اینکه چرا فدراسیون کشتی روسیه از میان آزادکاران ایرانی تنها از حسن یزدانی برای حضور در تیم منتخب جهان مقابل برترین‌های کشتی روسیه دعوت کرده است نکته قابل تاملی است.

به گزارش مرور نیوز، کمتر از 2 ماه پیش بود که در حاشیه برگزاری رقابت‌های کشتی آزاد اوزان غیرالمپیکی قهرمانی جهان در مجارستان، جامبولات تدیف سرمربی تیم ملی کشتی آزاد روسیه در دیدار با رسول خادم رییس فدراسیون کشتی ایران پیشنهاد داد پس از برگزاری تورنمنت یاریگین در روسیه دیداری دوستانه بین بهترین نفرات اصلی کشتی آزاد روسیه و تیم منتخب جهان در این کشور برگزار شود.

تدیف در این گفت و گوی چند دقیقه‌ای خواستار قبول هدایت تیم منتخب جهان از سوی رسول خادم شد و تاکید کرد بسیار علاقه‌مند است حسن یزدانی طلایی المپیکی ایران در تیم منتخب جهان حضور داشته باشد تا در خاک روسیه به روی تشک برود.

بدون شک روس‌ها از اینکه کشتی آزاد ایران پس از 16 سال طلسم رسیدن به مدال طلای المپیک آن هم با پیروزی حسن یزدانی بر گدویف روس را شکسته‌است دل خوش ندارند و به خوبی می‌دانند یزدانی جسور و جوان در میادین بعدی جهانی و المپیک نیز به فکر صید طلاهای دیگر است.

روسیه در وزن 86 کیلوگرم از وجود عبدالرشید سعدالله‌یف بهره می برد؛ کشتی‌گیر جوانی که مدال طلای جهان و المپیک را در کارنامه دارد و در خوب بودن او همین بس که تنها آزادکار روس بود که  بدون برگزاری دیدار انتخابی جواز حضور در المپیک ریو را بدست آورد. با توجه به اینکه تدیف اعلام کرده قصد دارد از بهترین نفرات خود در مبارزه مقابل برترین‌های جهان استفاده کند قطع به یقین حضور عبدالرشید سعدالله‌یف بهترین کشتی‌گیر حال حاضر روسیه و ملقب به تانک روس در وزن 86 کیلوگرم قطعی به نظر می‌رسد.

مسابقات جهانی 2017 شهریور ماه سال آینده در پایتخت فرانسه برگزار می‌شود و حضور حسن یزدانی در خاک روسیه و کشتی با تانک روس قطعا فرصت مناسبی است که روس‌ها ضمن آشنایی هر چه بهتر با نقاط ضعف و قوت حسن یزدانی در وزن جدید، زهر چشم خوبی نیز از او بگیرند و حتی انتقام شکست در فینال المپیک را هم از او بگیرند.

روس‌ها طی سال‌های اخیر به هیچ وجه روابط خوبی با کشتی ایران نداشته‌اند و علی رغم اینکه فدراسیون کشتی ایران علاقه‌زیادی برای توسعه روابط با این کشور دارد و در تورنمنت‌های مختلف آن‌ها نیز شرکت کرده است اما روسیه نه تنها از حضور در جام‌های مختلف در ایران امتناع کرده بلکه از رشد روزافزون جایگاه مدیریتی کشتی ایران در جهان نیز نگران است.

شاید بدبینانه به نظر برسد اما با این اوصاف باید به اصرار روس‌ها در دعوت از حسن یزدانی برای حضور در شهر ولادی قفقاز روسیه با تامل بیشتری نگاه کرد.