لیگ قهرمانان باشگاه های آسیا هفته چهارم خود را پشت سر گذاشت و چهار نماینده فوتبال ایران در تلاش برای عبور از مرحله گروهی هستند.

به گزارش مرور نیوز، «امیر حاج رضایی» گفت: نامه های تهدید آمیز فدراسیون جهانی فوتبال به باشگاه های ایران، جایگاه هشتمی فوتبال باشگاهی ایران در آسیا، 50 پرونده باز مالی مربوط به بدهی باشگاه های ایران، ضعف مالی تیم های لیگ برتری برای پرداخت مطالبات بازیکنان، سوء مدیریت تیم ها و نبود سند چشم انداز برای فوتبال باشگاهی، حداقل مشکلاتی است که سبب قرار گرفتن فوتبال باشگاهی در سراشیبی سقوط شده است.
لیگ قهرمانان باشگاه های آسیا هفته چهارم خود را پشت سر گذاشت و چهار نماینده فوتبال ایران در تلاش برای عبور از مرحله گروهی هستند. پرسپولیس در ورزشگاه آزادی در این هفته به تساوی بدون گل مقابل الریان قطر رسید تا شانس های صعودش از مرحله گروهی به اما و اگر برسد. استقلال تهران نیز در تاشکند مقابل لوکوموتیو به تساوی ارزشمند یک بر یک رسید تا همچنان با امید زیادی، ادامه رقابت ها را دنبال کند.
تیم ذوب آهن به عنوان تنها پیروز هفته چهارم نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا، بنیادکار ازبکستان را از پیش رو برداشت و استقلال خوزستان نیز برابر لخویا قطر تن به شکست دو بر یک داد.
«امیر حاج رضایی» در خصوص هفته چهارم لیگ قهرمانان باشگاه های آسیا افزود: نمایندگان فوتبال ایران در هفته چهارم نتیجه لازم را نگرفتند و تا زمانی که وضعیت فوتبال ایران در همین سطح باشد، موفقیت فوتبال باشگاهی ایران در سطح آسیا سخت و دور از دسترس خواهد بود.
وی گفت: در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا هر ساله تیم های ایرانی مقابل بیشتر نمایندگان کشورهای عربی دچار مشکل می شوند. البته کشورهای عربی با توجه به سرمایه و امکاناتی که دارند،‌ بازیکنان و مربیان حرفه ای فوتبال جهان را جذب باشگاه و تیم ملی خود می کنند در صورتی که بیشتر باشگاه های ایران از این سرمایه ها محروم هستند.
کارشناس فوتبال کشورمان گفت: قطعا فوتبال باشگاهی ایران توانایی رقابت با فوتبال سایر باشگاه ها فوتبال در آسیا را ندارد. هر چند که این نقص فوتبال باشگاهی نیست، بلکه قدرت و توانایی مالی و سرمایه کشورهای عربی سبب متمایز شدن فوتبالشان شده است. در چنین شرایطی آنچه نمایندگان فوتبال ایران به نمایش می گذارند با توجه به مشکلات مالی و امکانات، تحسین برانگیز است.
وی درباره اینکه چرا فوتبال باشگاهی ایران رشد نکرده است؟ گفت: بازیکنان در کشور برای دریافت آموزش های لازم با مشکل مواجه هستند و بیشتر فوتبالیست های ایرانی از نظر دانش حتی از بازیکنان حوزه خلیج فارس پایین تر هستند. البته بازیکنان فوتبال کشورمان از نظر استعداد فراتر از کشورهای عربی هستند. اما این استعدادها در حال قربانی شدن مقابل نداشته های فوتبال کشور است.
کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به اینکه مبلغ پرداختی به بعضی از بازیکنان عربی به 850 هزار یورو در سال هم می رسد، گفت: باشگاه های عربی به آسانی رقم ذکر شده را پرداخت می کنند ولی در بیشتر موارد برای تیم های لیگ برتری ایران، مشکل پرداخت مطالبات بازیکنان وجود دارد. از طرفی نزدیک به 50 پرونده شکایت مالی از فوتبال باشگاهی ایران در فدراسیون جهانی باز است که سبب شده تیم های لیگ برتری همیشه زیر تیغ تهدید کسر امتیاز و محرومیت تماشاگر قرار داشته باشند.
پیشکسوت فوتبال کشورمان یکی از دلایل عقب ماندگی فوتبال باشگاهی را دولتی بودن آن دانست و افزود: تنها دو باشگاه که وابستگی مالی به صنایع دارند از وضعیت نسبتا مطلوب مالی برخوردار هستند و سایر تیم ها با مشکلات مالی دسته و پنجه نرم می کنند.
حاج رضایی با اشاره به اینکه با روش کدخدامنشی نمی توان تیم های باشگاهی فوتبال را در کشور مدیریت کرد، افزود: برای رسیدن به شرایط پایدار موفقیت در فوتبال باید «مدیریت»، «سرمایه گذاری» و «برنامه ریزی» را توامان داشت. در غیر این صورت کسب هر موفقیتی مقطعی خواهد بود.
وی ادامه داد: البته در فوتبال باشگاهی ایران پول و سرمایه وجود دارد، ولی مشخص نیست این مبالغ به چه صورتی و کجا هزینه می شود. همچنین باید به حال فوتبال باشگاهی کشور تاسف خورد که استقلال خوزستان به عنوان قهرمان لیگ برتر اعلام می کند، هزینه سفر برای انجام رقابت های باشگاهی را در ایران یا آسیا ندارد.
کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به موفقیت مقطعی کشور ازبکستان با به خدمت گرفتن مربیان و بازیکنان حرفه ای جهان، گفت: درمقطعی که «اسکولاری» سرمربی تیم فوتبال بنیادکار ازبکستان بود و «ریوالدو» برزیلی را نیز به خدمت گرفت ‌این تیم یکی از قدرت های باشگاهی در فوتبال آسیا شد. البته فوتبال ازبکستان با سرمایه گذاری موفقیت هایی هم کسب کرد و پس از کنار رفتن این سیاست،‌ بیشتر باشگاه های فوتبال ازبکستان به تیم های درجه دو و سه آسیا تبدیل شدند.
وی ادامه داد: اکنون دیگر نامی از تیم «پاختاکور» شنیده نمی شود و تیم لوکوموتیو ازبکستان در مصاف با استقلال تهران نیز بازی سطح پایینی ارائه می دهد. با این حال استقلال مقابل همین تیم متوسط‌ به کسب نتیجه تساوی رضایت می دهد.
حاج رضایی با اشاره به اینکه سر فصل فوتبال ایران معیوب است،‌ گفت: اینکه مدیران باشگاه های لیگ برتری همیشه دست نیاز به نهادها، اشخاص مختلف و خیرین دراز کنند تا مشکل مالی باشگاه را حل کنند، پذیرفتنی نیست و به پیشرفت فوتبال ضربه می زند.
پیشکسوت فوتبال ایران، حاشیه سازی را در افزایش مشکلات این رشته پرطرفدار دخیل دانست و گفت: هر تیمی که از درجه و اعتبار بیشتری در فوتبال باشگاهی کشور برخوردار باشد،‌ مشکلاتش به دلیل همان فشارهای بیرونی بیشتر است و در مقابل تیم هایی با اعتبار پایین تر حاشیه های کمتری دارند.
وی ادامه داد: اگر نگاهی به روزنامه های ورزشی بیاندازیم متوجه خواهیم شد روی جلد همه آنها هر روز صبح به صورت مساوی به استقلال و پرسپولیس اختصاص دارد. البته این تفکر به دلیل حفظ سرمایه روزنامه های ورزشی با پرداختن به حاشیه های دو باشگاه پر طرفدار سرخابی است و اندیشه ای برای چاره سازی و حل معضلات و مشکلات فوتبال از سوی آنان وجود ندارد.
حاج رضایی به موفقیت تیم ملی فوتبال در وانفسای مشکلات باشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: تیم های ملی فوتبال، ساحلی و فوتسال نتایج خوبی در مصاف با حریفان کسب می کنند که نشان دهنده ظرفیت بالای کشور برای برتری فوتبال ایران در آسیا است. اما متاسفانه سال ها فوتبال باشگاهی ایران به دلیل مشکلات زیاد از موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا به دور مانده است.
پیشکسوت و کارشناس فوتبال کشورمان در باره راهکاری برای حل کردن مشکلات فوتبال باشگاهی کشور گفت: در سند چشم انداز 100 ساله فوتبال ژاپن همه جوانب موفقیت در فوتبال کشورشان دیده شده است.
وی ادامه داد: فوتبال ژاپن به تمام لیگ های پایین تر از لیگ برتر خود ابلاغ کرده است که تنها کسب قهرمانی و نایب قهرمانی در لیگ دسته یک شرط لازم برای صعود آنها به لیگ برتر نیست. بلکه باید این تیم ها از شرایط لازم به مانند ترازنامه مالی دقیق و کامل، حامی مالی مطمئن، ورزشگاه های استاندارد و با کیفیت، هتل ها و توانایی جا به جایی بازیکن های مطرح و توانا برخوردار باشند.
حاج رضایی به مقایسه فوتبال ژاپن با ایران پرداخت و گفت: در فوتبال کشورمان هر تیمی که قهرمان یا نایب قهرمان لیگ دسته یک می شود، بدون در نظر گرفتن شرایط ذکر شده به لیگ برتر صعود می کند که نتیجه آن هم تیم های مانند «گهر درود»، «فراز کرمانشاه»، «مس شهید قندی یزد» و تیم های دیگری است که خیلی سریع بوجود می آیند و زود هم نابود می شوند.
کارشناس فوتبال کشورمان گفت: باید مشکلات فوتبال خیلی زودتر با تهیه سند چشم انداز برای سال های آینده بر طرف شود. اکنون رقابت سختی بین چهار تیم بالای جدول لیگ دسته اول فوتبال کشور وجود دارد، بهتر است شرایط مالی و امکانات آنان در صورت صعود به لیگ برتر بررسی شود.
وی با اشاره به اینکه هیچ تیم حرفه ای فوتبال در دنیا مشکلات سطح پایین مالی ندارند،‌ گفت: اینکه بعضی از تیم های لیگ برتری فوتبال ایران در طول رقابت ها می گفتند به دلیل وضعیت نابسامان مالی شرایط لازم برای ادامه رقابت ها را نداریم، شب ها در اتوبوس می خوابیم، هتل اجازه ورود نمی دهد و دیگر مشکلات واقعا تاسف آور است.
حاج رضایی ادامه داد: این درحالی است که وقتی تیمی از لیگ دسته یک به لیگ برتر صعود می کند باید هزینه های سنگین تر و فضای حرفه ای تری را تجربه کند که قطعا شرایط سنگین و فشار حاکم بر این رقابت ها سبب می شود برای یک سال هم دوام نیاورند.
پیشکسوت فوتبال کشورمان با گله مندی از اینکه متاسفانه به دلایلی مسئولان فوتبال و ورزش علاقه ای به بر طرف کردن این مشکلات ندارند، گفت: بین پایان لیگ برتر و شروع فصل جدید لیگ نزدیک به دو تا سه ماه زمان است. مسئولان فدراسیون فوتبال می توانند با برگزاری همایش و دعوت از روانشناسان، جامعه شناسان، اقتصاد دانان و متخصصان حوزه فوتبال مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این رشته پر طرفدار را آسیب شناسی کنند.
وی افزود:‌ اینکه در فدراسیون فوتبال کارشناسانی که در اقلیت هستند برای این رشته ورزشی که سیاست و اقتصاد دنیا را تحت تاثیر خود قرار می دهد، تصمیم گیری کنند، کاملا اشتباه و به دور از تفکر حرفه ای است.