رئیس کمیته ملی المپیک در نامه‌ای به دبیر کل بازی‌های کشورهای اسلامی خواستار تلاش برای به رسمیت شناختن این بازی‌ها توسط IOC شد.

به گزارش مرور نیوز، کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان در دیدار با دبیر کل فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی خواستار پیگیری و تلاش مجدانه وی برای به رسمیت شناختن این فدراسیون توسط IOC شد.

در این دیدار که روز گذشته برگزار شد هاشمی ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های صورت گرفته توسط این فدراسیون در راستای ایجاد همبستگی بین کشورهای اسلامی کتبا و شفاها خواستار پیگیری و تلاش مجدانه شاهزاده امیر عبدالله بن مساعد بن عبدالعزیز، برای زیر مجموعه قرار گرفتن این فدراسیون در کمیته بین المللی المپیک شد.

هاشمی در این دیدار اظهار داشت: یکی از مواردی که تاکنون از این مهم جلوگیری کرده تاکید کمیته بین المللی و منشور المپیک بر برگزاری بازیهایی بدور از تبعیض فرهنگ، نژاد و دین است اما بررسی های ما نشان می دهد که بازیها و فدراسیونهای دیگری با این ویژگی ها از سوی IOC به رسمیت شناخته و زیرمجموعه اش قرار دارند.


وی در ادامه این جلسه با ارائه مستندات و نامه مکتوب به رئیس ISSF رسما خواستار پیگیری این موضوع شد و گفت: نمونه بارز این موضوع "فدراسیون بین المللی ورزش کاتولیک" است که بصورت کاملا رسمی و زیر مجموعه کمیته بین المللی المپیک اقدام برپایی بازیهایی تحت همین عنوان می کند. اعتقاد دارم با توجه به تعداد کشورهای تحت مجموعه فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی و همچنین قدرت و اعتبار شخص شما و این فدراسیون می توان با برنامه و پیگیری به این مهم دست یافت.

در ادامه نشست، فیصل دبیر کل ISSF نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد ارزشمند قول تحویل نامه به شاهزاده بن عبدالعزیز و پیگیری حتمی داد و ابراز امیدواری کرد با اتحاد کشورهای اسلامی بتوان این موضوع را به نتیجه رساند.
متن نامه مهندس هاشمی خطاب به شاهزاده بن عبدالعزیز بدین شرح است:

شاهزاده امیر عبدالله بن مساعد بن عبدالعزیز
رییس فدراسیون همبستگی ورزشهای کشورهای اسلامی

جناب آقای رییس،

قبل از هر چیز، مایلم مراتب تشکر و تبریک خود را به ISSF و کمیته برگزاری بازیها به مناسبت برگزاری با شکوه و سطح بالای بازیهای کشورهای اسلامی 2017 باکو ابراز نمایم.

بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی با حضور 57 کشور به نمایندگی از 2 میلیارد مسلمان که دومین گروه مذهبی بزرگ جهان و حدود 25 درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهند، برگزار می شود. گردهمایی ورزشکاران مسلمان از سراسر دنیا در بازیهای همبستگی اسلامی آموزه های اسلامی همبستگی، دوستی، اتحاد و صلح که جزء ارزشهای المپیک نیز محسوب می شوند، را در میدان بازی جوانمردانه احیا می نماید.

اگر چه منشور المپیک مخالف تبعیض نژادی و مذهبی است، اما این بازیها فراتر از جنبه مذهبی اش، از قدرت عظیمی در جهت ارتقاء ارزشهای المپیک از جمله صلح، اتحاد و دوستی برخوردار است، همانند بازیهای کاتولیک ها که توسط "فدراسیون بین المللی ورزش کاتولیک" برگزار می گردد و IOC آن فدراسیون را تحت عنوان سازمان ها و رویدادهای چند رشته ای/ ورزش برای همه به رسمیت می شناسد؛ حتی بازیهای قاره ای مثل بازیهای آسیایی یا اروپایی بر اساس نژاد و رده بندی جغرافیایی دسته بندی شده اند اما شعار المپیکی "وحدت در کثرت و تفاوت " را به اشتراک می گذارند.

با توجه به موارد فوق الذکر، اعتقاد من بر این است که این بازیها تحت پوشش و حمایت ISSF، پتانسیل بالایی برای به رسمیت شناختن توسط IOC طبق اصول منشور المپیک دارد. دلیل دیگری که این پتانسیل را افزایش می دهد، برنامه ورزشی بازیهای همبستگی اسلامی با لیست ثابتی از رشته های المپیکی است تا بدین طریق بتوان از حمایت فدراسیون های بین المللی مربوطه از مسابقات آن رشته در بازیهای همبستگی اسلامی و لحاظ در تقویم ورزشی آنها برخوردار شد.

و در این جا از جنابعالی تقاضا دارم تا از نفوذ خود استفاده نموده و نامه ای به رییس کمیته بین المللی المپیک دکتر توماس باخ با موضوع درخواست به رسمیت شناختن فدراسیون ورزشهای همبستگی کشورهای اسلامی ارسال فرمایید.

اطمینان دارم که این هدف با مدیریت توانمند شما و حمایت 57 کشور عضو، محقق خواهد شد.

از همکاری ها و حمایت بی شائبه شما سپاسگزارم.