مساله لیاقت و شایستگی افراد جزیی از بحث عدالت است و این اصل و مهمترین اصل اداره جوامع می باشد

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، امروزه با توجه به رقابت بسیار شدید و پیچیده، محیط ناپایدار، پیشرفت های برق آسای فناوری، توسعه روزافزون اطلاعات و ارتباطات و ... تقریبا ادامه حیات برای هیچ سازمان ورزشی بدون مولفه های دانش محور که همان نیروی انسانی متخصص و کارآزموده است، وجود ندارد. می توان به جرات ادعا کرد، پیشرفت و تعالی هر فدراسیون ورزشی مرهون توانایی و شایستگی های منحصر به فرد نیروی انسانی آن است و شایستگی افراد باعث بروز شایستگی سازمانی می شود.

لذا ارتباط شایستگی بین فرد و سازمان یک ارتباط دو سویه می باشد و در نتیجه فدراسیون های ورزشی می بایست فضای مناسب برای فعالیت افراد شایسته را ایجاد نمایند که این موضوع را می توان یکی از مطالبات اصلی جامعه هندبال قلمداد نمود، چرا که در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از جامعه هندبال کشور اعم از بازیکنان، داوران و مربیانی که با پوست، گوشت و استخوان خود هندبال را تجربه کرده اند در مقاطع مختلف تحصیلی در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی فارغ التحصیل گشته اند  و می توانند کمک بسیار شایانی را به عنوان متخصصین هندبال به جامعه هندبال کشور ارائه نمایند.

این موضوع یکی از مهم ترین مولفه های توسعه پایدار در هندبال کشور می باشد. از سوی دیگر سالهاست که هندبال کشور مدیریت علمی و عملی را تجربه نکرده است و طی این سال ها بیشتر از آنکه از دیدگاه و کارکرد حرفه ای به اهمیت و لزوم برنامه ریزی راهبردی و بلند مدت در هندبال کشور نگاه کنند عموما به حل موردی مسائل و مشکلات گرایش داشته و فاقد تحلیل از نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدات و اساسا فاقد یک برنامه راهبردی مدون، یکپارچه و ثابت برای پیشبرد امور بوده اند.

معطوف شدن بیش از اندازه افراد به نتایج مسابقات، روزمرگی، کم توجهی به لزوم تعیین شاخص ها و معیارهای ارزیابی، کم توجهی به معیارهای فنی، علمی و کاربردی در حوزه آموزش، ضعف روز افزون در شناسایی و تربیت ورزشکاران حرفه ای و ... از جمله مواردی هستند که هندبال کمتر توانسته است در مسیر توسعه پایدار گام بردارد  فلذا با تدوین برنامه ای جامع در خصوص بهره گیری از نیروی انسانی متخصص در ارکان مختلف فدراسیون می توان مسیر توسعه پایدار را تسهیل نمود.