رئیس فدراسیون ووشوی ایران گفت: باید از مربیان چینی بهتری در تالو و ساندا استفاده کنیم.

به گزارش مرور نیوز، مهدی علی‌نژاد درباره‌ی قطع همکاری فدراسیون ووشوی ایران با سه مربی چینی تیم‌های ملی‌ ووشو، گفت: روز یکشنبه با مسئولان و همکاران در فدراسیون جلسه چند ساعته‌ای را داشتیم و در جمع بندی‌ها به این نتیجه رسیدیم که از مربیان بهتر چینی در تالو و ساندا استفاده کنیم. به هر حال ما در بزرگسالان ساندا نتیجه 100 درصدی را کسب کرده‌ایم اما در بخش ساندای دختران رده سنی جوانان که از مربیان چینی استفاده کرده بودیم آنچنان موفق و راضی نبودیم. در مورد رده بزرگسالان دختران هم فکر می‌کنیم دلیل اصلی موفقیتشان تجربه این ورزشکاران بود.

وی همچنن در مورد قطع همکاری با مربیان چینی گفت: در مورد بخش تالو هم سعی می‌کنیم مربیان بهتری را از چین بیاوریم تا به نتایج بهتری هم دست پیدا کنیم. البته این به معنی استفاده نکردن از مربیان چینی در ادامه‌ی کار نیست و هدف فدراسیون ووشو استفاده از مربیان بهتر چینی است. زمانی که برای مسابقات جوانان آسیا در کره بودیم و همچنین در رقابت‌های جهانی روسیه با برخی مسئولان فدراسیون ووشوی چین صحبت‌هایی کردیم که با توافقات خوبی هم روبرو شدیم و فدراسیون چین قول همکاری بیشتر با ایران را داد.

رئیس فدراسیون ووشوی ایران با اشاره به رقابت‌های قهرمانی جهان در روسیه ادامه داد: طبیعتا مسابقات جهانی بالاترین سطح رقابت‌های ووشو است که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. تیم ملی ایران نیز چهار ماه اردو داشت و زیر نظر مربیان چینی و ایرانی تمرینات خود را برگزار کرد. خدا را شکر می‌کنم که پس از چهار دوره نایب قهرمانی توانستیم برای نخستین بار هرچند خیلی میلی‌متری بالاتر از چین بایستیم و به عنون قهرمانی در این رقابت‌ها دست پیدا کنیم. این کار خیلی سخت بود و توانستیم با یک مدال نقره بیشتر نسبت به چین این عنوان قهرمانی تاریخی را کسب کنیم.

او همچنین افزود: پیش بینی می‌کردیم که سطح مسابقات بالا باشد چون کشور میزبان از حریفان قدر بود و برای کسب مدال‌های بیشتر پا به این مسابقات می‌گذاشت. خوشبختانه شرایط طوری پیش رفت که هم از نظر فنی و هم مدیریتی توانایی بالای ایران باعث رقم خوردن این نتیجه شد. مسئولیت کمیته هماهنگی و نظارت دست ایران بود و حداقل کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که نگذاشتیم حقی از کسی ضایع شود. همچنین با توجه به اینکه دانشجویان زیادی در روسیه داریم با هماهنگی‌های سرکنسولگری ایران در روسیه این دانشجویان مشوق تیم ملی ووشو بودند، بعضا طرفداران ایران از کشورهای دیگر بیشتر بود و ووشوکاران ایران احساس غریبی در این رقابت‌ها نمی‌کردند.

دستیابی فدراسیون ووشوی ایران به فرمول قهرمانی

علی‌نژاد در مورد نحوه پایدار کردن این موفقیت‌ها گفت: فدراسیون ووشوی ایران از 10 سال پیش یک برنامه‌ی راهبردی 15سال را در سه مرحله‌ی پنج ساله پیگیری می‌کند. فدراسیون در حال حاضر در پنج سال سوم خود فعالیت می‌کند و خوشبختانه بیشتر از آن که فکر می‌کردیم پیشرفت داشته‌ایم، با این روند و ارزیابی نقاط ضعف و قوت به کار خود ادامه می دهیم. فدراسیون ووشوی ایران به فرمول قهرمانی دست پیدا کرده و تلاش می‌کنیم این فرمول قهرمانی را با همین شیوه ادامه دهیم.

او همچنین در مورد بخش تالو افزود: در مورد تالو باید توجه بیشتری را به رده‌های پایه کنیم. البته ما در رده سنی جوانان در سال جاری پنج مدال طلا گرفتیم و دوم شدیم. اما رشته‌ی تالو زمان زیادی می‌خواهد تا این ورزشکاران به رده‌ی بزرگسالان وارد شوند. همچنین مسئله‌ی فرهنگ عمومی در تالو و ساندا یکسان نیست و در تالو مردم کمتری فعال هستند. البته به دلیل اینکه در ساندا خیلی قوی هستیم اینطور به نظر می‌رسد که تالوی ایران خیلی ضعیف است اما در واقعیت اینگونه نیست. با این حال سعی می‌کنیم مربیان خوبی از چین بیاوریم و برنامه‌های خوبی را طرح ریزی کنیم تا به نتیجه خوبی در آینده برسیم. البته فکر می‌کنم در بحث تالو باید با فدراسیون ژیمناستیک هم تعامل بیشتری برقرار کنیم و این مسئله در دستور کار بنده قرار دارد. سعی می‌کنم در کوتاه‌ترین زمان نشستی را با خانم درگاهی در این باره داشته باشم.

علی‌نژاد در پایان این گفت و گو با قدردانی از زحمات کادرفنی تیم‌های ملی ووشو گفت: اگر ووشو حمایت بیشتری شود به نتایج بسیار خوبی در بازی‌های آسیای جاکارتا دست پیدا می‌کند. فکر می‌کنم ووشو نشان داد که ارزش این اعتماد و حمایت را دارد و اگر حمایت‌های بیشتری شود قطعا با اجرا شدن برنامه‌های فدراسیون ووشو می‌توان در جاکارتا نتاج خوبی گرفت. همچنین جا دارد از پیام‌های تبریک ریاست جمهور ایران دکتر حسن روحانی، رئیس مجلس آقای لاریجانی، وزیر ورزش و جوانان، سخنگوی وزارت خارجه و رئیس کمیته ملی المپیک تشکر کنم. ما مطمئنیم که این پیام‌ها در آینده با حمایت‌هایی همراه است و بی صبرانه منتظر این اتفاق خوب هستیم.