مسوول پیشین رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال صحبت‌های کفاشیان مبنی بر عدم وجود فساد در فوتبال را رد کرد و گفت شاید منظور او «فساد نعشی» است. او همچنین از ۵ مورد از فساد رخ داده در فدراسیونِ کفاشیان پرده برداشت.

به گزارش مرور نیوز، عبدالرحمن شاه‌حسینی در خصوص فساد در فوتبال مطرح کرد تا بار دیگر وجود این مسئله به اثبات برسد. این اتفاق از آنجایی رخ داد که علی کفاشیان، نایب رئیس فعلی و رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در تاریخ 16 آذرماه 95 منکر این قضیه شد. جایی که «کفاشیان در واکنش به این مطلب که بارها بحث فساد در فوتبال مطرح شد و پرونده قطوری هم در کمیسیون اصل 90 وجود داشت که قرار بود برای بررسی به قوه قضائیه ارسال شود و وقتی این اتفاق رخ نداده باعث شده مسعود شجاعی به فساد اشاره کند، اظهار داشت: در فوتبال فسادی به آن صورت نداریم و اگر کسی هم چیزی می‌گوید باید مدارک داشته باشد و آن را ثابت کند. در این چند سال همه بودند و این موضوع را بررسی کردند، اما خدا را شکر به فسادی پی نبردند. اکنون هم همه چیز خوب پیش می‌رود و شاید فساد موارد کوچکی باشد که کمیته اخلاق فدراسیون همه چیز را زیر نظر دارد. کمیته اخلاق همه چیز را به‌خوبی پیش می‌برد و با کسی هم شوخی ندارد. نهادهای دیگر هم در این زمینه کمک می‌کنند و فسادی وجود ندارد. قبلاً در این خصوص مقامات می‌گفتند که برای برخورد با آنها، ما زورمان نمی‌رسید، اما اگر ورزشکار ما این‌چنین می‌گوید، باید پای حرفش بایستد و ثابت کند، اگر نتواند ثابت کند با او برخورد می‌کنیم».

شاه‌حسینی پس از هشت ماه سکوت و با اشاره به اظهارات علی کفاشیان در خصوص موضوع فساد در فوتبال به خبرنگار تسنیم گفت: ابتدا به اکثریت قریب به اتفاق اهالی ورزش به ویژه پرسنل محترم فدراسیون و اهالی فوتبال که با رعایت اصول شرعی، قانونی و با سلامت و صحت در این حوزه مشغول انجام وظیفه هستند، ادای احترام کرده و از آنها عذرخواهی می‌کنم و این افراد از توضیحات اینجانب مستثنی هستند. همچنین باید موفقیت‌های تیم ملی فوتبال، رده‌های جوانان و نوجوانان، فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتبال بانوان را تبریک بگویم تا متوجه شوید که ما منفی‌گرا نیستیم و موفقیت‌های فدراسیون فوتبال را هم می‌بینیم. توضیحات من فقط به منظور تنویر افکار عمومی و در پاسخ به سؤالی با موضوعیت ادعای بلاوجه و تکراری آقای علی کفاشیان از پرسنل فعلی فدراسیون فوتبال است که مدعی عدم وجود فساد در فوتبال و سایر مطالب و موضوعات در مصاحبه اخیر خود شده است.

وی با اشاره به صحبت‌های کفاشیان و انکار وجود فساد در فوتبال ادامه داد: مجبورم به صورت خلاصه‌وار فقط چند قسم از معانی مختلف فساد را بیان کنم. در مباحث فلسفی و الهی یا اخلاقی، فساد به انحراف معنوی یا اخلاقی از یک ایده‌آل گفته می‌شود که در مقابل صحت به کار می‌رود و شامل اعمال متعددی است. از جمله این اعمال می‌توان به رشوه، اختلاس، آشوب، لهو و لعب، به ستم گرفتن مال کسی، بدکاری، شرارت، ظلم و ستم و... اشاره کرد. حالا قبل از ورود به مصادیق پرونده مفتوح در کمیسیون اصل 90 که حدود سه سال در این پرونده کار کارشناسی، تحقیقات از اشخاص و مکاتبه با نهادهای ذی‌ربط مرتبط انجام شده است، باید موضوعی را به عرض مردم عزیز برسانم. اینکه این گزارش نهایتاً بنا به مصوبه هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 و قبول هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که در جلسه علنی بهمن‌ماه 1394 در صحن مجلس قرائت شد. مصادیق فساد در این گزارش به لحاظ اصول حقوقی و مسئولیت‌های شرعی و قانونی، بدون ذکر نام اشخاص و به صورت عناوین کلی و موضوعی قرائت و جزئیات و مصادیق به صورت مشروع در پرونده ثبت است. اکنون انتظار مردم تصمیمات نهایی از سوی دستگاه قضایی، وزارت ورزش و جوانان و سایر نهادهای ذی‌ربط در مورد متهمان و متخلفان است.

مسوول سابق رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال در کمسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نگرانی اشخاصی که در کمیسیون حاضر و مطالبی را با ذکر مصادیق و آدرس اعلام و امضا کرده‌اند، همواره احساس ناامنی شغلی بعد از افشای اظهارات‌شان بوده است. بدین معنا که باندی که بعضاً از مسوولان حاکم بر فوتبال کشور هستند چنانچه متوجه اقرار و افشای مفاسد توسط این افراد شوند، آنها را از صفحه روزگار (فوتبال) محو خواهند کرد.

شاه‌حسینی افزود: اینجانب پس از ظهور و ورود حواشی به وجود آمده و فشارهای بعضی از مسئولان مبنی بر سفارش برخی از متخلفان و لابی‌های انجام شده، با وجود بقای ابلاغ مسئولیتم در پرونده، به همکاری‌ام با مجلس جدید خاتمه دادم. ضمناً مسئولان جدید این کمیته هیچگاه پیگیر عدم حضور اینجانب نشدند! استنباط بنده از اوضاع و احوال قضیه این بود که عده‌ای در صدد دفن دائم پرونده هستند یا حداقل قصد دارند برخی از خواص را از پرونده خارج کنند. حال چنانچه پرونده‌ای که حدوداً بیش از شش جلد است، تاکنون به دستگاه قضایی ارسال نشده باشد تا آن مرجع به عناوین مجرمانه و شکایات اشخاص مکتوب در این پرونده رسیدگی کند، مدعی العموم با استفاده از اختیارات قانونی می‌تواند این پرونده را از کمیسیون اصل 90 اخذ و عنوان یک پروژه مهم و ملی به آن رسیدگی کند. مطالب بسیار محرمانه و مهمی در این پرونده نهفته است. مدعی العموم سپس باید با استفاده از روش‌های مدرن علمی، قضایی و پلیسی نسبت به رسیدگی به موضوعات فساد اقدام کند. طبیعی است چنانچه به این پرونده رسیدگی شود، افراد بی‌گناه تبرئه و مجرمان نیز مجازات خواهند شد که این موضوع فصل الخطاب است.

رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و قاضی بازنشسته قوه قضاییه با اشاره به بخشی از صحبت‌های کفاشیان که گفته بود «شاید فساد موارد کوچکی باشد که کمیته اخلاق فدراسیون همه چیز را زیر نظر دارد» تأکید کرد: مردم بدانند رسیدگی به جرم در حوزه قضایی جمهوری اسلامی ایران با قوه قضائیه است و ارکان قضایی فدراسیون فوتبال فقط صلاحیت رسیدگی به تخلفات خاصی را که عنوان مجرمانه نداشته باشد و در صلاحیت آنها باشد، دارند. دادستانی هم بایستی ترتیبی اتخاذ کند تا کسانی که اطلاعاتی در این پرونده ارائه کردند، با خطر تهدید یا تطمیع و برخورد مواجه نشوند.

«در پرونده مورد نظر بنا به نظر اکثریت کارشناسان، مردم، اهالی فوتبال و نهادهای نظارتی و امنیتی وجود فساد در حوزه فوتبال تصدیق شده است». وی با بیان این جمله گفت: وجود فساد در فوتبال تصدیق شده و بنابراین اظهارات اخیر آقای علی کفاشیان یا ناشی از بی‌اطلاعی به حساب می‌آید که اینچنین نیست یا بی‌احترامی به این نظریات است. بنده شخصاً معتقدم در 8 سال مدیریت ایشان در فدراسیون فوتبال، افزایش ناهنجاری و فساد در فوتبال در تاریخ فدراسیون بی‌سابقه بوده است. ایشان در مصاحبه‌های مختلف مکرراً برخلاف واقع مدعی عدم وجود فساد است. حال مجبورم فقط چند نمونه از ده‌ها نمونه مصادیق ناهنجاری‌ها و فساد در دوره مدیریت کفاشیان را بدون ذکر نام اشخاص و فقط جهت تنویر افکار عمومی اعلام کنم. طبیعی است بعضی از مصادیق قابلیت رسانه‌ای شدن را ندارد و فقط باید دستگاه قضایی به صورت محرمانه به این پرونده‌ها رسیدگی کند.

1-در سال 1393 شخصی به نام «م.الف» در تماس با مدیرعامل یکی از باشگاه‌ها خود را نماینده وزارت ورزش در سازمان لیگ فوتبال و کمیته فرهنگی سازمان معرفی و اعلام داشته با ارتباطاتی که با کمیته داوران دارد می‌تواند از طریق داوران یا تبانی با تیم‌های مقابل نتیجه مورد دلخواه آن باشگاه را برای‌شان کسب کند. این قضیه ثابت و حکم آن نیز صادر شده است.

2-یکی از بازیکنان فوتبال به نام «ع.ک» با حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی تهران و تنظیم اقرارنامه محضری اعلام کرده به استناد اسناد بانکی و شهادت شهود به فردی با هویت «م.ب» که سرمربی یکی از تیم‌های فوتبال بوده است، موفق شده اسناد پزشکی مجهول را اخذ و با این اسناد معافیت از خدمت بگیرد. مبلغ پرداختی هم 13 میلیون تومان بوده است.

3-تبانی و اخذ رشوه در لیگ دسته اول («رشا» و «ارتشاء») ثابت و ارکان قضایی فدراسیون شما (کفاشیان) رأی صادر کردند. این هم یک نمونه از فسادهایی که اعلام کردید در فوتبال وجود ندارد و در فدراسیون خود شما برای آن رأی صادر شد.

4-پرداخت 10 میلیون تومان رشوه یک مربی لیگ دسته اول در خصوص تبانی که در فدراسیون شما ثابت و رأی صادر شد.

5-تبانی در فوتسال که با حکم ارکان قضایی فدراسیون فوتبال باید مقام و جایگاه تیم تبانی کننده پس گرفته می‌شد، اما شما به دلایل نامعلوم تیم متقلب و محکوم را به جام باشگاه‌های آسیا معرفی کردید. این یک تخلف واضح از سوی رئیس فدراسیون بود و چه کسی به تخلف شما رسیدگی کرد؟

شاه‌حسینی با بیان این جمله که «در پرونده مذکور نمونه‌های مستدل و معتبر دیگر از فساد هم وجود دارد که از چارچوب این مصاحبه خارج است.» خطاب به کفاشیان گفت: لازم است یک بار محتویات این پرونده را دقیقاً مطالعه کنید تا معلوم شود چه اشخاصی با چه تخلفاتی محکوم شده‌اند. باتوجه به اظهارات اخیرتان باید شهامت و جرأت این را داشته باشید که اعلام کنید یا این آرا معتبر نیست که هرگز نمی‌توانید چنین ادعایی داشته باشید یا اظهارات خودتان را در ارتباط با عدم وجود فساد در فوتبال مسترد کرده یا آن را در رسانه‌ها تکذیب کنید.

وی افزود: نکته مهمی که مردم باید بدانند، آیا مشت‌های اعلامی فساد که نمونه خروار است از مصادیق فساد نیست؟ وقوع تمام این مفاسد در دوره مدیریت آقای کفاشیان بوده است. این فسادها بعضاً هم عنوان تخلف را دارد و هم جرم که مطابق قانون ایشان به عنوان شخص اول فدراسیون فوتبال وقت، مکلف بوده متهمان را در بعضی از جرایم به مدعی العموم معرفی کند. حالا از ایشان بپرسید در این همه پرونده که بعضاً این تکلیف قانونی برای ایشان ایجاد شده است، آیا چنین عمل کرده یا  خیر؟ اینکه کفاشیان گفته است همه چیز خوب پیش می‌رود، درست گفته، چون همه چیز برای ایشان و بعضی از اطرافیان‌شان خوب پیش می‌رود. اگر غیر از این بود با این همه نارضایتی مردمی و کارشناسان و تخلفات کشف شده، با شهامت پنج سال قبل باید از سمتش استعفا می‌داد و می‌رفت. من هشت سال پیش در سال اول ریاست کفاشیان اعلام کردم او اشتباهی به فوتبال آمده است و هنوز هم روی حرف خود می‌ایستم.

مسوول سابق رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال در کمیسیون اصل 90 در ادامه گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به این مسئله که ادیبی، عضو پیشین کمیته اخلاق در یک برنامه رادیویی اعلام کرده «10 نوجوان از یک سرپرست فوتبال شکایت کردند، اما ابزار برخورد با فرد خاطی وجود نداشته است» که منظور اذیت و آزار جنسی بوده خاطرنشان کرد: این از مواردی محسوب می‌شود که بنده اعلام کردم محرمانه است و در کمیسیون اصل 90 هم مکرراً گزارش‌هایی ارسال شده که مسلتزم رسیدگی‌های قضایی است. حتی به خاطر دارم پرونده یکی از این اشخاص به دادگاه کیفری استان ارجاع شده است. حال اینکه عضو پیشین کمیته اخلاق اعلام کرده‌اند ابزار قانونی وجود ندارد، چنانچه این موضوع ثابت شود کمیته اخلاق از حیث مقررات اخلاق حرفه‌ای فوتبال صلاحیت رسیدگی و صدور حکم در خصوص مرتکبان تخلف را دارد. همچنین از حیث عنوان مجرمانه باید پرونده را نزد دادستان عمومی محل وقوع جرم ارسال کند.

شاه‌حسینی در پاسخ به این سؤال که مسعود شجاعی اعلام کرده فساد در فوتبال گسترده و در تمام بدنه فوتبال وجود دارد و کفاشیان در واکنش به این صحبت‌ها اعلام کرد اگر این ورزشکار ادعای خود را ثابت نکند با او برخورد خواهد شد، گفت: اول از هر چیزی با مصادیقی که بنده اعلام کردم و رسیدگی‌های صورت گرفته، وجود فساد در فوتبال ثابت شده و این ماجرا خلاف صحبت‌های کفاشیان و کذب بودن ادعای ایشان را نشان می‌دهد. کفاشیان در مقامی نیست که بتواند بازیکنان را تهدید کند. اگر هم کسی ادعایی کرد و نتوانست آن ر ثابت کند، در خصوص آن فرد دستگاه قضایی تصمیم گیرنده است نه کفاشیان! ضمن اینکه در بیشتر موارد فساد در فوتبال خود کفاشیان باید نزد دستگاه قضایی پاسخگو باشد. به همین دلیل بود که بنده گفتم با این صحبت‌ها اشخاص را تهدید می‌کنند تا حتی اگر کسی اطلاعاتی دارد، در اختیار مراجع قضایی قرار ندهد. در آخر منظور کفاشیان از اینکه فساد در فوتبال وجود ندارد، شاید «فساد نعشی» است.

وی در پایان گفت: در این پرونده اتهاماتی علیه برخی مدیران حاکم بر فدراسیون فوتبال مطرح شده که مستلزم رسیدگی قضایی است. باتوجه به اینکه در دو سال و نیم فعالیت در این پرونده با مطالبی بسیار محرمانه و سِری در خصوص مفاسد ورزش و بعضی از مدیران مواجه شده‌ام که به هیچ عنوان قابل طرح در رسانه‌ها نیست، در صدد برگزاری جلسه حضوری با برادر ارجمندم جناب آقای جعفری دولت‌آبادی، دادستان محترم عمومی و انقلاب تهران هستم. می‌خواهم در این جلسه در جهت کمک به رسیدگی به این پرونده و حواشی اطراف آن تجربیات و اطلاعات خود را در اختیار دادستان محترم قرار دهم؛ ولاغیر.

شاه‌حسینی در پایان گفت که درباره عملکرد مهدی تاج در فدراسیون فوتبال در آینده نزدیک صحبت خواهد کرد.