فینال مسابقات هندبال جام باشگاه های اروپا در حالی با قهرمانی واردار مقدونیه به اتمام رسید که این تیم در یک شگفتی ستاره های بارسلونا و پاریسن ژرمن را درهم کوبید.

به گزارش مرور نیوز، پرونده پنجاه و هفتمین دوره از رقابتهای هندبال قهرمانی جام باشگاه های اروپا در بخش مردان (۲۰۱۶-۲۰۱۷) یکشنبه شب چهارده خردادماه با برگزاری دو دیدار فینال و رده بندی در کلن آلمان بسته شد. شب گذشته سالن لانکسس کلن مملو از تماشاچی و میهمانان ویژه از تمام اروپا و حتی مشتاقان اش از دنیا بود.

این دوره از مسابقات با حضور 34 تیم در مرحله مقدماتی و 28 تیم در مرحله اصلی گروهی از اواخر سال 2016 آغاز و با به انجام 200 بازی و به ثمر رساندن 11085 گل به پایان رسید. شگفتی های این دوره از مسابقات کم نبود. تیم ویوه تارون کیلس لهستان قهرمان سال گذشته مسابقات در مرحله یک شانزدهم نهایی مغلوب تیم مونته پلیه فرانسه شد و از دور رقابتها حذف گردید. در مرحله نیمه نهایی تیم تازه نفس واردار مقدونیه که برای اولین بار در تاریخ باشگاهی اش به جمع چهار تیم برتر این رقابتها راه یافته بود ستاره های بارسلونای مدعی را در هم کوبید تا این تیم در این دوره مسابقات حتی شانس ایستادن بر روی سکو را از دست دهد.

در مرحله نیمه نهایی این رقابتها شنبه شب تیم واردار مقدونیه 26 بر 25 تیم بارسلونای اسپانیا را شکست داد و برای نخستین بار جواز حضور در مسابقه فینال را کسب کرد. تیم پاریسن ژرمن نیز 27 بر22 تیم وژپرم مجارستان را از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال گردید.

در دیدار فینال شاهد تقابل دو دروازه بان بزرگ جهان بودیم. آریا استربیچ از واردار مقدونیه و تیه ری اومایر از پاریسن ژرمن فرانسه. تیه ری اومایر 41 ساله در حالی همراه تیمش مدعی کسب عنوان قهرمانی این رقابتها بود که همراه تیم فرانسه دو طلای المپیک 2008 و 2012 و پنج قهرمانی هندبال جهان و مدالهای بی شماری را برای خود یدک می کشد اما این بار در اولین سابقه حضور تیمش در فینال این بازیها نتوانست همچون یک ستاره بدرخشد.

دیدار فینال مسابقه ای بسیار جذاب و دیدنی بود و هر دو تیم با تمام توان شان برای قهرمانی آمده بودند. این بازی نیز یادآور فینال بازیهای هندبال جام باشگاه های اروپا در سالهای ۲۰۱۳،۲۰۱۴ و 2016 بود . فینالهایی که ثانیه آخر گل برتری زده می شد. در ثانیه آخر بازی فینال گل پیروزی مسابقه توسط ایوان چوبیچ کروات برای تیم واردار مقدونیه به ثمر رسید. چوبیچ سال گذشته همراه با تیم ویوه تارون کیلس لهستان با گل ثانیه آخر تجربه قهرمانی جام باشگاه های اروپا را کسب کرده بود و این بار برای دومین سال این طعم را با وارداری چشید که برای اولین بار در بین چهار تیم برتر این رقابتها جای گرفته بود.

 

وارداری ها در یک دیدار جذاب و دیدنی تنها با داشتن انگیزه برای کسب عنوان قهرمانی در دیدار نیمه نهایی بارسلونایی که 9 بار قهرمانی این رقابتها را یدک می کشد و پس از آن پاریسن ژرمن را با دو جین از ستاره هایش از دور خارج کردند تا ثابت کنند که می توانند معادلات تاریخی هندبال جهان بر هم بزنند. باشگاه واردار امسال شگفتی ساز اروپا بود چرا که دو هفته پیش تیم زنان این باشگاه نیز در دیدار فینال به عنوان نایب قهرمانی جام باشگاه های هندبال زنان اروپا دست یافت و این بار با قهرمانی تیم مردان کلکسیون این باشگاه تکمیل و درخشان شد.

رائول گوانزالس سرمربی اسپانیایی این تیم معتقد بود : « من به بازیکنانم برای این قهرمانی تبریک می گویم آنها بهترین بازیکنان هندبال جهان هستند . این برای من مهم است که مدعی این گفته باشم که من افتخار می کنم که مربی این بازیکنان بودم.» این قهرمانی دلچسب برای استیلو استونجانچ کاپیتان این تیم نیز شیرین بود . وی در خصوص این قهرمانی گفت :« افتخار می کنم که در کنار تیمی نقش آفرینی کردم که تمام بازیکنان اش شخصیت بزرگی داشته و پر از شجاعت بودند. من این قهرمانی را به باشگاه واردار و کشورش تبریک می گویم.»

اما دیدار رده بندی این مسابقات نیز خالی از لحظه های تماشایی نبود. تیم بارسلونای معروف این بار برای دفاع از عناوین خود به میدان آمد اما در پایان با وجود داشتن ستاره های بی نظیرش با نتیجه 34 بر 30 برابر وژپرم مجارستان مغلوب شد تا هرگز دو شکست سنگین خود را در سال 2017 از یاد نبرد.

تیم هندبال بارسلونای اسپانیا در حالی در این دوره باز هم از ایستادن بر روی سکوی مسابقات ناکام ماند که پس از کسب عنوان قهرمانی اروپا در سال 2015 ، سال گذشته حتی نتوانست به جمع چهار تیم برتر رقابتها راه یابد. این در حالی است که این تیم باسابقه در هندبال جهان سابقه 9 بار قهرمانی و 4 نایب قهرمانی مسابقات هندبال جام باشگاه های اروپا را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.