رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال اظهار کرد: مصوبه‌ای را در کمیته صورت گرفته است مبنی بر اینکه تیم‌ها باید از یک مشاور داوری در کنار خود استفاده کنند.

به گزارش مرور نیوز، فریدون اصفهانیان درباره مصوبه جدید کمیته داوران مبنی بر حضور یک مشاور کنار تیم‌ها، گفت: تمام تیم‌ها هزینه می‌کنند و کادر فنی خود را تقویت می‌کنند و بازیکنان جدید جذب می‌کنند. به منظور اینکه ارزیابی درستی از داور داشته باشند در هیات رییسه مصوبه‌ای را تصویب کردیم که تیم‌ها یک مشاور داوری بروز در کنار خود داشته باشند. همان طور که تیم‌ها از مربی، آنالیزور، فیزیوتراپ و... استفاده می‌کنند از یک مشاور داوری نیز استفاده کنند تا جاهایی که برای آن‌ها پیش می‌آید بتوانند از این مشاوران استفاده کنند.

وی ادامه داد: در دیدار روز گذشته هر دو مربی نمی‌دانستند که داور می‌تواند قبل از شروع مجدد بازی تصمیم خود را عوض کند. مربی‌ای که در سطح اول فوتبال ایران کار می‌کند باید به چنین قوانینی آگاهی داشته باشد اما متاسفانه خیلی‌ها آگاهی زیادی نسبت به بعضی از قوانین داوری ندارند.

اصفهانیان درباره دیداری که به عنوان ناظر از او نام برده شده بود و شرکت نکرده بود توضیح داد: با توجه به موارد طبیعی که پیش می‌آید ممکن است گاهی اوقات نتوانیم وظایفی که به ما محول شده را انجام دهیم. آن روز حال مادرم در زنجان  نامساعد بود و من نیز اطلاع دادم که نمی‌توانم به آن بازی برسم و آقای شکور جایگزین من شد که حتی بعضی از رسانه‌ها گفتند که آن دیدار بدون ناظر داوری برگزار شده اما آقای شکور در آن بازی شرکت کرد و ناظر آن بازی بود.

وی درباره جوان‌گرایی در داوری کشور نیز گفت: جوان‌گرایی ما این نیست که داوران از نظر فنی و دانشی جوان باشند بلکه آن‌ها از لحاظ سنی جوان هستند. جوان‌گرایی در فیفا و آسیا صورت گرفته است و داوران جوان ما فقط از لحاظ سنی جوان هستند و از لحاظ قضاوت با تجربه و بادانش هسند. ما در حال ایجاد ترفندی هستیم تا بتوانیم تیم‌های داوری برای استان‌ها داشته باشیم تا داوران بتوانند به هم عادت کنند و هماهنگی آن‌ها با یکدیگر بیشتر شود.

اصفهانیان درباره اعتراض‌ها به داوری نیز گفت: هنگامی که داور خطایی را اعلام می‌کند، از نظر بازیکن خاطی خطایی صورت نگرفته و او داور را به نشانه اعتراض هل می‌دهد که این درست نیست. آنگاه کارشناسان داوری می‌گویند اگر داور چنین  حرکتی را به اشتباه خطا اعلام نمی‌کرد، بازیکن اعتراض نمی‌کرد. در حالی که این کارشناسی از اصل مشکل دارد زیرا بازیکن و مربی به هیچ وجه حق اعتراض ندارند. حتی اگر با اشتباه داوری استادیوم آتش بگیرد داور مقصر نیست و این گفته قانون است. در کشور ما دیده می‌شود حتی داور قبل از اینکه سوت خطا را بزند بازیکن به سمت داور اعتراض می‌کند که همین حرکت‌ها باعث فشار روی داوری و از بین رفتن تمرکز آن‌ها می‌شود و یا حتی مربی از 40 متری با بالا و پایین پریدن اعتراض خود را به داور نشان می‌دهد که این برخورد مسئولانه نیست. باید برای پیشرفت داوری همکاری لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: زمانی بازی‌های پرسپولیس و استقلال روی کاکل چند داور می‌چرخید اما الان و با جوان‌گرایی بازی‌های مهم دست داوران مختلف می‌افتد. آن‌ها آینده‌دار هستند و باید از آن‌ها حمایت کرد. مربیان و بازیکنان باید سعه صدر داشته باشند. البته ما نیز قبول داریم اشتباه داریم اما باید آن را کم کنیم.