دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال توضیحاتی درمورد قضاوت داور بازی استقلال و فولاد ارائه کرد.

به گزارش مرور نیوز، غلامرضا سلیمانی، درباره عملکرد داوران در هفته هشتم لیگ برتر گفت: طبق روال تمام مسابقات این هفته را با همکاران آنالیز و بازبینی کردیم. در همه بازی‌هایی که گزارش آنها به ما رسیده، شاهد قضاوت خوبی از آنها بودیم و داوران اشتباه تاثیرگذاری در مسابقات نداشتند.

وی درباره خصوص عملکرد تیم داوری در دیدار استقلال و فولاد خوزستان گفت: با توجه به حساسیت بازی این دیدار در شرایط سختی برگزار شد. طبق نظریه بیشتر کارشناسان عملکرد تیم داوری قابل قبول بود. بجز یک صحنه که در دقیقه 80 در داخل محوطه جریمه تیم فولاد خوزستان اتفاق افتاد، اختلاف نظر بین کارشناسان داوری است.

مسئول اجرایی دپارتمان داوری عنوان کرد: با آنالیز و بازبینی که نرم افزار کمیته داوران دارد این صحنه را بازبینی کردیم که مشخص شد برخوردی صورت نگرفته است. با احترام به تمام کارشناسان داوری باید بگویم این گونه خطاها با توجه به سرعت بازی، تشخیص اش برای تیم داروی سخت است و این گونه صحنه ها با سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) قابل تشخیص است که داور آیا اشتباه کرده است یا نه؟

سلیمانی اضافه کرد: نکته قابل ذکر این است که مقام رسمی باشگاه استقلال بلافاصله بعد از بازی با رسانه ها مصاحبه می کند و می گوید 4 پنالتی برای تیم ما گرفته نشده است. متاسفانه این نوع گفتارها قابل تامل است. از وی می خواهیم اگر از این موضوع مطمئن است که داور یا داوران تعمدا تصمیمی را گرفته اند شکایت خود را به کمیته های قضایی فدراسیون (اخلاق و انضباطی) اعلام کنند. ضمن اینکه تهمت های ناروایی را نیز به تیم داوری داشته و اشاره داشته که باید تلفن شخصی داوران و خانواده های آنان شنود شود. آنچه مسلم است تهمت به داوران قابل تحمل نیست.

وی عنوان کرد: کمیته داوران با توجه به وظیفه و رسالتی که بر عهده دارد به دنبال دفاع از حقوق داوران خود است. برهمین اساس حمیدرضا حاج ملک، داور بازی استقلال و فولاد از این مقام رسمی باشگاه شکایت کرده و کمیته داوران در حال  رسیدگی به این موضوع است.

مسئول اجرایی دپارتمان داوری درباره سایر دیدارهای هفته هشتم گفت:  در دیدار نساجی مازندران و ذوب‌آهن اصفهان، کمک داور بازی یک آفساید به اشتباه اعلام کرد. بازی ملوان و صنعت نفت در دقیقه 17 یک پنالتی به سود ملوان گرفته نشده است. همچنین در دقیقه 91 این بازی گل صنعت نفت به درستی با تصمیم داور آفساید اعلام شده است.

سلیمانی در گفت و گو با سایت فدراسیون فوتبال عنوان کرد: نباید شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای داوران سخت کنیم، چرا که آنها نیاز به آرامش دارند . همه به داوری فشار می‌آورند و می‌خواهند تحت فشار امتیاز بگیرند. تلاش ما این است که در انتخاب داوران بهترین تصمیم را بگیریم و مانع از بروز اشتباهات در حد امکان شویم. نیاز اصلی ما آرامش است که با همکاری متقابل این امر تحقق پیدا می‌کند. اظهار نظر‌ها و موارد اینچنینی تمرکز داوران را جهت قضاوت های آتی بهم می زند.