نایب رئیس زنان فدراسیون کشتی معتقد است ریاست فدراسیون از هیچ کاری برای توسعه کشتی زنان فرو گذار نیست اما ورزش زنان نیاز به حمایت جدی، حامیان مالی و رسانه ها دارد تا شکوفا شود و جایگاه واقعی خود را در آسیا و جهان پیدا کند.

به گزارش مرور نیوز، مریم منظمی گفت: کشتی زنان در ایران بسیار جوان و جدید است و با وجود حمایت های همه جانبه رئیس فدراسیون کشتی، این رشته ورزشی زنان علاوه بر توجه رسانه ها در پوشش خبری، برای تحقق برنامه هایش نیازمند توجه و استفاده از حامیان مالی است تا نتایج درخشان تری داشته باشد و برای ورزش کشور افتخار آفرینی کند.
وی درباره عملکرد کشتی گیران زن ایران در پنجمین دوره بازی های داخل سالن آسیا در ترکمنستان اظهار داشت: یکی از حساس ترین رقابت های این دوره، مسابقات کشتی بود زیرا میزبان بیشترین سرمایه گذاری و برنامه ریزی خود را روی این رشته متمرکز کرده بود و 62 مدال کسب شده از مجموع 85 مدال بدست آمده توسط ورزشکاران میزبان در رشته های کشتی، بیانگر میزان اهمیت میزبات به این رشته است.
منظمی ادامه داد: از سوی دیگر در رشته کشتی ترکمن گورش از جمله کشتی های ابداعی کشور ترکمنستان است و این کشور بدون هیچ آموزشی به سایر کشورها یا برگزاری دوره آموزش قوانین به ورزشکاران و مربیان این رقابت ها را برگزار کرد که این از انصاف و جوانمردی به دور بود اما با تمام این ها کشتی گیران زن ایران در جریان رقابت ها قوانین را آموخته و حتی موفق به کسب مدال شدند.
به گفته این مسئول ورزشی در رشته کشتی، ایران مبدع رشته کشتی پهلوانی است و در این راستا و پیش از آغاز رقابت ها و در یک اردوی سه روزه با حضور یک مربی ایرانی همه قوانین برای شرکت کنندگان توضیح داده شد تا رقابت ها در نهایت انصاف و جوانمردی برگزار شود.
نایب رئیس زنان فدراسیون کشتی گفت: همه کشورها در رقابت ها کشتی سنتی با 2 ورزشکار در هر وزن شرکت کرده بودند و ایران بنابر تصمیم کمیته ملی المپیک با یک ورزشکار در هر وزن در این رقابت ها حضور یافت اما به دلیل آمادگی بدنی خوب زنان ورزشکار با وجود جو سنگین رقابت ها به دلیل حضور هواداران ترکمنستانی و ناداوری ها، کشتی گیران ما خوش درخشیدند و موفق به کسب مدال شدند.
منظمی با بیان اینکه ناداوری در همه رشته به نفع میزبان امری عادی در فضای ورزشی است، ادامه داد: اما ناداوری در جریان بازی های داخل سالن ترکمنستان به حدی بود که وقتی مدال طلای زهرا یزدانی در کشتی با کمربند آزاد به نقره مبدل شد، حریف ترکمنستانی از یزدانی عذر خواهی کرد.
وی توضیح داد همه این ها نتوانست مانع از نمایش قدرتمندانه کشتی گیران زن ایران شود و این درحالی بود که تعدادی از کشتی گیران زن کشورمان در چند رشته کشتی شرکت کرده و برای برخی رشته ها مجبور بودند در کمتر از یک روز وزن کم کرده و به مصاف حریفان بروند.
به گفته این مسئول کشتی زنان، از مجموع 12 نفر کشتی گیر زن ایرانی شرکت کننده در بازی های داخل سالن آسیا ، 80درصد آنان از جمله الهه رضایی که مدال نقره آلیش کلاسیک را گرفت یا لیلا سیاوشی که دو مدال برنز برای کشور صید کرد، هیچ تجربه ای از حضور در رقابت های رسمی حتی رویدادهای بین المللی را نداشتند.
وی در ادامه سطح این دوره از رقابت ها را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: علاوه بر حضور تیم های قدرتمند کشتی آسیا، میزبانی در سطح بسیار عالی بود و شاید بتوان حتی سطح میزبانی این کشور را در بخش برنامه ریزی، فضاهای ورزشی و سایر بخش ها در حد یک المپیک کوچک توصیف کرد.
منظمی در ادامه، برنامه های کشتی زنان در نیمه دوم سال جاری(96) را تشریح کرد و گفت: تیم ملی کشتی گراپلینگ زنان خود را برای مسابقات جهانی باکو آماده می کند که 26 تا 29 مهرماه برگزار می شود.
به گفته نایب رئیس زنان فدراسیون کشتی، پنج کشتی گیر زن در پنج وزن به مسابقات باکو اعزام می شوند و قطعا رقابت های سختی را در پیش دارند زیرا کشورهای اروپایی در رشته گراپلینگ سابقه زیادی داشته و فاصله ما با آنان بسیار زیاد است.
وی اضافه کرد: اگر چه کشتی گیران اروپایی ازنظر امکانات و سطح تمرینات با ما فاصله زیادی دارند اما اطمینان دارم که کشتی گیران ایران با غیرت در این رقابت ها شرکت می کنند و ما شانس و امید کسب مدال در بخش انفرادی این رقابت ها را داریم.
به گفته منظمی، کشتی گیران زن رشته گراپلینگ تا کنون در چهار مرحله اردو شرکت کرده و آخرین مرحله نیز بزودی و پیش از اعزام تیم به باکو برگزار خواهد شد ضمن یکی از اردوهای این تیم با حضور یک مدرس روسی که عنوان قهرمانی جهان را دارد برگزار شد تا کشتی گیران با تکنیک های روز جهان بهتر و بیشتر آشنا شوند.
وی برگزاری یک دوره جدید کلاس های آستاژ و پیش نیاز کشتی کلاسیک توسط «گانا واسلینکو» طی روزهای 10 تا 28 مهرماه را از دیگر برنامه های حوزه کشتی زنان در نیمه دوم سال جاری عنوان کرد.
تیم کشتی زنان اگر چه با 12 کشتی گیر راهی بازی های داخل سالن آسیا در ترکمنستان شد اما سارا علیپور یکی از کشتی گیران کشورمان در جریان مسابقات دچار شکستگی شدید از ناحیه دست شد و از دور رقابت ها کنار رفت.
کشتی گیران زن ایران با یک طلا، دو نقره و 13 برنز کار خود را در پنجمین دوره بازی های داخل سالن پایان دادند.
پنجمین دوره بازی های داخل سالن آسیا از 26 شهریور ماه تا پنجم مهرماه به میزبانی عشق آباد ترکمنستان برگزار شد.