به اذعان اهالی فن فوتبال آذربایجان غربی در طول دو سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و از حالت رکود خارج شده است اما کم توجهی به زیرساخت‌های این رشته سبب شده که فقط شهرداری ارومیه از جیب مردم هزینه‌های این ورزش را بپردازد و تنها حامی آن تلقی شود.

به گزارش مرور نیوز، شامگاه روز سه‌شنبه مراسمی با عنوان تجلیل از فوتبال آموزان این شهر با حضور دو تن از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، دو تن از نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر ارومیه، مسئولین فوتبالی استان و پیشکسوتان ورزشی این استان، خانواده های فوتبال آموزان و فوتبالیستهای جوان و نوجوان در سالن همایشهای شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی برگزار شد.

در این مراسم برخی از مشکلات فوتبال استان به ویژه فوتبال شهر ارومیه توسط مسئولین فوتبالی آذربایجان غربی عنوان شد و به سمع و نظر مسئولان رسید، تمامی متولیان ورزش فوتبال، خانواده‌های فوتبالی و بازیکنان از مسئولان مربوطه انتظار دارند تا این مشکلات را هر چه زودتر برطرف کنند.

از مشکلات فوتبال شهر ارومیه می‌توان به مشکلات مالی و عدم تخصیص منابع مالی کافی به هیئت فوتبال آذربایجان غربی از دیدگاه مسئولان فوتبالی اشاره کرد که خواستار توجه بیش از پیش مسئولان بدان هستند تا با کمک‌های مالی به فوتبال راهی را که حدوداً 2 سال است شروع کرده اند را به سر منزل نهایی خود برساند.

ناتمام ماندن ورزشگاه 15 هزار نفری شهید باکری ارومیه نیز یکی از دغدغه‌های فوتبالی شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی است و در این میان ورزشگاه تختی ارومیه نیز از وجود جزئی‌ترین امکانات همانند سرویس‌های بهداشتی و رختکن مناسب بی‌بهره است و فقدان پیست تارتان و نورافکن نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که مسئولان و ورزشکاران خواستار برطرف کردن آنان هستند.

ضرورت مقابله با پولشویی در فوتبال

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم اظهار داشت: پرورش بازیکنان و بازی فوتبال به نوعی به سیاست و سیاست بازی تبدیل شده است و اگر فوتبالیستی بخواهد به تیم‌های بالاتر ارتقاء یابد باید ابتدا پارتی بازی صورت گیرد و بتوانند در تیم‌های مطرح بازی کنند و دلال بازی‌های فوتبال از شکوفا شدن استعدادها در استان جلوگیری می‌کند.

نادر قاضی پور خاطرنشان کرد: اگر پول شویی و رشوه خواری از رشته فوتبال حذف نشود با شکوفا نشدن استعدادهای فوتبالی روبرو هستیم چرا که اگر فردی استعدادی داشته باشد ولی از نظر مالی بضاعتی نداشته باشد نمی‌تواند به مراتب بالاتر دست یابد که خیانتی به بازیکنان فوتبال است.

اوج گیری فوتبال آذربایجان غربی چشم انتظار همت همگانی/شهرداری ارومیه تنها حامی ورزش همگانی و قهرمانی است+تصاویر

وی تاکید کرد: متأسفانه بخش سرمایه گذاری دولت در آذربایجان غربی زیر یک درصد است و این موضوع در حالی است که 4.1 درصد جمعیت کشوری را تشکیل می‌دهیم ولی 7 هزارم سرمایه گذاری کشورمان در استان وجود دارد و اگر حق فردی 42 واحد باشد یک واحد آن به فرد می‌رسد و از وجود کارخانه‌ها محروم هستیم که این موضوع در فوتبال نیز تأثیرگذار است که نمی‌توانند حامی برای خود داشته باشند.

قاضی پور اظهار کرد: والدینی که برای فرزندان خود برای قهرمانی وقت می‌گذارند انتظار داریم در کنار ورزش باید شجاعت، جوانمردی و پهلوان بودن را به فرزندان خود آموزش دهند و ما همگی فرزندان آذربایجان هستیم و باید این‌گونه باشیم و فرزندان باید در همه حال دست بوس والدین خود باشند چرا که عاقبت به خیری و زندگی سعادتمند در گروه خدمت به پدر و مادر است.

وی افزود: در فضای آرامی به سر می‌بریم و تمامی این آرامش‌ها را مدیون امنیتی هستیم که نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی برای استان و کشور به ارمغان می‌آورند و از تمامی نیروهای مرزبانی، بسیجیان، انتظامی، اطلاعاتی، ارتش و دیگر نیروهایی که نقش مؤثری در تداوم امنیت کشور را دارند تشکر می‌کنیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همگان روزی خوار نیروهای امنیتی، شهدا و مدافعان حرم هستیم چرا که در کشورهای دیگر برای دفاع از امنیتمان جان خود را بر کف دست خود می‌گیرند و عده‌ای شایعاتی در مورد شهدای مدافعین حرم مطرح می‌کنند که چنین افرادی ضد انقلاب هستند و تنها هدف و دلیل آن‌ها در کشورهای دیگر و حرمین عشق به اسلام و ائمه اطهار (ع) است.

توسعه ورزش ابزار انتقال فرهنگ و عامل کاهش بزهکاری است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: امروز ورزش تنها یک حرکت تفریحی یا حرکتی برای سلامتی نیست بلکه تحقیقات نشان داده‌اند که گسترش ورزش ارتباط مستقیمی با کاهش بزهکاری‌های اجتماعی در جامعه دارد و بر اساس آمارها وقتی در تهران دربی برگزار می‌شود یا در ارومیه یک مسابقه والیبال برگزار می‌شود میزان مشکلات اجتماعی و عدول از قانون از نصف آمارهای روزانه کمتر می‌شود.

اوج گیری فوتبال آذربایجان غربی چشم انتظار همت همگانی/شهرداری ارومیه تنها حامی ورزش همگانی و قهرمانی است+تصاویر

روح الله حضرت پور گفت: این آمارها نشان می‌دهد که ورزش دیگر یک مقوله شخصی و تفریحی نیست بلکه یک ظرفیت اجتماعی است، وقتی یک مسابقه ورزشی برگزار می‌شود افرادی در سالن گرد هم جمع می‌شوند و عده‌ای در پای گیرنده‌های خود به تماشای مسابقه می‌نشینند که چندین هزار نفر و بعضا میلیونها نفر به این مهم مشغول می‌شوند و طبیعتاً در این زمان از کارهای ناشایست دور می‌شوند و برای جوانان نیز اوقات فراغت سالم ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: در سطح گسترده‌تر ورزش امروز یک ابزار انتقال فرهنگ در سطح بین‌المللی و یک ابزار گسترش صلح در جهان است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: امروز در دنیا مسئله ورزش و ورزش قهرمانی جایگاهی دارد که می‌تواند هویت ملی یک کشور و جامعه را به همگان نشان دهد و این مهم جای تشکر دارد.

وی بیان کرد: بدون شک ریشه مراسم‌های تجلیل از قهرمانان ورزشی موضوع اجتماعی بسیار مهمی است و محل قدرت گرفتن آن موضوع گسترش استعداد یابی ورزشی در سطوح پایه است و از مسئولانی که امروز در این مراسم در مسیر استعداد یابی قدم بر می‌دارند نهایت قدردانی را دارم.

حضرت پور اظهار داشت: امیدواریم شاهد روزی باشیم که از میان این جوانان چند بازیکن در تیم‌های ملی و باشگاهی حضور داشته باشند.

اشتغال و رونق کسب و کار به توسعه ورزش نیز می انجامد

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این مراسم اظهار داشت: حمایت از ورزش در جایگاه بالایی قرار دارد و مراسم تجلیلی از فوتبال آموختگان می‌تواند گام مؤثری در پرورش جوانان ورزشی در شهر ارومیه باشد.

حسین پناهی افزود: دست مسئولین فوتبال استانی و شهر ارومیه را به گرمی می‌فشاریم و از مدیر تیم‌های پایه ارومیه و دبیر هیئت فوتبال نیز نهایت قدردانی را داریم که در سال‌های اخیر با زحمات روز افزون خود و دیگر دست‌اندرکاران فوتبالی توانسته‌اند گام بسیار مهمی در راستای افزایش سطح فوتبال شهر ارومیه و استان شوند.

منتخب مردم در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر ارومیه تاکید کرد: مسئولان و نمایندگان مردمی در مجلس شورای اسلامی باید ابتدا در راستای اشتغال و فعالیت مجدد کارخانه‌ها گام بردارند و بیکاری را حذف کنند بنابراین در این صورت می‌توان ورزش را ایجاد کرد و شادی و تفریح را در میان مردم به ارمغان آورد.

اوج گیری فوتبال آذربایجان غربی چشم انتظار همت همگانی/شهرداری ارومیه تنها حامی ورزش همگانی و قهرمانی است+تصاویر

پناهی تصریح کرد: امنیت و اقتداری که تاکنون حفظ کرده‌ایم را باید حفظ کنیم تا به امنیت و اقتدار ثابت تبدیل شود و در حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به مواضع داعش و مقر فرماندهانشان در دیرالزور سوریه یکی از اقدامات بسیار مهم در نمایش قدرت کشورمان و امنیتمان بود.

وی خاطرنشان کرد: پاسخ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حمله تروریستی نیروهای داعش جواب دندان شکنی به آنان بود و امیدواریم روزی را در جهان شاهد باشیم که در قبال هر گونه حرکت تروریستی در هر نقطه از جهان جواب سختی به توطئه گران داده شود و باید تمامی سخنان عملی شوند و تنها در حرف نباشد.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: اگر در این جمع از قهرمانان فوتبالی استان به راحتی و در آسایش کامل تجلیل می‌کنیم امنیتمان را مدیون نیروهای امنیتی، نظامی، انتظامی، ارتشی و دیگر نیروهای امنیتی هستیم و امروزه جنگ در دنیا جنگ نامتقارن است.

وی بیان کرد: دولتمردان آذربایجان غربی را به عنوان استان امنیتی و مرزی معرفی می‌کنند و این موضوع سبب می‌شود تا کارخانجات در استان راکد شوند و ضربه محکمی به معیشت و اقتصاد مردم وارد شود و اگر تهدیدی وجود داشته باشد در مرکزیت و پایتخت کشوری است.

هزینه 15 میلیارد تومانی برای والیبال شهرداری ارومیه را رد می‌کنیم

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این جلسه با تکذیب هزینه 15 میلیارد تومانی برای والیبال شهرداری ارومیه اظهار داشت: آمارهایی که بر این مبنا ارائه می‌شوند صحت ندارد.

رسول اصغرزاده افزود: سالانه رقمی بالغ بر 7 الی 8 میلیارد تومان برای والیبال شهرداری ارومیه هزینه می‌شود و افرادی که این اطلاعات را می‌خواهند ارائه کنند باید اطلاعات دقیق را با مدارک معتبر و مستند ارائه کنند و کسی که ادعای رقم 15 میلیارد تومانی را دارد کم لطفی می‌کند.

اصغرزاده خاطرنشان کرد: هزینه‌ای که برای والیبال شهرداری ارومیه می‌شود با رضایت آحاد مختلف مردم و والیبال دوستان شهر ارومیه انجام می‌شود و باشگاه شهرداری ارومیه با جدیت در موضوع فوتبال به ویژه فوتبال تیم‌های پایه ورود کرده است و هیئت فوتبال استان نیز بیش از پیش تلاش خود را برای این مهم به کار گرفته است.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در اقدامات ورزشی خود به نتیجه‌ای برسد باید همدل و هم صدا با همدیگر دست به دست هم دهیم و کارها را پیش ببریم تا به نتیجه مطلوبی دست یابیم و باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری، شهرداری ارومیه، هیئت‌های ورزشی و شورای شهر ارومیه باید در این مسیر همراه همدیگر باشند.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه بیان کرد: چندین سال است که برای حفظ باشگاه شهرداری ارومیه با خون دل تلاش می‌کنیم و همگان با زحمات خود این مهم را به غایت می‌رسانند و با وجود باشگاه والیبال هم می‌تواند نفس بکشد، هم فوتبال و هم دیگر هیئت‌های ورزشی نیز نفس بکشند.

اوج گیری فوتبال آذربایجان غربی چشم انتظار همت همگانی/شهرداری ارومیه تنها حامی ورزش همگانی و قهرمانی است+تصاویر

وی تصریح کرد: امیدواریم بازیکنانی که در این مراسم حضور دارند بعد از چندین سال به عنوان یکی از قهرمانان فوتبالی در سطح کشور مطرح شوند و بتوانیم چکیده این جوانان را مشاهده کنیم که برای کشورمان و شهرمان ارومیه افتخار آفرینی کنند و مسئولان باید از جوانان بیش از پیش حمایت کند.

ورزشگاه تختی ارومیه تنها ورزشگاه بدون نورافکن در سطح کشورمان است

دبیر هیئت فوتبال آذربایجان غربی نیز در این جلسه با تقدیر از خانواده‌های ورزشی و مسئولان شهری اظهار کرد: از ناتمام ماندن ورزشگاه 15 نفری ارومیه بسیار ناراحتیم چرا که هیچ توجهی به این ورزشگاه چند ده ساله نمی‌شود.

حسین نیرویار افزود: ورزشگاه تختی ارومیه تنها ورزشگاه در سطح کشورمان است که فاقد نورافکن، پیست تارتان و رختکن مناسب است و این در حالی است که تیم بانوان ما در لیگ برتر بانوان کشوری حضور دارد و در رتبه‌های بالاتری می‌درخشد و برای استان اهمیت بسیاری دارد.

نیرویار بیان کرد: تیم امیدمان در لیگ برتر امیدهای کشور حضور دارد و نوجوانان در لیگ برتر کشوری می‌درخشد و تیم جوانانمان نیز در لیگ دسته یک کشوری برایمان افتخار کسب می‌کند ولی در ورزشگاه ما دو رختکن مناسب برای هر تیم نمی‌توان یافت که دردی بسیار عمیق برای فوتبال استان است.

وی تصریح کرد: در سال 95 از سوی شهرداری ارومیه و باشگاه شهرداری ارومیه حمایت بسیار مناسبی از فوتبال استان شد و انتظار داریم در سال 96 این حمایت ادامه یابد و باید از مسئولان سؤال کنیم چرا در استادیوم تختی ارومیه با مشکل سرویس‌های بهداشتی، نبود رختکن مناسب، نبود نورافکن و پیست تارتان وجود ندارد و علت را باید بررسی کنیم و نمایندگان مردم باید پاسخ گو باشند.

دبیر هیئت فوتبال آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری‌های گزافی که برای دیگر رشته‌ها می‌شود را باید مورد بررسی قرار دهیم که چرا برای فوتبال این مقدار هزینه صرف نمی‌شود و اگر قسمتی از هزینه‌های تیم والیبال شهرداری ارومیه عاید حال هیئت فوتبال استان شود می‌توانیم بهتر از والیبال تماشاگر جذب کنیم.

مسئولین شهری در راستای شکوفایی استعدادهای فوتبالی نهایت تلاش خود را به کار گیرند

مدیر تیم‌های پایه شهرداری ارومیه با تقدیر و تشکر از حضور اولیای فوتبال آموختگان، پیشکسوتان و مسئولان در این مراسم اظهار داشت: بیش از 2 سال است که در قالب تیم‌های پایه در خدمت باشگاه شهرداری ارومیه هستیم و زمانی که قدم در این مسیر نهادیم هیچ تیمی در مسابقات کشوری حضور فعال نداشته است و تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم سخنی برای به زبان آوردن داشته باشیم.

اوج گیری فوتبال آذربایجان غربی چشم انتظار همت همگانی/شهرداری ارومیه تنها حامی ورزش همگانی و قهرمانی است+تصاویر

یحیی بهاری خاطرنشان کرد: سال 94 با دستور شهرداری ارومیه تشکیل داده شد و یکی از افتخارات ما این است که در سال 95 در مقابل هیچ یک از تیم‌های تبریزی باختی نداشته‌ایم و این یک افتخار بزرگ برای شهر ماست و برای نخستین بار تیم‌های نونهالان و نوجوانان شهر ارومیه در کشور قهرمان شدند.

وی تصریح کرد: حضور تیم امید شهرمان در لیگ امید یکی دیگر از افتخارات بزرگ ما در سال‌های اخیر است و در این مسیر چند تن از بازیکنان شهر ارومیه به تیم ملی دعوت شدند که پویا بابازاده گل سرسبد آن‌هاست که تاریخ 30 خرداد ماه 96 نامه حضور وی در تیم نوجوانان به هیئت فوتبال استان رسید.

مدیر تیم‌های پایه شهرداری ارومیه با درخواست مردم از مسئولین شهری بیان کرد: تمام آحاد مردم از مسئولین در راستای شکوفایی فوتبال و استعدادهای فوتبالی انتظار دارند و انتظار داریم امسال تیم‌های فوتبال استان را مورد توجه قرار دهند چرا که بعد از قهرمانی جوانان در سطح کشوری هیچ توجهی به قهرمانان ما نشد.

در پایان مراسم از قهرمانان فوتبالی شهر ارومیه با اعطای لوح و مدال قهرمانی تجلیل به عمل آمد.