مربی ایرانی تیم ملی تکواندو آذربایجان از مقایسه نتایج دو تیم اظهار گله مندی کرد.

به گزارش مرور نیوز، رضا مهماندوست مربی کارکشته تکواندوی کشورمان، چند سالی است که هدایت تیم جمهوری‌آذربایجان را برعهده دارد و توانسته این تیم را متحول کند و بیراه نگفته‌ایم اگر بگوییم هرچه تیم ایران در این مدت ضعیف شده، آذری‌ها به همان نسبت رشد داشته‌اند و این را باید مدیون مهماندوست باشند. در مسابقات کشورهای اسلامی سهم آذربایجان در تکواندو 6طلا بود و سهم کشورمان یک مدال طلا که خیلی‌ها این نتیجه را برای آذری‌ها فوق‌العاده دانستند.


شاگردان شما 6بار در مقابل تکواندوکاران تیم ایران پیروز شدند و سهم تکواندوکاران ایران تنها یک طلا بود. به همین دلیل خیلی از رسانه‌ها تیتر زده‌اند که مهماندوست 6 - ایران یک؛ نظرتان در این خصوص چیست؟
اصلا از این تیترها خوشم نمی‌آید؛ یعنی چه؟ مهماندوست 6- ایران یک؟ زشت است این کارها. من هیچ‌وقت ادعایی نداشتم و نخواهم داشت. من ایرانی هستم و اصلا دوست ندارم این تیترها را ببینم. ورزش یک رقابت است و قاعدتا در آن برد و باخت وجود دارد. هرکسی مزد زحماتش را می‌گیرد. کسانی که فکر می‌کنند ورزش میدان جنگ است و افراد به هم شلیک می‌کنند تا پیروز شوند سخت در اشتباه هستند چراکه این تفکر داعشی‌هاست و در ورزش جایی نخواهد داشت. من در زندگی‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که هرکسی بیشتر تلاش کند و کم اشتباه‌تر ظاهر شود به نتیجه مطلوبش خواهد رسید.

رابطه شما با بچه‌های تکواندوی ایران چطور است؟
من با تمام بچه‌های تیم تکواندوی ایران برخورد داشتم؛ آنها جلو می‌آمدند و خوش‌وبش می‌کردیم البته حس کردم زمانی که آقای پولادگر حضور داشت اعضای تیم زیاد به سمت من نمی‌آمدند.

با آقای پولادگر هم برخوردی داشتید؟
همدیگر را دیدیم ولی سلام‌وعلیکی نکردیم. حدودا دوسال پیش بود استاد ذوالقدر از من خواست که با ایشان خوش‌وبش کنم که انجام دادم ولی وقتی دیدم او سرسنگین برخورد می‌کند دیگر این کار را نکردم. بعد هم مصاحبه کرد و گفت اینها به‌خاطر پول وطنشان را فروخته‌اند، من هم از آن به بعد هر وقت او را می‌بینم بی‌تفاوت رفتار می‌کنم.

البته آن زمان خیلی‌ها به حرفش واکنش نشان دادند و از شما حمایت کردند.
اصلا در دنیای امروز این حرف‌ها نخ‌نما شده. مثل این است که بگوییم مربیان خارجی که به ایران می‌آیند وطن‌فروش هستند.

به‌نظرتان چرا تکواندوی ایران از روزهای خوبش فاصله گرفته است؟
من نمی‌توانم راجع به این سوال اظهارنظر کنم ولی چیزی که مشخص است تکواندوی ایران غنی و صاحب‌سبک است. من الان نمی‌دانم آنجا شرایط تمرینات و نظم چطور است ولی مربیان هم نیاز به زمان دارند و باید بازخورد کارشان را ببینند و اگر نقصی است برطرف کنند.


شما به عنوان یک کارشناس دلیل عدم نتیجه‌گیری تکواندوی ایران را در چه می‌بینید؟
من فکر می‌کنم نقطه ضعف تکواندوی ایران این است که بیشتر به گذشته خود متکی است و به نظر مسئولانش چون در گذشته قهرمان جهان و آسیا بوده‌ایم و در المپیک هم مدال داشتیم باید کماکان آن روند ادامه داشته باشد؛ این تفکر اشتباه است. 4مدال طلا در آقایان و 4مدال طلا در بخش بانوان در المپیک‌ها وجود دارد که تمام کشورهای دنیا برای کسب آن تلاش می‌کنند. من فکر می‌کنم دلیل شکست‌ها فقط به گذشته فکر کردن و مغرور شدن باشد.


اینکه می‌گویند آذربایجانی‌ها تست دوپینگ نداده‌اند و جدول مسابقات را هم دستکاری کردند را شنیده‌اید؟
من هر وقت از تیم ایران صحبت کردم از مربیان و بازیکنان حمایت کرده‌ام ولی ببینید بعد از اینکه به ایران برمی‌گردنددر توجیح شکستشان این حرف‌ها را مطرح می‌کنند. باور کنید این حرف‌ها و بهانه‌ها را پیش هرکسی بگویید می‌خندد. در این مسابقات ما با تعداد بازیکن کمتر موفق شدیم 6مدال طلا کسب کنیم و هیچ ادعایی هم نداریم و معتقدیم اول راه هستیم. ببینید چه اتفاقی می‌افتد که یک بازیکن به خودش اجازه می‌دهد در خصوص قوانین یک سازمان(فدراسیون جهانی تکواندو)اظهارنظر کند. درخصوص قضاوت‌ها هم باید بگویم اشتباه در داوری همیشه بوده و خواهد بود ولی این دلیل بر شکست نمی‌شود. بعد در خصوص جدول اصلا به فرض اینکه آنها درست می‌گویند ولی برای اینکه قهرمان شوی باید آماده باشی و هیچ عذر و بهانه‌ای قابل قبول نیست. وقتی یک بازیکن با یک بازی مدال برنز می‌گیرد چه نیازی به دستکاری جدول است؟ همین حرف‌هاست که تیم را خراب می‌کند. این حرف‌ها را باید به سطل آشغال ریخت و با نگاه رو به جلو تمرین کرد تا به موفقیت رسید.

گفته شده کشور آذربایجان جوایز خوبی برای ورزشکاران و مربیان در نظر گرفته، این را تایید می‌کنید؟
ما برای جایزه تلاش نکردیم ولی این‌طور هم که مطرح شده جایزه‌ها خیلی هم خوب نبودند. تیم ما موفق شد 6مدال طلا کسب کند که جایزه نصف یک طلا را برای سرمربی در نظر گرفتند که من هنوز آن را نگرفته‌ام. البته این قضیه در تمام رشته‌هایی که مدال طلا زیاد گرفتند مثل بوکس و کشتی وجود داشته و فقط مختص تکواندو نبوده است.

* گفت و گو از: محسن محمودصفری