رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال با تاکید بر جدی بودن فیفا روی تصمیمات خود از باشگاه‌های ایرانی خواست نسبت به اخطارها توجه کنند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، احمدرضا براتی، رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال در خصوص تصمیمات اخیر فیفا علیه باشگاه‌های ایرانی گفت: متاسفانه آنچه رخ داده ریشه در مسائل و مشکلات مختلفی دارد. همه ما می‌دانیم که صنعت فوتبال در دنیا چه ثروتی تولید می‌کند و درآمدهای آن چیست و به چه اندازه است و هر روزه به حد کفایت در مورد آن بحث می‌شود .

وی افزود: در عین حال، از وضعیت و مشکلات اقتصادی فوتبال خودمان هم مطلعیم و می دانیم تا رسیدن به آن نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم، بنابراین باید مدیریت دخل و خرج فوتبالمان را با این واقعیات تنظیم کنیم . زمانیکه با بازیکنان خارجی بی‌کیفیت چنین قراردادهایی منعقد می‌شود اولا باید در مورد دلایل فنی و فرآیند چنین انتخابی مطالعه شود و ثانیاً باید دید به پشتوانه کدام بودجه چنین تعهدات و هزینه‌هایی را بر باشگاه خود تحمیل می‌کنیم . کدام درآمد را مد نظر داشته‌ایم که بر اساس آن راضی به چنین تعهداتی شده‌ایم.

رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال افزود: به هر حال فوتبال ما بخش عمده‌ای از هزینه‌هایش، از محل پول‌های دولتی و عمومی تامین می‌شود و لذا این وظیفه همان دستگاه‌ها و نهادهای تامین کننده بودجه است که بر نحوه هزینه کرد این منابع نظارت کنند و از هدر رفت آن جلوگیری کنند و در خصوص اتلاف این سرمایه‌های عمومی حساسیت بخرج دهند.

وی ادامه داد: اینکه در شرایطی که برخی باشگاه‌های ما بدهی معوقه قابل توجهی دارند بازهم مبادرت به جذب بازیکنان بی‌کیفیت و گران خارجی می‌کنند با هیچ منطق مدیریتی یا اقتصادی قابل توجیه نیست.

وی افزود: بخش دیگری از مشکل هم مسئله مدیریت دعاوی و کیفیت دفاع از پرونده‌ها است. چرا در برخی از این پرونده‌ها در امر دفاع حقوقی کوتاهی شده است؟ بعضا و درکمال تعجب می‌بینیم که اصلا هیچ دفاعی صورت نگرفته است و تاسف بیشتر اینکه حتی به بعضی از این احکام، اعتراض هم نشده است! اینها مشکلاتی است که باید رسیدگی و ریشه‌یابی شود. متاسفانه حتی بعد از مشکلات اخیر بازهم نامه‌هایی از فیفا واصل می‌شود که اعلام می‌کند فلان باشگاه ایرانی با وجود فرصتی که داشته هیچ گونه دفاعی در پرونده بعمل نیاورده و لذا بعد از این هم دفاعی از این باشگاه پذیرفته نمی‌شود.

وی در پایان گفت: بصورت مستمر از فیفا اخطار و هشدار می‌رسد که باشگاههای بدهکار در آینده بسیار نزدیک و در صورت عدم پرداخت بدهی‌ها تنبیه می‌شوند و بنده همینجا بدون آنکه نام از باشگاه خاصی ببرم اعلام می‌کنم که هیات مدیره باشگاه‌ها و بخش‌هایی که بودجه آنها را تامین می کنند در جریان باشند که این نامه‌ها و هشدارها کاملا جدی هستند و در صورتی که تصمیمی علیه این باشگاهها اتخاذ شود مسئولیتی متوجه فدراسیون نیست و البته قابل جبران هم نخواهد بود. فدراسیون فوتبال در این پروسه کمترین نقش را می‌تواند داشته باشد چرا که انتخاب بازیکنان و عقد قرارداد با آنها و پرداخت دستمزدها و نهایتا مدیریت دعاوی و انجام دفاع از دعاوی تماما اموری هستند که بر عهده باشگاهها هستند.