دبیرکل کمیته ملی المپیک مباحث پنجاهمین نشست هیئت اجرایی این کمیته را تشریح کرد.

به گزارش مرورنیوز، شاهرخ شهنازی در پایان نشست هیئت اجرایی کمیته اجرایی کمیته ملی المپیک در خصوص مصوبات این جلسه اظهار داشت: موضوع اعتبارات پارالمپیک در هیئت اجرایی مطرح شد و متاسفانه تعریف واضحی از اعتبارات پارالمپیک بیان نشده، مکاتباتی وجود دارد که بنابر آن تصور می‌شود بخشی از بودجه پارالمپیک پرداخت شده، در پایان نیز هیئت اجرایی اعلام کرد نیازمند مدارکی است که براساس آن این اختلافات پیگیری شود و مشخص شود آیا طبق مصوبات باید بودجه بیشتری پرداخت شود یا نه.

وی افزود: قرار شد خسروی‌وفا و سازمان برنامه این موضوع را پیگیری کنند. یک بار در مورد پارالمپیک ابلاغ اعتبار شده و پس از آن چند نامه آمد که ارقام دیگری عنوان شده بود و این باعث شد که برداشت یکسانی وجود نداشته باشد و در نهایت باید با سازمان برنامه صحبت کنیم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک از حضور ایران در مسابقات کشورهای اسلامی خبر داد و گفت: مسابقات کشورهای اسلامی در اردیبهشت سال 96 برگزار می‌شود و هیئت اجرایی پیشنهاد داد که رشته‌هایی که شانس کسب مدال دارند و یا فرصت حضور در مسابقات را ندارند، شانس حضور را پیدا کنند اما حضور در این مسابقات مشروط به اینکه اعتبارات از طرف دولت پرداخت شود.

شهنازی یادآور شد: بودجه موردنیاز برای مسابقات را در قالب بودجه 96 عنوان می‌کنیم به علاوه مسابقات داخل سالن و مسابقات رزمی را نیز در شهریور ماه سال 96 در پیش داریم و برای اولین بار است که رشته رزمی به آن اضافه شده است. برای این مسابقات نیز در نظر داریم تا کاروان کیفی اعزام شود. ما در مسابقات ساحلی کاروان کیفی با 33 ورزشکار اعزام کردیم و 21 مدال کسب کردیم که این تصمیم به صورت مشترک بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک گرفته شد، البته باید گفت تمام این اعزام‌ها مشروط به تامین بودجه است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا تدبیری اندیشیده شده که فدراسیون‌ها از حضور در مسابقات کشورهای اسلامی خودداری نکنند، گفت: برای حضور در این مسابقات اولویت اصلی حضور رشته‌های مدال‌آور است و می‌خواهیم کاروان کیفی باشد و اگر رشته‌ای قصد حضور در این مسابقات را ندارد باید زودتر اعلام کنند، به اجبار نمی‌توانیم فدراسیونی را به مسابقات ببریم البته مسابقات آسیایی ژاپن را نیز پیش رو داریم که دو فدراسیون اسکی و اسکیت در آن شرکت می‌کنند، با تصمیم هیئت اجرایی رئیس فدراسیون اسکی سرپرست کاروان اعزامی به ژاپن، دبیرکل کمیته ملی المپیک سرپرست کاروان اعزامی به کشورهای اسلامی و اصغر رحیمی سرپرست کاروان اعزامی به مسابقات داخل سالن خواهد بود.

سخنگوی هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک در ادامه به نتایج این نشست در خصوص نامه کمیته بین‌المللی المپیک به ایران اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در این مدت صحبت‌هایی مطرح شده که برای رفع ابهامات لازم است متن نامه IOC به ایران منتشر شود. در این نامه صراحتا مطرح شده که این نامه‌نگاری‌ها به سابقه المپیک 2012 برمی‌گردد و اعلام شده ما باید طبق توافق هیئت اجرایی قبل مبنی بر اصلاح اساسنامه نتیجه را به IOC اعلام کنیم. متاسفانه طوری رفتار شده که وانمود شود کمیته ملی المپیک مخالف دولت است.

وی افزود: کیومرث هاشمی نامه کمیته بین‌المللی المپیک را برای وزیر ورزش ارسال کرد و وی نیز کار عاقلانه‌ای انجام داد و جلسه‌ای را با روسای فدراسیون‌ها برگزار کرد. متن نامه کاملا مشخص بود و لازم بود همین تدبیر از سوی وزارت ورزش انجام شود، در حال حاضر مسیر خوبی وجود دارد و وزارت ورزش نیز این مسیر را دنبال می‌کند.

شهنازی تاکید کرد: فدراسیون‌هایی که اساسنامه‌شان اصلاح و مورد تایید فدراسیون‌های جهانی است، مشکلی برای برگزاری انتخابات ندارند. IOC هم فدراسیون‌های جهانی را مکلف به پیگیری اساسنامه‌ها کرده است نه کمیته ملی المپیک را به همین منظور هم دیدیم که کمیته بین‌المللی المپیک ابتدا از طرف فدراسیون جهانی به فدراسیون‌ها نامه می‌فرستد و پس از آن نامه IOC به کمیته ملی المپیک ایران رسید.

دبیرکل کمیته ملی المپیک افزود: این موضوع و نامه‌نگاری‌ها فقط برای ایران نیست بلکه IOC در قالب برنامه 2020 اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک کشورها را با سیاست IOC و تطبیق آن را مورد تاکید قرار داده است.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های دولت یادآور شد: در تمام این دوران‌ها دولت حمایت‌های خوبی از ورزش داشته و ما در مکاتبات خود با نوبخت و جهانگیری از این حمایت‌ها تشکر کردیم. کمیته ملی المپیک ایران بخشی از نظام است و علیه وزارت ورزش نخواهد بود، کارهایی که انجام می‌گیرد در جهت دفاع از کیان ورزش است که بخشی از آن را کمیته ملی المپیک و بخشی را وزارت ورزش انجام می‌دهد. موضع ما در خصوص نامه کمیته بین‌المللی المپیک دفاع از ورزش کشور است و به اتفاق وزارت ورزش کار می‌کنیم که اساسنامه‌ها طبق اساسنامه‌های فدراسیون‌های جهانی و منشور المپیک اصلاح شود. 

شهنازی در پاسخ به این سوال که آیا IOC تاکیدی بر اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک دارد گفت: در حال حاضر حساسیت اصلی روی فدراسیون‌هاست. خروجی نشست وزیر ورزش و روسای فدراسیون‌ها نیز همین است. این نکته را نیز باید بگویم که اگر هنوز نامه فدراسیون جهانی به فدراسیون المپیکی ابلاغ نشده به زودی این نامه را خواهند داشت.

سخنگوی هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک یادآور شد: IOC در نامه خود تاکید کرده که به هیچ عنوان اساسنامه مشترک با فدراسیون‌ها را قبول ندارد. به همین دلیل هم به فدراسیون‌های بین‌المللی نامه زده تا طی مکاتبه با فدراسیون‌ها این موضوع را پیگیری کند. کمیته ملی المپیک حق دخالت در امور اساسنامه فدراسیون‌ها را ندارند و فقط بر آنها نظارت دارد. عاقلانه‌ترین رفتار این است که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در کنار هم باشند و فدراسیون‌ها نیز مصوبات لازم را از فدراسیون‌های جهانی بگیرند.

وی تاکید کرد: به عنوان سخنگوی هیئت اجرایی باید بگویم تمام اعضا از دولت و نماینده آن یعنی وزیر به خاطر اهتمام و برگزاری نشست با فدراسیون‌ها قدردانی می‌کنم و امیدوارم فدراسیون‌ها اساسنامه‌های خود را ارسال و تاییدیه آن را از فدراسیون‌های جهانی بگیرند، ما نیز در این زمینه هر همکاری لازم باشد انجام می‌دهیم.

شهنازی در پایان در خصوص خزانه‌دار کمیته ملی المپیک گفت: قرار بود تکلیف خزانه‌دار بعد از المپیک مشخص شود به همین دلیل در جلسه آینده هیئت اجرایی این موضوع تعیین تکلیف می‌شود. سریع‌ترین راه نیز معرفی یک سرپرست برای خزانه‌داری کمیته ملی المپیک تا زمان برگزاری انتخابات خزانه‌داری است.