فدراسیون کشتی ایران پس از ارائه برنامه مسیرآموزش داوری اتحادیه جهانی، دو پیشنهاد خود را در زمینه برگزاری کلاس های مشترک میان داوران و مربیان و کاهش تفاوت فاحش میان تعداد داوران در قاره های مختلف را به اتحادیه جهانی ارسال کرد.

به گزارش مرور نیوز، متن نامه ارسالی ایران به ننادلالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی به شرح زیر است:
از ارسال برنامه "مسیر آموزش داوری اتحادیه جهانی کشتی" به فدراسیون های ملی، سپاسگزارم. اما بنظر می رسد، در صورتی که بخواهیم ادامه مسیر آموزش داوری در اتحادیه، به کاهش مسائل داوری ختم شود، ضرورت دارد موارد ذیل در مسیر آموزش داوری ارائه شده تا المپیک 2020 در نظر گرفته شود:
1-علیرغم پیگیری های متعدد فدراسیون کشتی ایران در خصوص برگزاری کلاس های مشترک میان داوران و مربیان، جهت فهم بهتر و بیشتر موضوعات فنی و داوری در کشتی، و پذیرش ضرورت انجام این موضوع، از سوی شما و اکثریت اعضاء هیات رییسه، همچنین طرح و پذیرش موضوع مذکور در جلسه هیات رئیسه اتحادیه جهانی در پاریس، در "مسیر تعریف شده برای آموزش داوران تا المپیک ٢٠٢٠"، هیچ گونه اشاره ای به برگزاری این کلاس های مشترک، که می تواند نقش مهمی در کاهش ابهامات و مشکلات داوری در مسابقات کشتی داشته باشد، نگردیده است.
برای من مشخص نیست که چرا چنین موضوع مهم و ارزشمندی که می تواند بسیاری از اختلافات میان داوران و مربیان ما را کاهش دهد و فضای آرام و مناسب تری در مسابقات ایجاد نماید، مورد توجه همکاران در کمیته داوران اتحادیه جهانی قرار نمی گیرد و ضرورت و اهمیت موضوع درک نمی گردد. لطفاً با توجه به اینکه موضوع برگزاری کلاس های مشترک داوری - مربیگری، به عنوان یکی از راه حل های جدی در کاهش مسائل داوری در کشتی، (به ویژه در کشتی فرنگی)، لطفاً بفرمایید نسبت به اصلاح "مسیر آموزش داوری " و قرار دادن کلاس های مشترک داوری و مربیگری در مسیر آموزش داوری اتحادیه جهانی کشتی از سوی کمیته داوران اقدام شود.
لازم به توضیح است، در جلسه هیات رئیسه در پاریس نیز آقای "آنتونی سیلوستره"، پس از اعلام نظر مثبت اعضا در این مورد، اعلام کرد، برنامه کلاس های مشترک آموزشی میان داوران و مربیان در قالب مسیر اموزش داوری تا المپیک ٢٠٢٠، به زودی ارائه خواهد شد. اما در این پیشنهاد، خبری از کلاس های مشترک داوری- مربیگری مشاهده نمی شود.
2-همانطور که به خاطر دارید، پیرو ارائه گزارشی از تفاوت آماری فاحش، میان داوران 1S قاره اروپا، با تعداد داوران 1S سایر قاره ها (آسیا ، آمریکا ، آفریقا - اقیانوسیه)، که مجدداً مستندات آن به پیوست ارائه می گردد، در جلسه هیات رئیسه، در پاریس، مقرر گردید برنامه ای از سوی کمیته داوران اتحادیه، برای کاهش این تفاوت فاحش میان موقعیت های داوری در قاره های مختلف، ارائه شود تا بتدریج شاهد کاهش نابرابری های موجود در میان داوران اتحادیه جهانی کشتی در دنیا باشیم.اما متاسفانه در طرح " مسیر آموزش داوری" ارائه شده از سوی اتحادیه جهانی کشتی، هیچ برنامه ای برای کاهش نابرابری فاحش میان داوران قاره ها ارائه نگردیده است.
همانطور که مطلع هستید بخشی از تفاوت میان داوران 1s در میان قاره های مختلف می تواند به میزان مشارکت (فنی، مالی و اجرایی) کشورهای وابسته به هر قاره در میزان فعالیت داوران آن قاره بستگی داشته باشد و این امری منطقی است، اما نابرابری فاحش موجود، بسیار فراتر از میزان تفاوت فعالیت کشورهای وابسته به هر قاره، در کشتی جهان می باشد. به عنوان مثال اروپا و آسیا که در مسابقات المپیک 2012 لندن و 2016 برزیل، هر دو قاره موفق به کسب 14 مدال طلا شده اند، با تفاوت فاحش 55 داور 1S برای اروپا و 17 دارو 1S برای آسیا مواجه هستند.
لطفاً با توجه به اینکه کاهش این نابرابری در جلسه هیات رییسه در پاریس مورد خواست شما و اکثریت اعضا هیات رییسه هم بوده است، از کمیته داوران خواسته شود، در قالب طرح مسیر آموزش داوران تا المپیک ٢٠٢٠، هر چه سریعتر برنامه ای برای کاهش تبعیض موجود ارائه گردد.