محمدرضا داورزنی در نشست خبری خود گزارشی از نحوه انتخاب سرمربی تیم‌ ‌ملی والیبال ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، محمدرضا داورزنی در نشست خبری خود گزارشی از نحوه انتخاب سرمربی تیم‌ ‌ملی والیبال ارائه کرد. او در این گزارش گفت‌: با توجه به رقابت‌های مهم سال آینده همه دغدغه‌ زیادی برای تیم‌ ‌ملی بزرگسالان داشتند. با توجه به این که ما برنامه داریم تا در  المپیک 2020 و در قهرمانی جهان در بین چهار تیم نخست باشیم، نیاز بود که مسیر انتخاب سرمربی تیم‌ ‌ملی والیبال به همین شکل باشد. زمانی که ما استارت زدیم در وهله اول مربیانی که در طراز اول قرار داشتند و رزومه خوبی داشتند را مدنظر گرفتیم. دایره انتخابی ما 10 – 15 نفری بود و بررسی‌های اولیه را انجام دادیم، این که تمایل دارند کارشان را عوض کنند به کشور دیگری بیایند و می‌خواهند با ایران کار کنند یا نه. پس از این مرحله وارد مذاکرات با مربیان گروه اول‌مان شدیم. به‌ هر حال با توجه به جایگاهی که والیبال ایران دارد، مربیان علاقه دارند که با والیبال کشورمان کار کنند و هدف ما نیز انتخاب مربی بود که با آن به اهدافمان برسیم.

او ادامه‌ داد: ما حتی به سراغ مربیانی که در باشگاه‌ها فعالیت می‌کردند نیز رفتیم. مثلا رزنده دو ماه طول کشید که به ما جواب دهد  ولی نفر بعدی هاگ سرمربی کانادایی بود که سریعا اعلام کرد که در باشگاهی در ازمیر کار می‌کند و تمرکزش را در کار باشگاهی قرار داده است. مندز هم که جزو گزینه‌های اول ما بود نیز اعلام کرد تا 2019 می‌خواهد باشگاهی کار کند. گزینه بعدی ما که تا 40 روز طول کشید آناستازی بود. بعد از مذاکراتی که با او داشتیم اعلام کرد به دلایل مسائل شخصی ترجیح می‌دهد در لهستان کارش را ادامه دهد. ما با استویچف مذاکره کردیم و ابتدا گفت که تمایل کار در خروج از اروپا را ندارد،  ولی ما او را مجاب کردیم که مشورت کند و بعد نظر بدهد. یک هفته‌ بعد گفت‌ که باید ابتدا وضعیت بازیکنان ایرانی را بررسی کند و بعد از آن اعلام کرد که نمی‌تواند قول دهد با وضعیت بازیکنان ایرانی می‌تواند به هدف ایران برسد.

او ادامه‌ داد: من به او پاسخ دادم که این موضوع قانع کننده نیست و شما باید همه ظرفیت‌های والیبال ایران را ببینید نه این که با بررسی ظرفیت 14 نفر نظر بدهید. به همین دلیل پیشنهاد دادم که به صورت رو در رو صحبت کنیم و من در ابتدای ژانویه به بلغارستان رفتم و با او دو جلسه برگزار کردم. مذاکرات ادامه‌ پیدا کرد و قرار شده او به ایران بیاید و وضعیت ایران را بررسی کند.  ما همچنین با سه مربی دیگر نیز مذاکره کرده‌ایم و از آنها برنامه گرفته‌ایم تا در صورت نهایی نشدن با این مربی دستمان در پوست گردو نماند. بحث ما این است که از ظرفیت کامل این مربیان بهره ببریم.

داورزنی افزود: تلاش ما بر این است که از ظرفیت های این مربیان بهره‌مند شویم و در کنارشان مربی ایرانی نیز حضور داشته باشد تا رشد کنند. مربیان خارجی روی چند چیز حساس هستند ابتدا بدنساز و دومی دستیارشان و البته همچنین کار گروهی. به‌ هر حال هر تیمی که می‌خواهد جزو چهار تیم اول جهان باشد باید در همین سطح کار کند و ما نیز امیدواریم که شرایط را برای آنها مهیا کنیم.

سوال اول از محمدرضا داورزنی درباره شایعه ارتباط پسرش با سعید معروف بود که او به شدت این موضوع را رد کرد و گفت: ترجیح می‌دهم به طور کلی بگویم فعالیت پسرم هیچ ارتباطی به من و فدراسیون ندارد. این که چند جوان یک شراکتی انجام دهند و کار اقتصادی انجام دهند چه ارتباطی به من فدراسیون یا سعید معروف دارد؟

او ادامه داد: چند جوان رستورانی بزنند یا به طور قانون باشگاهی را اجاره کنند چه ارتباطی به فدراسیون دارد؟ اگر سوالی مطرح است مسوولان ذی‌صلاح می‌توانند تصمیم بگرند و هرکس هم که سوالی دارد به آن‌جا برود و از نزدیک موضوع را بررسی کند. اصلا مهمان من بروید یک قهوه هم بخورید. و از نزدیک ماجرا را بررسی کنید.

سوال بعدی درباره فعالیت سیاسی او بود که پاسخ داد: علاقه‌مند به کار سیاسی نیستم و اعتقاد دارم افت سیستم اجرایی کشور این است که مسوولان اجرایی آلوده کار سیاسی شوند. به نظرم باید تقابل جدی هم در این مورد صورت بگیرد. مساله مطرح شده نیز موضوعی بود که یک‌بار در راستای وحدت ملی مطرح شد و خب ما همه به دنبال وحدت ملی هستیم اما به یک‌باره دیدیم فهرستی مطرح شده که سریعا واکنش نشان دادم و گفتم اعتقاد من این است که ما در جهت وحدت ملی حرکت می‌کنیم و من به عنوان مدیر اجرایی حرام می‌دانم  که بیانیه سیاسی بدهم و علیه دولت حرف بزنم. به عنوان مدیر اجرایی کارم چیز دیگری است.

داورزنی در پاسخ به این سوال که چرا فدراسیون درباره مشکلات مالی باشگاه‌ها و تیم‌های بدهکار تصمیم‌گری نمی‌کند؟ گفت: ما محتوایی نگاه می کنیم نه شکلی. فدراسیون همیشه در تلاش است مشکلات را حل کند. هر موضعی هم که فدراسیون می‌گیرد در راستای همین است که مشکلات حل شود نه این که تیمی حذف شود. به هر حال این تیم‌ها در بین مردم ارزش دارند و جایگاه آن‌ها را نیز باید در نظر بگیریم. فدراسیون تلاش می‌کند تا مشکلات حل شود. با توجه به این که در استان‌ها علاقه‌مندی زیاد است تلاش ما این بوده که با حداقل‌ها تیم را حفظ کنیم و اگر فشاری هم آورده‌ایم برای این بوده که تیم‌ها حرکتی به خودشان بدهند.

او درباره تیم پارسه نیز گفت: این تیم با اسپانسر نیروهای مسلح وارد شد و نتواسنت به دلیل محدودیت‌هایی تعهداتش را عمل کند که آن اتفاق‌ها افتاد. بعد آن جلسه‌ای با سردار باران چشمه داشتیم و مساله حل شد و باشگاه به تعداتش عمل کرد و از هفته قبل شاهد ایجاد نظم بودیم و آمد و رفت‌ها به پایان رسید.

وی ادامه داد: در ابتدای فصل تلاش می‌کنیم که تعهد بگیریم از باشگاه‌ها تا ضمانت کنند که تعهدات‌شان را عملی می‌کنند اما بپذیریم که در شرایط اقتصادی کشور نمی‌شود چنین توقعی داشت و این وضعیت برای همه باشگاه‌ها وجود دارد و امیدوارم رونق اقتصادی کشور بیش‌تر شود و شاهد فعالیت بهتر باشگاه‌ها باشیم.

سوال بعدی از داورزنی درباره درصد قبولی کار توسط استویچف بود که او گفت: نمی‌توان این‌طور گفت. قرار است استویچف به ایران بیاید و وضعیت را  بررسی کند. هم‌چنین با آقای کولاکوویچ هم مذاکره داریم و قرار شده در صورت لزوم به ایران بیاید و وضعیت را بررسی کند.

رییس فدراسیون والیبال ادامه داد: مطرح شده که فدراسیون با اسامی بازی می‌کند و می‌خواهد کار خودش را بکند. این همه مذاکره و جلسه و حضور خودم در صوفیا برای مذاکره نشان می‌دهد این‌طور نیست. به هر حال خوشحالیم که شرایط طوری شده که درباره والیبال صحبت می‌کنند و اظهار نظر دارند که این نشان می‌دهد والیبال کارش را خوب انجام می‌دهد.

داورزنی هم‌چنین گفت: هدف ما انتخاب بهترین گزینه و انتخاب فردی شایسته برای تیم ملی ایران است که بتواند روند رو به رشد ما را ادامه دهد و والیبال ایران را به اهدافش یرساند. این انتخاب هم نیاز به زمان و بررس‌های دقیق و کامل داشت.

رییس فدراسیون والیبال درباره والیبال ساحلی نیز گفت: هر زمان که ساحلی‌بازان ما هم در عرصه‌های مختلف درخشیدند می‌توان گفت خوب کار کرده‌ایم. به نظرم باید تلاش کنیم تا شرایط را برای ساحلی‌بازان بهتر کنیم و به همین دلیل ساختاری ایجاد کردیم که سرمایه‌گذاری در این بخش بیش‌تر شود. کمیته ساحلی به سازمان تبدیل شد و مسابقات بیش‌تر و تورهای بیش‌تری برگزار شد ولی جای کار بیش‌تری دارد تا به آن‌جا که می‌خواهیم برسیم. هم‌چنن صحبت کرده‌ایم تا آقای مونسان به عنوان رییس منطقه آزاد کیش از بعد ساحلی به هیات رییسه اضافه شود. هم‌چنین رییس سازمان ساحلی ما هم به دلیل مشغله‌هایی که داشت استعفا داد و به همین دلیل باید گزینه‌ای مناسب برای این سازمان در نظر بگیریم تا به اهداف برسیم. قول می‌دهم خودم هم وقت بیش‌تری بگذارم.

سوال بعدی این بود که ویژگی اصلی سرمربی جدید تیم ملی چیست و چه ویژگی مشترکی با قبلی‌ها دارد؟ که داوزنی پاسخ داد: والیبال نوین دنیا اصولی دارد که در همه جای دنیا به هم نزدیک است. سبک‌ها در برزیل، کوبا، اروپا و جاهای دیگر فرق دارد اما نتیجه این است که هر سال یک تیم قهرمان می‌شود. اصول یکی است و تغییر نمی‌کند. هر کدام از این سبک‌ها مشترکاتی دارد و آن چه نقطه تمایز مربیان است نحوه رهبری و مدیریت است که به آن کشور بازمی‌گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نهاد دولتی خاصی برای بازگشت تیمی به لیگ برتر والیبال، فدراسیون را تحت فشار قرار داده است یا نه؟ بیان‌ کرد: هیچ نهاد و دستگاهی نه دخالت کرده است و نه ورود می‌کند. صالحین ورامین به دلیل مشکلات مالی یک هفته‌ بازی نکرد. مردم و مسوولان این شهر خیلی تلاش کردند و ابراز محبت کردند و حاضر بودند که خودشان هزینه کنند تا تیم‌شان در لیگ باقی بماند. آن‌ها تلاش کردند و فدراسیون نیز مساعدت کرد و صالحین ورامین به لیگ برگشت، اما هیچ نهاد و دستگاه دولتی در رفت و آمد تیم‌ها یا ماندن و نماندن‌شان دخالتی نمی‌کند.