ورزشگاه تختی در حالی در هفته سوم رقابت های لیگ برتر میزبان بازی نفت تهران و پرسپولیس است که این ورزشگاه هنوز فاقد یک زمین چمن مناسب برای برگزاری یک مسابقه با کیفیت است.

به گزارش مرور نیوز، ورزشگاه تختی تهران با وجود عدم رسیدگی و بازسازی هنوز هم دومین ورزشگاه از نظر امکانات در تهران به حساب می آید. این ورزشگاه اما سالها بلا استفاده و حتی در دوران جنگ تحمیلی محل نگهداری اسرای عراقی بود.


نکته جالب توجه درباره ورزشگاه تختی اینکه نقطه ضعف ها و مشکلات این استادیوم باعث شده که امروز تیم های تهرانی برای فرار از میزبانی ناعادلانه در ورزشگاه آزادی مقابل استقلال و پرسپولیس از آن استفاده کنند. مسایلی چون تعداد کم تماشاگران ، زمین چمن نامناسب و ... دلایلی است که تیم های کم طرفدار تهرانی مجاب به استفاده از آن کرده است.


ورزشگاه تختی تهران با هدف استفاده در بازیهای آسیایی سال 1974 ساخته شد اما به دلیل دوری از فرودگاه و هتل محل اسکان ورزشکاران ، مجموعه ورزشی آزادی ورزشگاه اصلی این بازیها شد. با این وصف ورزشگاه تختی توسط یک شرکت فرانسوی و با الگوبرداری از ورزشگاه المپیک مونیخ که زمانی زیباترین ورزشگاه آلمان و اروپا بود ساخته شد.


این ورزشگاه که به شکل نعل اسب ساخته شده در ابتدا نیز قراربود ورزشگاه 35 هزارنفری باشد که جایگاه اصلی تماشاگرانش در قسمت غربی است و تا پشت دروازه ها در اضلاع شمال و جنوبی کشیده می شود. دلیل این موضع هم این بود که نور آفتاب در ضلع شرقی مانع دید تماشاگران می شود. بعدها و دراوایل دهه شصت تصمیم براین شد که فاز دوم این ورزشگاه با ساخت جایگاه ضلع شرقی و رساندن ظرفیت ورزشگاه به 60 هزار نفر کلید بخورد. اتفاقی که هرگز رخ نداد.


ورزشگاه تختی تنها و اولین ورزشگاه فوتبال مسقف ایران است که همچون ورزشگاه المپیک مونیخ سازه آن با سیستم کابلی ساخته شده است. جالب اینجا است که این ورزشگاه دو سال بعد از افتتاح استادیوم المپیک مونیخ ساخته و آماده شد.

تختی؛ المپیک مونیخ بدون چمن


استادیوم خوب چمن بد!
درحالی که حمید درخشان سرمربی نفت تهران پیش از بازی هفته سوم مقابل پرسپولیس از کیفیت زمین چمن تختی تعریف کرده است اما هنوز اخباری درباره کیفیت نامطلوب چمن تختی به گوش می رسد. موضوعی که در سالهای استفاده مجدد و جدی از تختی همواره بحث اصلی درباره این ورزشگاه بوده است. گفته می شود چمن ورزشگاه تختی از بذرهای هلندی است و کیفیت خوبی دارد اما واقعیت این است که کارشناسان معتقد هستند این چمن در فصل تابستان کیفیت مناسبی ندارد و در زمستان ایران به کیفیت مطلوب نزدیک می شود.


زیبایی شناسی بصری و دوربین ها
موضوع قابل توجهی که درباره استفاده از ورزشگاه تختی وجود دارد این است که دوربین های ضبط تصاویر تلویزیونی در جهتی قرار گرفته اند که عملا زیبایی های مسابقه فوتبال را نادیده می گیرد. درحالی که ابتدا قرار بود دوربین های تلویزیونی در جایگاه مقابل تماشاگران مستقر شده و تصاویری را بگیرند که در آن جایگاه تماشاگران و زیبایی های ورزشگاه تختی نیز مکمل پخش مسابقات شوند اما دوربین ها در حال حاضر در جایگاه تماشاگران هستند این باعث می شود که پخش مسابقه فوتبال در ورزشگاهی بدون جایگاه تماشاگر و زمین چمن متصل به بیابان کیفیت بصری تماشای مسابقات برگزار شده در این ورزشگاه را بشدت تنزل دهد. درواقع این تصاویر شان مسابقات لیگ برتر و فوتبال حرفه ای ایران را زیر سوال می برد.


نور و اسکوربورد
ورزشگاه تختی در سال های گذشته با مشکل عدم داشتن نور مطابق استانداردهای جهانی فوتبال و خرابی اسکوربورد مواجه بوده است. مشکلاتی که انتظار می رود در این فصل از رقابت ها وجود نداشته باشد.


چرا تختی ورزشگاه نشود
سالها است که به ورزشگاه تختی به چشم یک ورزشگاه نیمه کاره که زمانی تبدیل به یک ورزشگاه کامل تبدیل خواهد شد نگاه می شود اما این ورزشگاه هنوز فاقد یک زمین چمن مناسب برای برگزاری مسابقات لیگ برتر است. درواقع می توان گفت تختی پتانسیلی است که سال ها است تبدیل به فعل نمی شود.