ایران را تغییر دهد همانند ولاسکو نام خود را در ایران بعنوان مربی سازنده ثبت کند اگر این مربی کارش با مسئولان فدراسیون تمام شود می توانیم شاهد باشیم که یکی از بهترین های دنیا هدایت تیم ملی را بر عهده گرفته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی مرور نیوز، آندره آناستازی از بزرگ ترین مربیان جهان والیبال است، یک مربی ایتالیایی و 56 ساله که می تواند بهترین گزینه برای تیم ملی والیبال ایران باشد. او نه مانند کواچ جوان است و نه مانند لوزانو پیر و با انبوهی از مشکلات خانوادگی. او آناستازی است که به اندازه کافی انرژی و دیسیپلین دارد، مردی که می تواند پس از مدت ها نظم را به تیم ملی والیبال ایران برگرداند.

جمشید حمیدی کارشناس و مفسر والیبال در این باره گفت: «آناستازی به نظر من فتوکپی ولاسکو است، با این تفاوت که آناستازی در دوران جوانی بازیکن بزرگی بوده، درست برعکس ولاسکو که در زمان بازیگری هرگز به عنوان یک بازیکن بزرگ مطرح نشد. آندره در تیم ملی ایتالیا به عنوان پاسور بازی کرده است. زمانی که ایتالیا ابرقدرت والیبال دنیا بود آناستازی عضو ثابت تیم ملی کشورش بود.»

وی افزود: «آناستازی به دلیل توانایی های فنی و داشتن قدرت مدیریت می تواند گزینه بسیار خوبی برای والیبال ملی ما باشد. ایشان با تیم های ملی کشورهای متعدد مثل اسپانیا و ایتالیا کار کرده و تجارب خوبی دارد.نگاه او به والیبال فقط به ابعاد فنی خلاصه نمی شود. او مردی است که روحیات بازیکنان را خوب می شناسد و خیلی زود با مسائل فرهنگی هر کشور حرکت می کند.»

این کارشناس و پیشکسوت والیبال عنوان کرد: «بدون تردید حضور آناستازی می تواند نقطه عطفی باشد برای والیبال ما تا خلایی که بعد از رفتن ولاسکو به وجود آمده پر شود. بدیهی است که داشتن نیروی انسانی کافی و داشتن ابزار تشکیل یک تیم شرط اول موفقیت هر مربی است کما اینکه ولاسکو با همه شهرت در اسپانیا موفق نبود اما در ایران به دلیل ابزارها و امکاناتی که برایش وجود داشت به معمار نوین والیبال ما تبدیل شد. »

حمیدی در ادامه گفت: «ایران با اسپانیا و حتی لهستان تفاوت عمده دارد. لهستان والیبال آکادمیک خوبی دارد اما کشوری با 30 میلیون جمعیت قابل مقایسه با ایرانی که 80 میلیون جمعیت دارد، نیست. والیبال برای جوانان ما به عنوان یک موضوع ایده آل مطرح است اما جوانان لهستانی با داشتن صد ها تفریح سالم و ناسالم، والیبال را به عنوان بخشی از زندگی خود انتخاب نمی کنند. اما وقتی مثل ایران، والیبال قسمتی از پازل زندگی افراد شود جنبه های عمیق تری پیدا می کند و تعریف بهتری دارد. »

کارشناس بین المللی والیبال ایران درباره دو گزینه دیگر مربی گری تیم ملی والیبال ایران یعنی مندز و استویچف یادآور شد: «مندز و استویچف از نظر تاکتیک و تکنیک والیبال چندان با مربیان ایرانی تفاوت ندارند. شاید برخی از مربیان ما بتوانند بخشی از این توانمندی های این دو مربی را اجرا کنند اما آناستازی متفاوت است. او وارد جوی به نام ایران می شود که تفاوت های فرهنگی با همه جای دنیا دارد.»

وی تاکید کرد: «حتی اگر آناستازی به ایران آمد حمایت ها از او نباید کورکورانه باشد. به یاد بیاورید چگونه کواچ را ابتدا به عرش اعلا و سپس به فرض مصیبت رساندند. آناستازی باید در پروسه زمان سنجیده شود.. با نام های خالی نمی خواهیم کار کنیم میخواهیم و واقعیت ها برای ما مهم است.»

حمیدی در پایان گفت: «در چنین شرایطی اگر آناستازی بیاید فدراسیون باید خانه تکانی و بعد هم اهداف بلند مدت و کوتاه مدت را اعلام کند. نمیشود بدون برنامه هم جام آسیایی را بخواهیم و هم المپیک. هدف باید مشخص بشود. اگر برد و باخت هم داشت باید تحمل کنیم و باید ایده آل های دیگری هم داشته باشیم.»

آشنایی بیشتر با آناستازی

چند سال پیش که فدراسیون والیبال تصمیم گرفت پس از حسین معدنی، هدایت تیم ملی را به یک سرمربی بزرگ خارجی بسپارد، نام دو گزینه مطرح شد؛ خولیو ولاسکو و آندره آناستازی. در نهایت با ولاسکوی بزرگ به توافق رسیدند و آناستازی به لهستان رفت.

پس از ولاسکو یک بار دیگر آناستازی وارد مذاکره با ایران شد و در حالی که به نظر می رسید به حضور بر نیمکت تیم ملی کشورمان بسیار نزدیک است، در نهایت کواچ بر نیمکت نشست.

پس از کواچ بازهم نام آناستازی مطرح شد اما این بار هم قرعه به نام رائول لوزانو افتاد.

حالابرای چهارمین بار آندره آناستازی گزینه سرمربیگری تیم ملی شده است.

  آندره آناستازی از بزرگ ترین مربیان جهان والیبال است، یک مربی ایتالیایی و 56 ساله که می تواند بهترین گزینه برای تیم ملی والیبال ایران باشد. او نه مانند کواچ جوان است و نه مانند لوزانو پیر و با انبوهی از مشکلات خانوادگی. او آناستازی است که به اندازه کافی انرژی و دیسیپلین دارد، مردی که می تواند پس از مدت ها نظم را به تیم ملی والیبال ایران برگرداند.