دیروز 21 فروردین سالگرد اولین قهرمانی استقلال در جام باشگاه های آسیا بود.

به گزارش مرور نیوز، نخستین دوره مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا در سال1967 میلادی (1346 هجری خورشیدی) برگزار شد که ایران در نخستین دوره ی مسابقات نماینده ای نداشت و دو سال بعد از دوره اول در سال 1348 دوره ی دوم برگزار شد و نمایندگان ایران پای در این مسابقات گذاشتند.

نخستین حضور استقلال در دوره سوم بود که در فروردین ماه 1349 به میزبانی ایران و در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد. در آن هنگام علی دانایی‌ فر سرمربی کهنه‌کار باشگاه جای خود را بر روی نیمکت به زدراکو رایکوف سپرده بود که به تازگی از تیم‌های ملی فوتبال جوانان و بزرگسالان ایران جدا شده بود. تیم استقلال با دو پیروزی 3-0 در برابر نمایندگان لبنان و مالزی به آسانی از گروه خود صعود کرد، در نیمه نهایی مدان اندونزی را از پیش رو برداشت و در بازی فینال به هاپوئل تل‌آویو قهرمان دوره نخست مسابقات رسید. تیم‌های رژیم صهیونیستی در آن هنگام در قاره آسیا بازی می‌کردند و تیم ملی فوتبال این کشور نیز در همان سال به عنوان تنها نماینده آسیا و اقیانوسیه به جام جهانی فوتبال 1970 مکزیک راه یافته بود.

تیمسار خسروانی که همزمان رییس سازمان ورزش بود، رایکوف را برای مربیگری تیم‌ ملی بزرگسالان به ایران آورد و سپس برای مربیگری تیم جوانان از این مربی استفاده کرد. تیمسار خسروانی رایکوف را به تاج تهران آورد و با اندیشه سرمربی جام باشگاه های اروپا دیده ای مانند رایکوف تاج کبیر آسیا شد. ۴ بازیکن کمکی غلام وفاخواه (عقاب) فریدون معینی (پیکان) مسعود معینی (بانک ملی) و محمود خوردبین از پرسپولیس به یاری تاج شتافته‌اند و نمایندگان لبنان و مالزی، در نیمه‌نهایی هم اندونزی مقهور تاج می‌شوند تا بدون گل خورده به نبرد هاپوئل برود و لبنانی‌ها در نیمه نهایی از بازی با هاپوئل سرباز زده‌اند تا اسراییلی‌ها با استراحت بیشتر به فینال بیایند.

روز 21 فروردین سال1349 در ورزشگاه لبریز از تماشاگر امجدیه تهران نخستین فینال آسیایی استقلال برگزار گردید. 

ورزشگاه امجدیه شاهد تماشاگران استقلال و پرسپولیس در کنار یکدیگر بود این بازی، بازی رنگ آبی به حساب نمی آمد بلکه بازی ملی لحاظ می شد. هاپوئل در دقیقه 69 بازی با گل ازکیل هازوم بازیکن ملی‌پوش خود  از استقلال پیش افتاد. بازی با همین گل رو به پایان بود اما غلام وفاخواه در دقیقه 83 کار را به تساوی و وقت اضافه کشاند. در دقیقه 92 مسعود معینی مدافع پیش‌تاخته استقلال گل برتری را وارد دروازه هاپوئل نمود و بازی با همین نتیجه به پایان رسید.

به این ترتیب استقلال ایران به روند متوالی قهرمانی باشگاه‌های رژیم صهیونیستی در آسیا پایان داد و جام را در خانه نگه داشت. این بازی به عنوان یکی از دیدارهای حماسی در تاریخ باشگاه استقلال و فوتبال ایران ثبت شده است در پایان بازی‌ها غلامحسین مظلومی نیز با 5 گل زده آقای گل مسابقات شد.

بعد از پایان بازی جو آنقدر شاد و مثبت بود که مردم در ورزشگاه و خیابان ها به جشن پرداختند. تیمسار خسروانی برای قدردانی از هواداران پرسپولیس که در کنار تماشاگران استقلال به تشویق تیم تاج پرداخته بودند، دستور داد محرومیت عزیز اصلی سنگربان پرسپولیس که دو ماه قبل در شهرآورد ناتمام، به داور سیلی زده بود بخشیده شود.

بلافاصله ایرج جنتی عطایی که خودش بازیکن تاج مشهد بود، ترانه‌ای در وصف قهرمانی تیم تاج سرود.