سرمربی سابق تیم ملی فوتبال امید کشورمان گفت:‌ تیم ملی امید کشورمان باید تا چه زمانی منتظر موافقت باشگاه هامبورگ با سرمربیگری مهدوی‌کیا بماند؟

به گزارش خبرگزاری مرور؛ هومن افاضلی درباره وضعیت مبهم تیم ملی فوتبال امید کشورمان و اینکه با وجود تاکید مسئولان فدراسیون فوتبال روی انتخاب مهدی مهدوی‌کیا به عنوان سرمربی این تیم اما تاکنون موضع رسمی باشگاه هامبورگ درباره این همکاری اعلام نشده است، اظهار داشت: شرایط کار کردن در تیم‌های ملی به این شکل است که مربی مقاطعی در اردو است و آنجا باید درون زمین کارش را انجام داده و تیمش را تمرین بدهد.

مربی فوتبال تاکید کرد: زمان‌های خارج از اردو را هم باید صرف کارهای نظارتی مثل زیرنظر گرفتن بازیکنان، ارتباط داشتن با آنها و باشگاه‌های‌شان، اطلاع از سلامتی، پیشرفت کیفیت و رشد نفرات تیمش کند. اگر لازم است جایی باید یک مربی تیم ملی با مربی تیم باشگاهی برای اینکه شانس بیشتری برای بازی به بازیکن بدهد، صحبت کند. 

 

وی افزود: در حال حاضر اطلاع دقیقی از وضعیت تیم ملی امید و همکاری با مهدی مهدوی‌کیا نداریم. آنچه از بیرون شنیده‌ایم این است که وی با فدراسیون فوتبال برای برعهده گرفتن این مسئولیت توافق کرده و باید باشگاه هامبورگ هم با این موضوع موافقت کند. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که اکنون بازیکنان در استراحت بین دو فصل هستند و به جز یکی دو تیم، سایرین تمرینات خود را آغاز نکرده‌‌اند. 

 

سرمربی اسبق تیم ملی امید درخصوص اینکه تاجیکستان و لبنان به عنوان حریفان ایران در مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا کار آماده‌سازی خود را شروع کرده‌اند، گفت: وضعیت تیم ملی امید و بزرگسالان معمولا با تیم‌های سایر رده‌های سنی در کشورمان متفاوت است. تیم‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان زمان بیشتری در اختیار مربیان‌شان هستند اما به این دلیل که بازیکنان تیم ملی امید در مجموعه رده سنی بزرگسالان تیم‌های باشگاهی تمرین می‌کنند، این تیم هم تابع قواعد فیفا است و زمان اردوهایش هم مانند تیم‌های بزرگسالان است.

 

افاضلی تصریح کرد: باشگاه‌ها فقط موظف هستند بازیکنان خود را در فیفادی در اختیار تیم ملی امید قرار بدهند و در زمان‌های دیگر چنین وظیفه‌ای ندارند. زمان خیلی از مسابقاتی که در قاره آسیا در رده سنی امید برگزار می‌شود هم خارج از زمان فیفا است و باشگاه‌ها راضی نیستند راحت بازیکنان خود را در اختیار تیم ملی قرار بدهند.

 

وی درباره اینکه با وجود گذشت حدود 40 روز از اعلام نام مهدی مهدوی‌کیا به عنوان سرمربی تیم ملی امید اما وی و باشگاه هامبورگ تاکنون اعلام نکرده‌اند رضایت‌نامه این باشگاه برای همکاری صادر شده است، توضیح داد: اگر خبر سرمربیگری مهدوی‌کیا در تیم ملی امید رسمی اعلام شده وی باید زودتر به ایران بیاید و کارش را شروع کند. در این حالت احتمال دارد وی برنامه‌هایش را هم داده باشد اما اگر هنوز توافق قطعی و نهایی نشده فدراسیون و مهدوی‌کیا که آبرو و اعتبار ورزشی‌اش را برای این کار گرو گذاشته باید سریع‌تر تکلیف را روشن کنند. مشخص نیست وی چه نفراتی را برای کادرفنی در نظر گرفته است اما اینگونه پیش رفتن وضعیت کار را سخت می‌کند.

 

کارشناس فوتبال کشورمان عنوان کرد: اکنون باید تیم امید جدیدی تشکیل شود اما مشخص نیست بازیکنان تیم ملی جوانان که باید به رده امید بیایند، در چه وضعیتی هستند. البته حسن کار این است که جام ملت‌های دوره آتی زیر 23 سال آسیا مقدماتی المپیک نیست. به همین دلیل فرصتی برای سازماندهی تیم برای مسابقات کسب سهمیه وجود دارد اما در شرایط کرونایی و با توجه به شرکت نکردن تیم ملی جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا باید زودتر فدراسیون و مهدوی‌کیا کار را شروع کنند زیرا تشکیل تیم در این وضعیت کار سختی است. البته بعد نظارتی هم در این میان خیلی اهمیت دارد و مهدوی‌کیا و دستیارانش باید زودتر کارهای نظارتی روی بازیکنان را هم شروع کنند زیرا در غیر این صورت کار خیلی سخت می‌شود.

 

افاضلی ادامه داد: فدراسیون فوتبال، کمیته فنی و جوانان و مهدی مهدوی‌کیا باید زودتر تکلیف را روشن کنند. اگر باشگاه هامبورگ به این مربی مجوز ندهد، تکلیف چیست؟ همه ما از انتخاب مهدوی‌کیا به عنوان سرمربی تیم ملی امید خوشحال می‌شویم و این را هم قبول می‌کنیم که باید باشگاه هامبورگ مجوز بدهد اما این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد؟ آیا قرار است مسابقات تمام شود تا باشگاه این باشگاه رضایت بدهد یا دو روز و شش ماه قبل از آغاز بازی‌های تیم ملی امید موافقت خودش را اعلام می‌کند؟ رئیس، دبیرکل و سایر مسئولان فدراسیون باید بگویند صبرشان تا چه زمانی است و پس از اعلام این تاریخ، آینده نگرانه بودن برنامه آنها هم مشخص می‌شود.