رقابتهای انتخابی تیم ملی کاراته بانوان درحالی با شناخت تیم اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا به پایان رسید که شکست و حذف سرگروه پرافتخار مهمترین اتفاق بود.

به گزارش مرور نیوز، این رقابتها با حضور همه مدعیان در سالن شهید کبکانیان تهران و با قضاوت داوران رسمی برگزار شد. نبود سیستم «ویدئوچک» یکی از مشکلات اصلی این رقابتها بود که اعتراضات زیادی در پی داشت.

اما این موضوع باعث نشد تا 24 ساعت بعد از شکست و حذف ذبیح الله پورشیب از اردوی تیم مردان، شکست پرافتخارترین کاراته بانوان، یعنی حمیده عباسعلی دیده نشود. به عبارتی تیم های مردان و بانوان ایران بدون سرگروه خود در بخش انفرادی روی تاتامی قهرمانی آسیا حاضر می شوند.

عباسعلی سرگروه تیم ملی بانوان در مصاف با محدثه آقایی جوان 22 ساله کرمانشاهی تیم بانوان دوبار تن به شکست داد تا بعد از سال 2011 و با در اختیار داشتن چهار طلای قاره ای، برای اولین بار حضور در مسابقات قهرمانی قاره کهن را از دست بدهد. البته همان نبود سیستم بررسی فیلم مورد اعتراض عباسعلی هم بود.

نکته جالب اینکه مهدی خدابخش هم که موجبات حذف پورشیب، کاپیتان تیم ملی مردان را رقم زد، 22 ساله و او هم اهل کرمانشاه است.

اما محدثه آقایی که فروردین امسال در رقابتهای کاراته وان دبی در مرحله یک چهارم نهایی به ژاپن باخت و حذف شد، یک ماه بعد در تاتامی پهن شده در باکو مدال برنز بازیهای کشورهای اسلامی را کسب کرد و با برتری مقابل عباسعلی نشان داد که روند رو به رشدی داشته است.آقایی نخستین بار است که حضور در ترکیب تیم ملی بزرگسالان را تجربه می کند.

در کنار مبارزات حساس سنگین وزن، رقابتهای وزن ۵۵- کیلوگرم نیز در نوع خود جالب بود. فاطمه چالاکی کاراته کای با تجربه بانوان در پیکار با طروات خاکسار کاراته کایی که طلای کاراته وان فرانسه و برنز بازیهای کشورهای اسلامی را کسب کرده بود دو بار پیروز شد و یک بار نتیجه را واگذار کرد تا جواز حضور در رقابتهای آسیایی را کسب کند.

چالاکی که سال 2012 با نقره قهرمانی آسیا کار خود را در تیم ملی آغاز کرده، بعد از طلای کاراته وان دبی که فروردین ماه به دست آمد تلاش می کند یکبار دیگر از تاتامی آسیایی به مدالی با ارزش دست پیدا کند.

نازیین دوستی در وزن ۵۰- کیلو گرم با طلای بازیهای کشورهای اسلامی، بدون رقابتهای انتخابی جواز حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را کسب کرد. رزیتا علیپور دختر نقره ای کاراته ایران در باکو، برای رسیدن به ترکیب تیم ملی و اعزام به قزاقستان سه بار مقابل دلارام دوستی به تساوی رضایت داد که دو پیروزی با رای داوران کسب کرد و نفر ثابت وزن ۶۱- کیلوگرم شد.

در وزن ۶۸- کیلوگرم بهنوش نجفی در مبارزه با مبینا کاویانی دوبار بازنده شد، تا شانس حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را از دست دهد. کاویانی، بعد از علیپور و چالاکی، سومین کاراته کای مازنی و قائمشهری حاضر در ترکیب اصلی پنج نفره تیم ملی بانوان است.

در کاتای تیمی، تیم تهران با ترکیب پریسا رحمانی، مهری یزدانی و مائده نصیری با پشتوانه برنز 2015 آسیا، با برتری مقابل دیگر تیم تهرانی برای دومین بار جواز حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را کسب کرد. تنها ابهام تیم بانوان کاتای انفرادی است که قرار شد 17 خردادماه از بین مهسا افسانه و نگین باقری یکی به عضویت تیم ملی در آید.

ترکیب تیم بانوان در بخش انفرادی مشخص شد ولی مربیان تیم ملی هنوز در کومیته تیمی تصمیمی برای انتخاب چهار کاراته کای مورد نظر خود نگرفته اند.

کاراته بانوان پتانسیل بالایی داشته و بعد از عنوان سومی دوره قبل که با چهار مدال طلا، نقره و برنز بدست آمد، و نتایج خوبی که در بازیهای کشورهای اسلامی به ثبت رسید، می توان انتظار داشت که در این دوره مدالهایی با کیفیت بهتر کسب کنند. هر چند در رقابتهای انتخابی ضعف هایی وجود داشت که باعث اعتراض کاراته کاها شد، ولی باید تاکید کنیم در صورت توجه بیشتر به این تیم، می توان انتظار بالایی از آنها داشت.

رقابتهای کاراته قهرمانی آسیا تیرماه در قزاقستان برگزار می شود.