با هدف حمایت از کودکان کار و با شعار «نه به کار کودک» گروهی از کوهنوردان کشورمان به قله 6189 متری «آیلند پیک» صعود کردند.

به گزارش مرور نیوز، به بهانه­ صعود قله­ 6189 متری آیلند پیک توسط کوهنوردان ایرانی برای حمایت از انجمن حمایت از کودکان کار و موسسه حمایتی کودکان سرزمین من با شعار نه به کارکودک، نشست خبری انجمن حمایت از کودکان کار برگزار شد.

زهرا بناساز، مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار در این نشست خبری گفت: کار کودک پدیده­ ای تک سببی نیست و ریشه در نابسامانی­های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی دارد. ما به عنوان یک نهاد غیردولتی و مستقل به اندازه توان خود از کودکان کار و در معرض آسیب طی این سالیان حمایت کرده­ ایم. فراهم کردن مامنی در دسترس برای کودکان قربانی آسیب­هایی مانند خشونت، آگاه کردن افکار عمومی در خصوص حمایت موثر از کودکان آسیب دیده و توانمندسازی نهاد خانواده با هدف کاهش نیاز به کار کودک و زمینه­سازی برای اجرای دقیق مفاد پیمان­ نامه­ جهانی حقوق کودک از جمله اهدافی بوده که انجمن حمایت از کودکان کار طی دوران فعالیت خود دنبال کرده است.

بناساز در ارتباط با خدماتی که انجمن حمایت از کودکان کار تا کنون ارایه کرده است مطرح کرد: سوادآموزی و ارتقای مهارت­های زندگی در کودکان، خدمات مددکاری اجتماعی و روانشناسی به کودکان کار، توزیع یک وعده غذای گرم روزانه، حمایت هدفمند از خانواده برای رهایی کودک از کار، ارایه­ی خدمات بهداشتی و درمانی به کودکان کار و آگاه­سازی مردم و نهادهای مختلف سرفصل­هایی بوده که به صورت مستمر طی این سالیان به انجام رسیده است.

بناساز افزود: ما نتوانستیم کار کردن را از تمامی کودکان عضو بگیریم اما با ایجاد شرایط تحصیل و حمایت و حضورشان در فضای آموزشی انجمن حمایت از کودکان کار توانستیم ساعات کار آنان را کاهش دهیم و روی خانواده­ها اثرات مثبتی بگذاریم.

موسسه حمایتی کودکان سرزمین من از سال 1391 با توجه به رشد و بالندگی جسمی، روانی، اجتماعی کودکان بدسرپرست و بدون سرپرست فعالیت خود را شروع کرده است. این موسسه توانسته است با ارایه­ی خدمات آموزشی، حمایت و نگهداری از کودکان بدسرپرست و بدون سرپرست به صورت شبانه ­روزی گامی در مسیر احقاق حقوق کودکان بردارد.

در ادامه قاسم حسنی؛ عضو هیات امنای موسسه حمایتی کودکان سرزمین من در خصوص اقدامات انجام شده توسط موسسه عنوان کرد: دور کردن یازده کودک از محیط پرتنش و پرخطر، ایجاد و تجهیز دو واحد خانه­ی با نشاط و امن برای کودکان عضو، تلاش در جهت دستیابی تعدادی از کودکان عضو فاقد شناسنامه و فراهم آوردن شرایط مناسب برای کودکان عضو در زمینه­ های ورزشی و هنری از اقداماتی است که تا کنون توسط موسسه صورت گرفته است.

حسنی تنها تصویب قوانین را برای بهبود شرایط کودکان کافی ندانست و افزود: بسترسازی برای اجرای قوانین و طراحی تمهیداتی به عنوان ضمانت اجرایی در شرایط نامناسبی که کودکان سپری می­کنند، از ضروریات است.

تیم 14 نفره­ی کوهنوردی حامی کودکان کار در تاریخ 27 اسفند 1395 تهران را برای صعود قله­ی 6189 متری آیلند پیک هیمالیا با پرچم نه به کارکودک برای حمایت از انجمن حمایت از کودکان کار و موسسه حمایتی کودکان سرزمین من ترک کرد و پس از به اهتزاز درآوردن پرچم درتاریخ 20 فروردین 1396 به ایران بازگشتند.

فرشته وطن پرست، سعیده شیخ عطار، فاطمه نقیب زاده، لیلا حاجبی پور، آتنا عنبری، آریا طهماسبی، احمد رادفر، عزیز اثنی عشری، جواد اکبری، مجید قیدی نژاد، محمدعباس صالحی، واران گریگوریان، رمضانعلی قدیری اعضای تیم کوهنوردی حامی کودکان کار بودند.

صعود قله­ی 6189 متری آیلند پیک توسط کوهنوردان ایرانی برای حمایت از انجمن حمایت از کودکان کار و موسسه کودکان سرزمین من با شعار نه به کارکودک، با سرپرستی حسن نجاریان به انجام رسید.

نجاریان در پاسخ به این که چرا شعار نه به کار کودک را برای این صعود انتخاب کردند گفت: کودکان بسیاری در دنیا مشغول کار کردن هستند. منطقه ­ای که ما برای صعود انتخاب کردیم افراد منحصر به فردی به آنجا می­روند که خودشان سفیران موثری در پیرامون و کشورهای­شان هستند. شعار ما نه به کار کودک بود با زبانی بین­المللی مخاطبان بسیاری را گرد خود آورد. حداقل اثری را که این شعار می­تواند داشته باشد اثر روی وضعیت کودکان کار آن منطقه است ولی بُرد ترویجی این شعار بسیار فراتر رفت.