در حالی که بانوان شناگر ایرانی به دلیل حفظ شئونات اسلامی از شرکت در رقابت‌های برون مرزی امتناع می‌کنند، برگزاری رقابت‌های کشوری شنای بانوان می‌توانند مانع از دلزدگی بانوان شناگر از این رشته ورزشی شود.

به گزارش مرور نیوز، رقابت‌های شنای بانوان در رده سنی 15 سال به بالا بعد از دو سال وقفه با همکاری فدراسیون شنا و جزیره کیش، روزهای 23 و 24 بهمن‌ماه برگزار شد که توانست برای بانوان شناگر نوید بخش باشد.

هر چند حضور نداشتن در رقابت‌های برون مرزی می‌تواند دلیلی برای کاهش انگیزه بانوان شناگر باشد اما برگزاری منظم رقابت‌های کشوری می‌تواند انگیزه مربیان و شناگران را تا حد بالایی حفظ کند.

فروزنده زراوند، مربی تیم فارس در پایان رقابت‌های شنای مسافت کوتاه بانوان تصریح کرد: بعد از دو سال رقابت‌ها برگزار شد که بسیار جای خوشحالی دارد چرا که عاملی برای ایجاد انگیزه در بین شناگران است تا با انگیزه دو چندان تمرینات خود را پیگیری کنند. از میزبانی جزیره کیش برای برگزاری رقابت‌های شنای دختران تشکر می‌کنم؛ اگر استخر استاندارد بود رکوردها ثبت ملی می‌شد. البته باید توجه داشت که برگزاری رقابت‌های شنا بانوان مشکلات بسیاری دارد و برگزاری میزبانی جزیره کیش جای امیدواری دارد که اگر ادامه‌دار باشد انگیزه‌ها افزایش و جایگاه خوبی برای شناگران ایجاد خواهد شد. با توجه به این که نمی‌توانیم در رقابت‌های برون‌مرزی شرکت کنیم آرزو دارم ایران میزبان رقابت‌های کشورهای اسلامی شود، قول‌هایی در این زمینه داده شده است که آرزو دارم اجرایی شود. به آینده امیدوارم.

نایب رییس بانوانِ فدراسیون شنا نیز افزود: باتوجه به صحبت‌هایی که با حسین جلالی (معاونت ورزش کیش) داشتیم از این به بعد کیش میزبان هر ساله رقابت‌های قهرمانی کشور بانوان می‌شود. برنامه‌ها و رایزنی‌های لازم برای میزبانی کشورهای اسلامی گرفته شده است و وزارت ورزش و جوانان در این زمینه موافق است و تا به امروز به دلیل وجود تحریم‌ها بسیاری از کشورها حاضر به شرکت و مسابقه در ایران نمی‌شدند و مشکلاتی وجود داشت، اما سعی بر این است تا با کسب میزبانی رقابت‌های کشورهای اسلامی رقابت‌های شنای زنان نیز در ایران برگزار شود.

 

در همین زمینه زهرا حسین‌زاده نمینی که موفق به کسب 4 طلا، 4 نقره و 5 برنز شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به این که رقابت‌های برون مرزی وجود ندارد و تعداد مسابقات کم است، یک شناگر باید علاقه بسیاری به شنا داشته باشد تا پس از گذشت چند سال فعالیت در شنا دل‌زده نشود و شنا را کنار نگذارد. رقابت‌ها بعد از دو سال وقفه مجددا برگزار و این دلیلی برای افزایش انگیزه در بین شناگران شد. اکثر شناگران از سنین پایین به رشته شنا روی می‌آورند و جزء جدانشدنی زندگی آن‌ها می‌شود، برگزاری رقابت‌های این چنینی می‌تواند انگیزه دختران شناگر را افزایش دهد. بسیاری از استان‌ها میزبانی مسابقات شنای بانوان در این رده سنی را نمی‌پذیرند و جا دارد از جزیره کیش برای برگزاری رقابت‌های شنا بانوان تشکر کرد .

زهرا حسین‌زاده نمینی بر سکوی نخست

دنیا حسینی نیز که 6 طلا، 2 نقره، 1 برنز را کسب کرد با اشاره به نبود رقابت‌های برون مرزی اظهار کرد: با توجه به این که امکان حضور در رقابت‌های برون مرزی وجود ندارد، بسیار خوب می‌شود که مسابقه‌های لیگ برگزار شود چرا که برگزاری رقابت‌های لیگ باعث افزایش انگیزه در میان شناگران می‌شود اما متاسفانه حدود 5 سال است که رقابت‌های لیگ برگزار نمی‌شود و این باعث بی‌انگیزگی بسیاری از شناگران و کناره‌گیری از شنا می‌شود. در گذشته ایران میزبان بازی‌های کشورهای اسلامی بود و تیم ملی اردوهای خود را برگزار می‌کرد اما متاسفانه در حال حاضر اردوهای ملی برگزار نمی‌شود.

دنیا حسینی در پایان بیان کرد: امیدوارم به شنای بانوان بیش‌تر بها داده شود و در سال جدید شاهد شرایط بهتری باشیم.

رقابت‌های قهرمانی کشور کیش اتفاق خوبی بود که با همکاری فدراسیون شنا با اعزام خبرنگاران همراه بود و باعث شد پوشش خبری خوبی از این رویداد به عمل آید و باعث شد بانوان شناگر دیده شوند و این انگیزه‌ای برای ادامه‌دار شدن فعالیت‌های آن‌ها شود. برخی از شناگران معتقد بودند بسیاری از استان‌ها علاقه‌ای به پذیرفتن میزبانی برای برگزاری رقابت‌های قهرمانی کشور بانوان ندارند و به همین دلیل باوجود کاستی‌هایی در مسابقات، قدران جزیره کیش برای برگزاری میزبانی بودند.

شرکت نکردن در رقابت‌های برون مرزی شاید یکی از دلایل شانه خالی کردن استان‌ها برای پذیرفتن میزبانی برای رقابت‌های قهرمانی کشور باشد اما می‌توان برگزاری رقابت‌های قهرمانی کشور را به مانند یک فرصت اقتصادی خوب دید و از حضور بانوان در سالن رقابت‌ها به خوبی استفاده کرد.

این رقابت‌ها با کاستی‌هایی نیز همراه بود و چون استخر برگزاری مسابقات استاندارد نبود، رکوردهای جدید ثبت نشد. نکته قابل تامل دیگر نبود تبلیغات در سالن رقابت‌ها بود و این در حالی است که چون تنها شناگران زن در سالن حضور داشتند اسپانسرها می‌توانستند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.