۲۴ تیم برتر والیبال جهان برای کسب عنوان قهرمانی رقابت‌های قهرمانی جهان، به مصاف هم رفتند.

 

به گزارش مرور نیوز، بیستمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان سال ۲۰۲۲ با حضور ۲۴ تیم از چهارم تا بیستم شهریورماه سال جاری به میزبانی دو کشور لهستان و اسلوونی درحال برگزاری است.

برنامه و نتایج دیدارهای مرحله مقدماتی قهرمانی مردان جهان (به وقت ایران) :

جمعه چهارم شهریور

برزیل ۳ – ۲ کوبا 

ژاپن ۳ – ۰ قطر 

آمریکا ۳ – ۰ مکزیک 

فرانسه ۳ – ۰ آلمان 

لهستان ۳ – ۰ بلغارستان

اسلوونی ۳ – ۰ کامرون 

شنبه پنجم شهریور

ترکیه – چین ساعت ۱۳:۳۰

هلند – مصر ساعت ۱۶:۳۰

ایران – آرژانتین ساعت ۲۰

تونس – پورتوریکو ساعت ۲۰

اوکراین – صربستان ساعت ۲۳

ایتالیا – کانادا ساعت ۲۳:۴۵

یکشنبه ششم شهریور

کوبا – قطر ساعت ۱۳:۳۰

برزیل – ژاپن ساعت ۱۶:۳۰

آلمان – کامرون ساعت ۲۰

آمریکا – بلغارستان ساعت ۲۰

فرانسه – اسلوونی ساعت ۲۳

لهستان – مکزیک ساعت ۲۳

دوشنبه هفتم شهریور

کانادا – چین ساعت ۱۳:۳۰

آرژانتین – هلند ساعت ۱۶:۳۰

ایران – مصر ساعت ۲۰

صربستان – پورتوریکو ساعت ۲۰

اوکراین – تونس ساعت ۲۳

ایتالیا – ترکیه ساعت ۲۳:۴۵

سه شنبه هشتم شهریور

برزیل – قطر ساعت ۱۳:۳۰

ژاپن – کوبا ساعت ۱۶:۳۰

فرانسه – کامرون ساعت ۲۰

مکزیک – بلغارستان ساعت ۲۰

اسلوونی – آلمان ساعت ۲۳

لهستان – آمریکا ساعت ۲۳

چهارشنبه نهم شهریور

آرژانتین – مصر ساعت ۱۳:۳۰

کانادا – ترکیه ساعت ۱۶:۳۰

ایران – هلند ساعت ۲۰

صربستان – تونس ساعت ۲۰

اوکراین – پورتوریکو  ساعت ۲۳

ایتالیا – چین ساعت ۲۳:۴۵

گروه‌بندی کامل مرحله مقدماتی این رقابت‌ها:

گروه: A  اوکراین، صربستان، تونس و پورتوریکو

گروه: B  برزیل، ژاپن، کوبا و قطر

گروه C :لهستان، آمریکا، مکزیک و بلغارستان

گروه  D: فرانسه، اسلوونی، آلمان و کامرون

گروه E: ایتالیا، کانادا، ترکیه و چین

گروه F: آرژانتین، ایران، هلند و مصر

دیدارهای مرحله مقدماتی دو گروه A و C به میزبانی لهستان در شهر کاتویتسه برگزار می‌شود و چهار گروه دیگر (دوم، چهارم، پنجم و ششم) در پایتخت اسلوونی (لیوبلیانا) به میدان می‌روند.

در پایان مرحله گروهی دو تیم برتر هر گروه به مرحله دوم صعود خواهند کرد و چهار تیم نیز از بین تیم‌های سوم شش گروه که عملکرد بهتری داشته باشند، به مرحله حذفی راه پیدا خواهند کرد.

ادامه مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان در سال ۲۰۲۲ شامل مرحله یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال پیکار خواهد بود و در مجموع با برگزاری ۵۲ مسابقه (گروهی و حذفی)، قهرمان این رقابت‌ها مشخص می‌شود.

ترکیب والیبال ایران

تیم ملی والیبال ایران در سال ۲۰۲۲، هفتمین حضور خود در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان را تجربه خواهد کرد و این در حالی است که بهترین عنوان به دست آمده برای والیبال ایران در این مسابقات، در سال ۲۰۱۴ با اسلوبودان کواچ بود که ملی پوشان موفق شدند رتبه ششمی را به نام خود کنند.

والیبال ایران با هدایت عطایی به این رقابت‌ها پا گذاشته است. همچنین میلاد عبادی‌پور (کاپیتان)، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، محمدجواد معنوی نژاد، علی‌اصغر مجرد، امیرحسین توخته، مهدی جلوه، شهروز همایونفرمنش، امین اسماعیل‌نژاد، صابر کاظمی، جواد کریمی، محمدطاهر وادی، محمدرضا حضرت‌پور و محمدرضا موذن بازیکنان تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان سال ۲۰۲۲ هستند.

 علیرضا طلوع‌کیان و احمد لاهوتی (مربیان)، حسین خوریانی (آنالیزور)، رضا نصیری (پزشک) رضا قلی‌پور (تراپیست) و یاناس (مربی بدنساز) از اعضای کادر فنی تیم ملی والیبال ایران در این مسابقات به شمار می آیند.

قوانین رقابت‌ها

در این دوره از مسابقات تیم‌ها در پایان هر ست زمین‌ها را تعویض خواهند کرد؛ همچنین تعیین زمین با پرتاب سکه مشخص می‌شود.

وقت استراحت فنی که در گذشته در امتیازهای ۸ و ۱۶ (لیگ ملت‌ها در امتیاز ۱۲) به تیم‌ها داده می‌شد، حذف شده و هر تیم می‌تواند در طول ست دو بار درخواست وقت استراحت (۳۰ ثانیه) کند.

فاصله بین هر ست سه دقیقه خواهد بود و این زمان بین ست‌های دوم و سوم به پنج دقیقه افزایش پیدا خواهد کرد.

ترکیب تیم‌ها ۲۵ دقیقه قبل از شروع مسابقه ازسوی کمک مربی و به وسیله تبلت اعلام می‌شود. در صورت آسیب دیدگی بازیکنی هنگام گرم کردن رسمی، امکان تغییر ترکیب وجود دارد.

هر بازیکن ۱۵ ثانیه بعد از هر رالی زمان دارد تا سرویس بزند. ثانیه شمارها در گوشه‌های زمین قرار خواهند گرفت و پس ازگذشت ۶ ثانیه رنگ پس زمینه تابلوها تغییر خواهد کرد.

زمان برگزاری فینال مسابقات

۱۶ تیم صعود کننده به مرحله یک هشتم نهایی بر اساس عملکرد در مرحله گروهی در یک جدول قرار می‌گیرند تا حریفان این مرحله مشخص شوند. بنابر این در مرحله یک هشتم نهایی تیم اول با شانزدهم، دوم با پانزدهم، سوم با چهاردهم، چهارم با سیزدهم، پنجم با دوازدهم، ششم با یازدهم، هفتم با دهم و تیم هشتم جدول با نهم مسابقه خواهد داد.

این مرحله به مدت چهار روز از روز شنبه ۱۲ شهریورماه آغاز می‌شود و با هشت دیدار در دو شهر گلیویسه (لهستان) و لیوبلیانا (اسلوونی) پیگیری خواهد شد.

مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان سال ۲۰۲۲ جهان نیز روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۶ و ۱۷ شهریور با چهار مسابقه در دو شهر گلیویسه و لیوبلیانا برگزار می‌شود تا چهره چهار تیم برتر این مسابقات مشخص شود.

مراحل نیمه نهایی و نهایی این رقابت‌ها روزهای شنبه و یکشنبه ۱۹ و ۲۰ شهریورماه به میزبانی شهر کاتویتسه لهستان برگزار خواهد شد.