تیم ملی فوتبال ایران که این روزها شرایط با نشاط و درخشانی را سپری می کند برای دومین دوره متوالی با هدایت «کارلوس کی روش» جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد و رکوردهای جدیدی را از خود برجای گذاشت که امید است این موفقیت ها در مرحله نهایی جام جهانی روسیه نیز ادامه داشته وتحت تاثیر صحبت ها و حواشی خود ساخته قرار نگیرد.

به گزارش مرور نیوز، تیم ملی فوتبال ایران که این روزها شرایط با نشاط و درخشانی را سپری می کند برای دومین دوره متوالی با هدایت «کارلوس کی روش» جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد و رکوردهای جدیدی را از خود برجای گذاشت که امید است این موفقیت ها در مرحله نهایی جام جهانی روسیه نیز ادامه داشته وتحت تاثیر صحبت ها و حواشی خود ساخته قرار نگیرد.
 
تیم ملی فوتبال ایران دوشنبه شب با پیروزی خانگی دو بر صفر مقابل ازبکستان توانست جواز حضور در جام 2018 روسیه را در فاصله دو هفته مانده به پایان مرحله مقدماتی در منطقه آسیا کسب کند تا مقتدرانه ترین صعودش در تاریخ را در حضور 60 هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی جشن بگیرد.
 
این دومین صعود متوالی و همچنین پنجمین راهیابی ایران به بزرگترین رویداد فوتبال جهان است.
 
البته مرد پرتغالی محبوب هواداران فوتبال در ایران نیز توانست برای چهارمین بار تیمی را به جام جهانی برساند که در جشن پس از مسجل شدن صعود ایران بعد از پیروزی قاطع مقال تیم فوتبال ازبکستان با نشان دادن پیراهن شماره 4 به شکل جالبی به این مساله تاکید کرد.
تیم ملی فوتبال ایران در پنج سال اخیر با هدایت «کارلوس کی روش» روزهای خوب فراوان و البته روزهای تلخ و نگران کننده ای هم داشته است و اکنون تیم کشورمان شخصیت بین المللی در سایه تفکرات شخص کی روش و کادر فنی خود پیدا کرده و در دیدارهایی که باید پیروز شود، کار را به تقدیر نسپرده و با قدرت برنده می شود.
 
فوتبال ایران پس از جام جهانی 2014 برزیل با ادامه همکاری سرمربی پرتغالی - موزامبیکی خود در مسیر جوانگرایی قرار گرفت و تزریق جوانان با استعداد که اکثرا در لیگ های اروپایی بازی کرده و با فوتبال روز دنیا اشنا هستند ، سبب شد تا تیم کشورمان در سه سال اخیر با ثبت رکوردهای غرور آفرین و کسب نتایج مطلوب در رتبه نخست رنکینگ تیم های ملی آسیایی قرار بگیرد.
 
ورود بازیکنان جوانی چون «علیرضا بیرانوند»، «مرتضی پورعلی گنجی»، «رامین رضائیان»، «میلاد محمدی»، «علی کریمی»، «سعید عزت الهی»، «وحید امیری»، «علیرضا جهانبخش»، «سردار آزمون» و «مهدی طارمی» به ترکیب اصلی تیم، سبب شده تا یوزهای ایرانی با انگیزه و توان بالای بدنی خود به خوبی خواسته های تاکتیکی کی روش را در زمین پیاده ساخته و ایران را به تیمی شکست ناپذیر مقابل آسیایی ها تبدیل کنند.
 
رکورد 23 بازی (سه سال) نباختن مقابل آسیایی ها یکی از درخشان ترین یادگاری های کی روش برای فوتبال ایران است.
 
سرمربی سال های دور رئال مادرید اکنون 59 بار روی نیمکت تیم ملی ایران نشسته و از این حیثت نیز رکوردار است. 32 برد، 19 تساوی و 8 شکست در کارنامه وی با تیم ملی کشورمان دیده می شود.
 
کسب 32 برد، بیشترین تعداد پیروزی برای سرمربیان تیم ملی فوتبال ایران در طول تاریخ است، همچنین وی بیشترین سال حضور روی نیمکت ایران به عنوان یک مربی خارجی را دارد.
تیم ملی ایران تحت تفکرات این مربی نام آشنا در هشت دیدار مرحله مقدماتی جام جهانی گلی دریافت نکرده است تا یک رکورد باور نکردنی جهانی را ثبت کند.
 
در کنار تمامی این رکوردها و دگردیسی ها در فوتبال ملی ایران، نمی توان به راحتی از صعود مقتدرانه به جام جهانی روسیه گذشت.تیم ایران با قدرت یکی پس از دیگری حریفان را شکست داد و بدون دریافت حتی یک گل به عنوان نخستین تیم آسیایی و دومین تیم جهان پس از برزیل صعود کرد.
 
با تمامی فاکتورهای مثبتی که تیم ملی ایران طی سال های اخیر در سیطره تفکرات کی روش داشته است، اگر بخواهیم به زوایای دیگر و البته پنهان اشاره کنیم باید بگوییم که هنوز شاهد ارائه بازی های زیبا در تیم ملی فوتبال ایران نیستیم.
 
البته هر مربی صاحب سبکی، تفکرات خاصی دارد و کی روش نیز به عنوان یک مربی شناخته شده، نتیجه گرا بودن را به فوتبال زیبا و تماشگر پسند اولویت می دهد.
 
شاید به زحمت بتوان در پنج سال اخیر یک نمایش تماشاگر پسند و تهاجمی را از تیم ملی فوتبال ایران حتی برابر حریفان بسیار ضعیف تر به یاد آورد، اما این مساله زیر سایه کسب نتایج مناسب قرار گرفته است.
 
از سوی دیگر و اکنون که فوتبال ایران روی ابرها قدم می زند، انتظار می رود سرمربی بین المللی و شناخته شده فوتبال ایران دست از حرف های تکراری و انتقاد های خسته کننده اش درمورد برخی افراد و اشخاص دست بردارد و همچنان مرد فنی و کاربلد محبوب نزد علاقمندان به فوتبال ایران باشد.
 
اینکه بخواهیم مدام تنی چند از مسئولان فدراسیون را دشمن تیم ملی تلقی کنیم برای یک مربی مطرح که تیمش شخصیت جهانی پیدا کرده است، نمی تواند قابل پذیرش باشد.
اکنون که مسئولان دولت چون رئیس جمهوری و معاون اولش قول فراهم شدن بودجه لازم و امکانات برای آماده سازی تیم ملی را داده اند تا کی روش و تیمش بتوانند از مرحله گروهی جام جهانی صعود کنند، انتظار می رود تا مرد پرتغالی به جای معطوف ساختن ذهنش بر مسائل حاشیه ای، تمام توان فنی بالای خود را به آماده سازی تیمش معطوف سازد.
در کنار این مساله باید به صحبت های چند روز قبل «مهدی تاج» رئیس فدراسیون فوتبال نیز اشاره کرد که کی روش را یک تئورسین بزرگ فوتبال دانست که قرار است عملکرد تمامی تیم های ملی رده سنی ایران را زیر نظر بگیرد.تعریف جایگاه و چارچوب ها برای کی روش یکی از مهمترین خواسته هایی بود که در پنج سال اخیر از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال صورت نگرفت.
 
امید است تا در فاصله یک سال تا جام جهانی 2018، تیم ملی ایران به دور از حاشیه های خود ساخته و تحت اندیشه های مربی موفقش با توجه به برنامه مدون یک ساله ای که کی روش برای انجام دیدارها و اردوهای تدارکاتی مناسب در راه آماده سازی تیم ملی ارائه کرده بتواند روند آماده سازی خوبی داشته باشد تا برای نخستین مرتبه از مرحله گروهی بزرگترین رویداد فوتبال جهان صعود کرده و رکورد جدید دیگری را در کارنامه درخشان خود به ثبت برساند.
کارلوس کی روش در دیدار اخیرش با سردبیران ورزشی تاکید کرد که بدنبال انجام کاری ماندگار در فوتبال ایران است و می خواهد فوتبال این کشور را از درجا زدن و حرکت یکنواخت خارج کرده و مسیری روی به پیشرفت را برای آن ترسیم کند، تا برای اولین بار فقط به انجام سه بازی در مرحله گروهی جام جهانی و بازگشت به کشور دلخوش نباشیم اما برای موفقیت در این مسیر نیازمند کمک و همکاری همگانی و ایجاد زیرساخت های لازم فوتبالی در شان و جایگاه فوتبال ایران در کشور است.