پله که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ فوتبال جهان دارد، شب گذشته درگذشت.

به گزارش مرور نیوز ، پله اسطوره فوتبال برزیل مدتها با سرطان مبارزه کرد و در نهایت در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

پله برترین گلزن تاریخ تیم ملی برزیل است که ۷۷ بار برای سلسائو گلزنی کرده است. سلطان فوتبال جهان با زدن ۷۷ گل یکی از برترین بازیکنانی است که دنیای فوتبال به خود دیده و خیلی‌ها او را برترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان قلمداد می‌کنند.

 

تولد

ادیسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله در سال ۱۹۴۰ در یک محله فقیرنشین به نام ترزکوآکوز به دنیا آمد. پدرش که به "دوندینو" معروف بود یک فوتبالیست بود ولی به شهرت پسرش دست نیافت. پله از زمانی که یاد گرفت به توپ ضربه بزند عاشق فوتبال بود ولی مادرش از این علاقه زیاد راضی نبود زیرا شوهرش از مسابقات پول کمی برای خانه می آورد و مادر پله به دنبال راه بهتری برای سرنوشت پسرش بود.

 

دستاورد

پله در دوران خود به عنوان بازیکن حضور در سه جام جهانی را تجربه کرد و رکوردهای بسیاری را شکست و به اولین بازیکنی تبدیل شده که هزار گل به ثمر رسانده است. در واقع لقب پله در دنیا، "سلطان فوتبال" است. از القاب او می‌توان مروارید سیاه را هم نام برد. او به طور کل به عنوان بزرگ‌ترین بازیکن تاریخ جهان شناخته می‌شود.

 

چرا پله؟

پله در خانواده اش به Dico شهرت داشت. در واقع شهرت اصلی او Pele نبوده بلکه به دلیل اینکه وی به دروازه بان تیم واسکوداگاما که نام وی Bile بوده علاقه خاصی داشته لقب او را هم پله یا Pile می‌نامند. پدر پله هم فوتبالیست بود اما به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه زانو زود از دنیای فوتبال آن هم با تیم آتلتیکو مینیرو خداحافظی کرد.

 

نرفتن به اروپا

بعد از حضور در جام جهانی ۱۹۶۲ با تیم برزیل، بسیاری از تیمهای ثروتمند اروپایی خواهان او شدند اما دولت برزیل با اعلام اینکه پله گنجینه ملی برزیل است، مانع از پیوستن وی به تیمهای اروپایی شد.

 

اولین ها

اولین بازی ملی پله در ۷ جولای ۱۹۵۷ برابر آرژانتین به شکست ۲-۱ برزیل منجر شد که در آن بازی پله تنها گل برزیل را به ثمر رساند یعنی ۳ ماه قبل از رسیدن به سن ۱۷ سالگی. اولین گلش در جام جهانی هم برابر ولز و در جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد بود که به عنوان جوانترین بازیکن هم معرفی شده بود.

پله جوانترین بازیکن در تاریخ جام‌های جهانی است که موفق شد برابر تیم فرانسه و در نیمه نهایی جام ۵۸ موفق به زدن ۳ گل در یک دیدار شود و هت‌تریک کند آن هم با سن ۱۷ سال و ۲۳۹ روز. او جوانترین بازیکنی است که موفق شده در فینال جام جهانی حضور داشته باشد. در فینال جام ۵۸ هم ۲ گل به ثمر رساند که یکی از گل‌های او را جزو برترین گلهای تاریخ جام جهانی به شمار می‌آورند.

 

پله در جام جهانی

در جام جهانی ۱۹۶۲ پله در بازی مقابل چکسلواکی وقتی دو بازیکن حریف را دریبل زد با خطای سنگین مدافع حریف روبرو شد و در نهایت جام جهانی را هم از دست داد. جالب است بدانید کسی که جانشین پله در ادامه تورنمنت شد کسی نبود به جزء گارینشای معروف که اتفاقا توانست باعث دومین قهرمانی تیم برزیل در جام جهانی شود و ستاره مسابقات هم لقب بگیرد.

در جام جهانی ۱۹۶۶ و در حالی که پله موفق شد برای سومین بار متوالی در ۳ جام جهانی گلزنی کند، در بازی سوم برابر پرتغال باز هم بر اثر تکلهای متوالی و خشن بازیکنان تیم پرتغال، پله باز هم ناچار به ترک جام جهانی شد به طوری که بعد از پایان مسابقات اعلام کرد که دیگر حاضر نیست در جام جهانی بازی کند. در این سال انگلیس قهرمان جام جهانی شد.

پله در جام جهانی ۱۹۷۰ هم موفق به گلزنی شد. در فینال جام ۷۰ پله در دیدار برابر ایتالیا گل ابتدایی بازی را زد و در ۲ گل دیگر هم به عنوان پاسور شریک بود که در نهایت با برتری ۴-۱ برزیل همراه بود. به عبارتی برزیل تمام بازیهای خودش را با برد به پایان رساند. با این قهرمانی برزیل برای همیشه جام "ژول ریمه" را از آن خودش کرد. آخرین بازی پله برای زردپوشان برزیلی در تاریخ ۱۸ جولای ۱۹۷۱ و برابر تیم یوگسلاوی و در شهر ریودوژانیرو بود.

رکورد او در تیم برزیل برابر با ۶۷ برد، ۱۴ تساوی و ۱۱ باخت و ۳ قهرمانی در جام جهانی (1958، 1962 و 1970) است که تا به حال کسی به آن دست پیدا نکرده و یک نکته جالب هم اینکه تیم برزیل در مسابقاتی که پله و گارینشا به طور همزمان در تیم برزیل بازی می‌کردند رنگ شکست را هرگز به خودش ندید.

 

پایان فوتبال

در سال ۱۹۷۴ با تیم آمریکایی نیویورک کاسموس برای فصل ۱۹۷۵ قرارداد امضا کرد و در آخرین سال حضورش در این تیم موفق شد این تیم را به مقام قهرمانی لیگ آمریکا برساند. البته در سال ۱۹۷۷ میلادی و در اول اکتبر ۱۹۷۷ کفشهایش را برای همیشه در برابر خیل عظیمی از مردم در استادیوم "ژیانت" آویخت. در این دیدار دوستانه او یک نیمه در تیم کاسموس و یک نیمه هم در تیم سابقش سانتوس بازی کرد و در پایان دیدار هم پیراهن شماره ۱۰ تیم سانتوس به افتخار وی برای همیشه بایگانی شد و به پله تعلق گرفت.

او در دوران حرفه‌ای خود سه جام جهانی را تجربه کرد و ۱۲۸۱ گل به ثمر رساند.

 

بیشتر بخوانید:

پله اسطوره فوتبال برزیل درگذشت