نشست خبری مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی صبح امروز برگزار شد.

به گزارش مرورنیوز، مصطفی مدبر در ابتدای صحبت‌های خود اظهار داشت: ما برای سال جاری 3 محور اصلی را مدنظر داشتیم که عبارت بودند از صندلی‌گذاری ورزشگاه آزادی، زمین چمن ورزشگاه یادگار امام تبریز و ورزشگاه نقش جهان اصفهان، این 3 پروژه اولویت‌های اصلی ما در سال جاری بودند که بتوانیم کارهای‌شان را انجام دهیم.

وی افزود: ورزشگاه آزادی به عنوان اولین پروژه جایی بود که کار صندلی‌گذاری آن را انجام دادیم چرا که بازی‌های مقدماتی جام جهانی در پیش بود و باید با سرعت بیشتری این پروژه را به پایان می‌رساندیم. ما 43 هزار و 116 صندلی در طبقه دوم نصب کردیم که این کار در مدت زمان 3 ماه انجام شد و حالا ورزشگاه آزادی 78 هزار و 116 صندلی دارد، البته امیدواریم بتوانیم با برخی تغییرات جزیی این تعداد را به 80 هزار صندلی برسانیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ادامه داد: برای این صندلی‌گذاری 2 میلیارد تومان هزینه شد و به قولی که داده بودیم عمل کردیم، خوشبختانه در چند دیداری هم که در ورزشگاه آزادی انجام شده هیچ آسیبی به صندلی‌ها وارد نشده است. ما همچنین کیفیت مورد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا را نیز پیاده کردیم و حتی تغییراتی در رختکن داوران ایجاد کردیم و آن را به رختکن بازیکنان نزدیک کردیم.

او همچنین گفت: بخش دوم پروژه‌های سال جاری مربوط به زمین چمن ورزشگاه یادگار امام بود. ما پس از پایان بازی‌های لیگ فرصت کوتاهی برای انجام این کار داشتیم، این زمین 17 سال مورد استفاده قرار گرفته بود و کیفیت خوبی نداشت برهمین اساس ابتدا به اندازه 60 سانتیمتر خاک‌برداری کردیم و خاک جدیدی را وارد آن کردیم. همچنین 2 هزار متر زه‌کشی و 40 هزار متر کار نصب لوله گرمایشی انجام شد تا این چمن در فصل زمستان نیز سبز بماند. قرارداد ما با پیمانکار این پروژه استفاده از چمن داخلی بود اما به لحاظ نزدیکی با کشور ترکیه و با توجه به کیفیت خوب چمن این کشور قرار شد که چمن از ترکیه وارد شود. با این وجود مخالفت‌هایی صورت گرفت و بحث قرنطینه مطرح شد به همین دلیل از چمن رول داخلی با بذر هلندی استفاده شد. زمین چمن ورزشگاه یادگار امام هم‌اکنون آماده استفاده است اما بهتر است 10 روز دیگر فرصت بدهیم تا به بهترین شرایطش برسد، برای این پروژه 2 میلیارد تومان هزینه شد.

مدبر در خصوص ورزشگاه نقش جهان نیز عنوان کرد: تلاش کردیم که کار افتتاح این استادیوم خیلی زود انجام شود، کار این پروژه فراز و نشیب‌های زیادی داشت که برخی از آنها در همین اواخر بود. قرار بود که ورزشگاه را به شروع لیگ برسانیم تا مورد استفاده قرار بگیرد اما به لحاظ بودجه‌ای نتوانستیم به موقع تحویل دهیم و برهمین اساس نیز کار پروژه در سال جدید با وقفه شروع شد. در حال حاضر سازه فلزی تمام شده و کار در مرحله تست ایمنی است، در این باره وسواس به خرج می‌دهیم تا مشکلی پیش نیاید پس از تست ایمنی نیز کار نصب چادرها را برای طبقه دوم را آغاز می‌کنیم. برای این بخش 30 هزار متر چادر لازم است در واقع هر بخشی از ورزشگاه که کار تست ایمنی‌اش انجام شود بلافاصله موضوع نصب چادرها را شروع می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی خاطرنشان کرد: برای نصب تمامی چادرهای نقش جهان 6 ماه زمان نیاز است. زمین چمن کاملا آماده شده و آخرین سیستم‌های روز دنیا برای این استادیوم به کار گرفته شده است. همچنین رختکن‌ها، VIP، اسکوربورد، موتورخانه، تونل و پله‌ها نیز کارشان تمام شده است، ما بنا داریم در چند روز آینده این استادیوم با حضور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در یک بازی دوستانه افتتاح کنیم. همچنین سعی‌مان بر آن است که اشکالات جزیی آن برای بازی روز 5 آذر برطرف شود به خصوص آن مسائلی که یگان‌های امنیتی مدنظر قرار داده‌اند. همچنین پیش‌بینی ما آن است که در بازی دوستانه سپاهان برای افتتاحیه 15 هزار نفر به این ورزشگاه بیاید.

وی گفت: محمود گودرزی وزیر پیشین ورزش و جوانان نیز در راه تکمیل این پروژه تلاش زیادی کرد همچنین استاندار اصفهان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، مدیرکل ورزش و جوانان اصفهان و سایر ارگان‌ها تلاش زیادی برای این پروژه انجام دادند.

مدبر در خصوص پروژه ساختمان فدراسیون‌های ورزشی در خیابان سئول اظهار داشت: پیمانکار این سازه مشخص شده است. ما مشکل مالی داریم اما در تلاش هستیم با اوراق دولتی مشکل را برطرف کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در خصوص بازسازی ورزشگاه شیرودی گفت: برآورد جدیدی با تغییرات جزئی صورت گرفته تا دوستان ما در کمیسیون ماده 5 این کار را انجام بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که صندلی‌گذاری طبقه دوم ورزشگاه نقش جهان چه زمانی انجام می‌شود، تصریح کرد: شاید الان نیازی نباشد اما کار آن به زودی انجام خواهد شد تا ظرفیت ورزشگاه به 75 هزار نفر برسد. ما در خصوص رختکن‌ها  و سایر مسائل نیز با آخرین آیین‌نامه‌های AFC حرکت کردیم، نقش جهان یک سازه فلزی است و تلاش شده آخرین مسائل مدنظر سازمان شهرسازی نیز در آن رعایت شود، حتی از تکنولوژی‌های کشورهای دیگر استفاده شده تا ایمنی کامل و صد درصد در آن انجام شود.

مدبر در خصوص سنگ‌پرانی‌هایی که در بازی اخیر پرسپولیس و استقلال خوزستان صورت گرفت و اینکه آیا تضمینی برای عدم انجام این کار در نقش جهان وجود دارد، یا خیر گفت: نقش جهان برای بازی روز 14 آبان که سپاهان در جام حذفی به میدان می‌رود، آماده است البته ما تمهیداتی می‌اندیشیم که سنگی وارد این ورزشگاه نشود.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی همچنین از ورزشگاه‌های آزادی، نقش جهان اصفهان و یادگار امام تبریز به عنوان بزرگترین استادیوم‌های کشور نام برد.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه نهایی پروژه نقش جهان چه مبلغی بوده است، گفت: تاکنون 65 میلیارد تومان در دو بخش برای این پروژه هزینه شده که 30 میلیارد تومان آن قبل از سال 93 و 35 میلیارد تومان نیز پس از آن بوده است. همچنین برای تکمیل نهایی نقش جهان به 15 میلیارد تومان دیگر نیاز است.

مدبر درباره پلمب مجموعه‌های اسکی در شمشک و دیزین افزود: سال گذشته برای ایمن‌سازی خطوط انتقال در شمشک 1.8 میلیارد تومان هزینه کردیم. امسال هم برای بازسازی برخی قسمت‌ها 400 میلیون تومان هزینه شده است. سازمان استاندارد در سال جاری دستورالعمل‌هایی را اعلام کرد که اگر بخواهیم آنها را اجرایی کنیم رقم بالایی نیاز است. واقعا در شرایط کنونی صلاح نیست چنین هزینه‌ای انجام شود اما باید موضوع ایمنی را نیز رعایت کنیم و مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ادامه داد: 3 هفته قبل سازمان استاندارد مجموعه پیست شمشک را در حالی که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شد پلمب کرد، این در حالی بود  که فرصت کمی برای راه‌اندازی آن وجود داشت و این مسئله وقفه به وجود آورد. این موضوع را می‌گویم که پلمب این مجموعه قطعا فنی نبوده است. ما پس از جلسه‌ای که با سازمان استاندارد داشتیم قرار شد که کار را انجام دهیم اما به یک باره شاهد پلمب این مجموعه بودیم، کار سازمان استاندارد واقعا عجیب بود و اگر موضوع حل نشود در سال جاری پیست اسکی نخواهیم داشت حتی اگر سازمان استاندارد کمک و همکاری نداشته باشد، پیست شمشک را نیز نمی‌توانیم مورد استفاده قرار بدهیم.

وی در خصوص اینکه برخی پیست‌ها همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و ایرادات سازمان استاندارد به آنها گرفته نمی‌شود، گفت: آنجا بخش خصوصی فعال است اما نمی‌دانم چرا چنین اتفاقاتی برای آنها نمی‌افتد. در چنین شرایطی شما خودتان پرتقال‌فروش را پیدا کنید.

مدبر در خصوص مشکلاتی که برای برخی مجموعه‌های سوارکاری به وجود آمده گفت: ما 17 نقطه برای سوارکاری داریم که در اختیار ما است البته‌ ناهماهنگی‌هایی در این خصوص وجود دارد و بین شرکت توسعه و فدراسیون ناهماهنگی‌هایی ایجاد شده که نتوانسته‌اند با هم کنار بیایند. من اعلام کردم که کار خلاف قانون انجام نمی‌دهم و نباید سلیقه‌ای رفتار شود. من به آنها اعلام کردم که اگر استانداری لایحه‌ای به دولت بدهد و به تصویب برسد ما نیز مجموعه‌های مدنظر را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در خصوص ساخت آکادمی کشتی در مجموعه ورزشی آزادی اظهار داشت: فدراسیون کشتی زمینی را از ما گرفت تا کار ساخت آکادمی را انجام بدهد. مسئولیت این پروژه با فدراسیون است و ما هم بر آن نظارت داریم.

وی در خصوص مجموعه ورزشی شیرودی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط این مجموعه را تعمیر و نگهداری می‌کنیم تا بخش‌هایی از آن استفاده شود اما در چنین شرایطی نمی‌توان کار جدی‌ای انجام داد و قابل استفاده نیست. برای بازسازی این پروژه در مرحله‌ای هستیم که اشکالات را در طرح  از بین ببریم تا در زمان ورود به کار عملیاتی دیگر تغییراتی نداشته باشیم. برای بازسازی این پروژه هیچ راهی به جز ورود به بخش خصوصی وجود ندارد. ما مقدمات را با دقت انجام می‌دهیم تا در زمان ورود به پروژه دچار مشکل نشویم و مثل پروژه‌های نیمه‌کاره نشود، باید به این نکته اشاره کنم که گردش مالی پروژه بازسازی ورزشگاه شیرودی 3 تا 4 هزار میلیارد تومان است.

مدبر در پایان در پاسخ به این سوال که آیا قرار است کلنگ ورزشگاه جدید به زمین زده شود، گفت:  صلاح نیست به این زودی کلنگ جدیدی زده شود.