یکی از وعده‌های دولت تدبیر و امید مبارزه با فساد و تخلف در محیط‌های ورزشی بود که در این جهت وزارت ورزش و جوانان با ایجاد سامانه های کنترلی و نظارت و همچنین بازرسی های مستمر، اقدامات موثری انجام داده که منجر به کاهش قابل توجه تخلفات و فساد در سال های اخیر شده است.

به گزارش مرور نیوز و به نقل از وزارت ورزش و جوانان، تلاش وزارت ورزش و جوانان دولت یازدهم در موضوع مبارزه با فساد در ورزش از همان روزهای آغازین کار این وزارتخانه شرع شد و در جهت تحقق شعار دولت مبنی بر پاک کردن محیط های ورزشی از هر گونه فساد اقدامات موثری صورت گرفت.

بی‌تردید یکی از مظاهر فساد در هر بخشی مربوط به مباحث مالی است. هر کجا که پای پول و مباحث مالی در میان باشد و از سویی کنترل و نظارت قاعده مند و قانونی وجود نداشته باشد بی‌تردید پایه‌های فساد شکل می‌گیرد.

وزارت ورزش و جوانان در جهت پیشگیری از فساد، تخلف و یا سهل انگاری های مالی در حوزه ورزش و همچنین کنترل و نظارت مستمر بر فعالیت های اقتصادی این حوزه اقدامات اثرگذار و ماندگاری در طول دوره 4 ساله اول دولت تدبیر و امید انجام داده است.

اجرای طرح اصلاح نظام مالی فدراسیون های ورزشی و ایجاد انضباط اقتصادی، عدالت بودجه ای و شفاف سازی مالی به ویژه در حوزه قراردادهای ورزش حرفه ای، دو اقدام مهم وزارت ورزش و جوانان در حوزه مالی بوده است.

می‌دانیم که فساد جنبه‌های مختلفی دارد و در هر بخش و حوزه‌ای که کنترل و نظارت مدون و مستمری وجود نداشته باشد امکان بروز فساد وجود خواهد داشت. در این جهت یکی دیگر از اقدامات وزارت ورزش و جوانان ایجاد سامانه فرآیند تصویب و نظارت بر اعزام های برون مرزی کاروان های ورزشی بود تا از وقوع فساد، تخلف و سهل انگاری در موضوعات مختلف جلوگیری شود.

حتی با وجود سامانه های نظارتی و کنترلی اگر سیستم بازرسی هوشیار و کاملی وجود نداشته باشد باز هم فساد می‌تواند بروز پیدا کند. در این جهت نیز وزارت ورزش و جوانان اقدامات قابل توجهی انجام داده که از جمله آن می توان به بازرسی از ادارات کل ورزش و جوانان استان ها، ادارات شهرستان ها، هیات‌های ورزشی سراسر کشور و همچنین بازرسی از فدراسیون های ورزشی در بخش ها و شاخص های مختلف اشاره کرد.

دولت یازدهم و افزایش مبارزه با فساد در ورزش + آمار

کار بازرسی فقط به زیر مجموعه‌های وزارت ورزش و جوانان ختم نشده و هر جا که موضوع ورزش با مردم و جوانان ارتباط دارد و سلامت بدنی و یا فرهنگ و اخلاقیات ملت را تهدید می‌کند، وزارت ورزش و جوانان بر اساس وظایفی که در قبال سلامت آحاد جامعه دارد ورود کرده و با اقدامات خود سعی در پیشگیری و مبارزه با فساد در محیط های ورزشی کرده است.

دولت یازدهم و افزایش مبارزه با فساد در ورزش + آمار

بازرسی بیش از 42 هزار باشگاه ورزشی کشور و پلمپ 1570 باشگاه ورزشی متخلف که در آنجا داروها و مکمل های غیر مجاز نگهداری و یا به ورزشکاران تجویز می شد از اقدامات وزارت ورزش و جوانان در جهت حفاظت از سلامت مردم و مبارزه با دوپینگ بوده است.

مجموعه این اقدامات و برخورد با باشگاه های متخلف و همچنین افزایش تعداد نمونه گیری های دوپینگ در سه سال و نیم گذشته، به گواه آمار و ارقام موجب کاهش محسوس تخلفات و فساد در حوزه ورزش شده است.

دولت یازدهم و افزایش مبارزه با فساد در ورزش + آمار

این اقدامات از این جهت که به زندگی کردن سالم جوانان و مردم کمک می کند و با ایجاد سامانه های مرتبط، برای دوره های بعدی نیز ماندگار خواهد بود بسیار ارزشمند و از آن جهت که به شعار دولت تدبیر و امید مبنی بر این که محیط ورزش مقدس است و باید از هرگونه فسادی پاک شود، بسیار قابل توجه و اعتنا است.