رضا لایق گفت: رقابت‌های نوجوانان قهرمانی کشور به‌صورت تیمی-انفرادی برگزار می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، رضا لایق، دبیر فدراسیون کشتی با بیان این مطلب اظهار کرد: این طرح که در جهت اصلاح الگوی رقابت تیم به تیم، در جلسه پیشین رئیسان هیات‌های کشتی مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد، از رقابت‌های نوجوانان قهرمانی کشور در بهمن‌ماه سال جاری اجرا خواهد شد.
او ادامه‌ داد: الگوی رقابت تیم به تیم، انگیزه و توجه ویژه‌ای را میان کشورهای متقاضی شرکت، در مسابقات بین‌المللی در ایران ایجاد کرده، به طوری که یکی از مواردی که کشورها پیش از ارسال دعوتنامه مسابقات، برای شرکت در مسابقات بین‌المللی در ایران پیگیری می‌کنند این است که آیا برگزاری رقابت‌ها به صورت تیم به تیم خواهد بود؟
لایق افزود: در واقع آن‌ها جدای از جذابیت رقابت تیم به تیم و نیز انگیزه بالایی که در مربیان و کشتی گیران، با ایجاد روحیه تیمی ایجاد می‌کند، به خوبی می‌دانند که حضور در رقابت انفرادی آن هم در میان انبوه کشتی‌گیران کشورهای صاحب کشتی، برای اکثر کشتی‌گیران شرکت کننده، یعنی حذف زود هنگام، زیرا کمتر کشتی‌گیری می‌تواند در رقابت‌های انفرادی از گذر مبارزه با چندین کشتی‌گیر  برجسته یک کشور صاحب کشتی در یک وزن، پیروز بیرون بیاید. اما رقابت تیم به تیم، فرصت محک خوردن یک کشتی‌گیر در چند مسابقه کشتی را فراهم می‌کند.
مربی پیشین تیم ملی تصریح کرد: ولی جدای از ویژگی‌های مثبت متعددی که می‌توان برای الگوی رقابت تیم به تیم برشمرد، این الگو نواقصی نیز دارد و یکی از آن نواقص این است که الگوی رقابت تیمی، بخشی از رقابت انفرادی میان کشتی‌گیران برتر در هر وزن را، متاثر از نتیجه‌ تیمی کشتی‌گیران ذی‌ربط، حذف می‌کند.
وی تاکید کرد: بر این اساس طرح برگزاری رقابت‌های تیم به تیم - رتبه‌بندی انفرادی در هفدهمین سمینار هیات‌های کشتی استان‌ها مطرح شد.
لایق خاطرنشان کرد: در این طرح کشتی‌گیران برتر هر وزن در انتهای رقابت‌های تیم به تیم، برمبنای تعداد برد بیش‌تر، مسابقات رده‌بندی اول- دومی، سوم- چهارمی و پنجم-ششمی را برگزار می‌کنند. یعنی یک کشتی به تعداد کشتی نفرات برتر هر وزن براساس تعیین رده‌بندی انفرادی اضافه می‌شود.
لایق افزود: در این صورت حتی اگر تیم وابسته به یکی از ستاره‌های برجسته در یک وزن، در رتبه‌های پایین جدول قرار بگیرد، اما کشتی‌گیر ستاره‌اش، در نتایج کشتی‌هایش، تعداد پیروزی بالایی داشته باشد، آن کشتی‌گیر این شانس را دارد، با سایر ستاره‌های آن وزن، مسابقات رده‌بندی انفرادی را برگزار کند.
او  اظهار کرد: قرار بود رقابت‌های بین‌المللی جام تختی هم به همین شیوه تیمی - انفرادی برگزار شود و حتی در دعوت‌نامه ارسالی به کشورها هم این موضوع اعلام شده بود اما به دلیل استقبال بالای تیم‌ها، زمان محدود و فشردگی مسابقات در جلسه هماهنگی تیم‌ها در روز وزن‌کشی در مشهد اعلام شد، مسابقات صرفا به صورت تیمی برگزار می‌شود.
مربی پیشین تیم‌ ‌ملی گفت: قطعا در شیوه جدید هم ایراداتی وجود دارد که پس از ارزیابی در مسابقات نوجوانان قهرمانی کشور اشکالات رفع و در جلسه آتی سمینار هیت‌ها مجددا بررسی خواهد شد.
لایق در پایان خاطرنشان کرد :به هرحال هر حرکت جدیدی تا تکامل آن حرکت، فراز و نشیب‌های خاص خود را دارد. مهم این است که ضمن پایداری در راه، با دقت مسیر اصلاح و تکامل اجرایی شدن یک اندیشه را دنبال کنیم و طرح تیمی-انفرادی مانند طرح باشگاه‌های جهان که با استقبال چشم‌گیری در دنیای کشتی رو به رو شد، ظرفیت خوبی برای جهانی شدن دارد.