محمدرضا داورزنی که به عنوان معاونت قهرمانی وزارت ورزش همواره در برابر نتایج و اتفاقات تیم های مختلف ورزشی پاسخگو بوده، امروز در حاشیه افتتاح ساختمان جدید هیات فوتبال تهران به برخی سوالات پاسخ داد.

به گزارش مرور نیوز، معاون قهرمانی وزارت ورزش گفت: درباره موضوع احتمال محرومیت کشتی ایران به خاطر روبه‌رو نشدن با نمایندگان رژیم صهیونیستی جلسات متعددی در این دو، سه ماه گذشته برگزار شد. مهمترین مساله البته به مساله درخواست های رسول خادم درباره موضوع روبرو نشدن با نمایندگان اسراییل و خطرات احتمالی برای ورزش ایران مربوط می شد.

قبلا مصدومیت قهرمان ها خیلی بیشتر بود

ما رشته‌هایی داریم که در میدان‌های جهانی و المپیکی حضور دارند و در گذشته مصدومان ما در برخی رشته‌ها زیاد بود. مثلاً در رشته کشتی شرایط به این شکل بود. حتی در بعضی رشته‌های گروهی به دلیل مشکلاتی که در نوع بدن‌سازی داشتیم عمر قهرمانان زود به پایان می رسید. مثلاً در برخی پست‌های یک رشته مثل والیبال مصدومیت‌ها به قدری بود که از استانداردهای قهرمانی خارج می‌شد. الان وضعیت علمی‌تر شده و از متخصصین استفاده می‌شود تا عمر قهرمانی ورزشکاران کوتاه نشود و یک ورزشکار بتواند با حفظ آمادگی، افزایش توانمندی و استفاده از تجربیات در میدان‌های مختلف حضور پیدا کند. باید بپذیریم قهرمان ورزش برای حضور در مسابقات جهانی و المپیکی باید با سایر قهرمانان همان کشور رقابت کند.

پنج ستاره شدن فوتبال اتفاقی نیست

باید قبول داشته باشیم که در ورزش‌های تیمی و انفرادی چندین گروه حضور پیدا کنند تا از بین آنها انتخاب شود. این مسأله طبیعی است که به نوع برنامه‌ریزی فدراسیون بازمی‌گردد تا بتواند خون جدیدی با تربیت نسل‌های مختلف تزریق شود. وقتی شایسته‌ترها و جوان‌ترها بیایند افراد قبلی جای خود را به شایسته‌ترها می‌‌دهند. این به نوع برنامه‌ریزی فدراسیون‌ها مربوط است. یک زمان کشور ما 34، 35 میلیون جمعیت جوان داشت ولی اکنون 13 میلیون دانش‌آموز داریم که اینها خون‌های جدیدی هستند که باید به ورزش کشور تزریق شوند. مثلاً در تکواندو در 10، 12 سال‌ گذشته یکی از سکوهای قهرمانی به ما اختصاص داشته است. در رشته‌های دیگری بوده که قهرمان جهان شدیم. اینکه فوتبال پنج ستاره می‌شود و در والیبال جزو موفق‌ترین‌ها هستیم برای این است که برنامه‌ریزی ما به شکلی بوده که جمعیت زیادی در سطح شهرها، استان‌ها و کشور به استعدادیابی مشغول بودند. ورزشکاران باید از رد‌ه‌های سنی پایین شناسایی شوند. اینکه ما نمی‌توانیم جایگزین‌های خوبی داشته باشیم این به ضعف ما برمی‌گردد و اتفاق خوبی نیست؛ اما اگر وقتی دوره به دوره مشاهده کنیم تیم‌ها قدرتمندتر ظاهر می‌شوند و تیم‌ها شکل جدید پیدا می‌کنند. یعنی فدراسیون برنامه داشته و کار خوبی انجام شده است. این مسأله به نوع برنامه‌ریزی و اینکه چه تعداد از جوانان کشور شناسایی شده‌اند، دارد.

 

حمایت ما از کشتی صددرصدی است

موضوعات را باید در جای خودش بررسی کنیم و راهکار برایش پیدا کنیم. حمایت ما از کشتی یک حمایت صددرصدی است. بین وزارت ورزش و فدراسیون کشتی هیچ‌گونه بحثی وجود ندارد. برخی از موضوعات فرادستی هم وجود دارد که به سایر ارگان‌ها مربوط می‌شود.

موضوع روبرو نشدن با ورزشکاران اسراییلی جدید نیست

درباره موضوع احتمال محرومیت کشتی ایران به خاطر روبرو نشدن با نمایندگان رژیم صهیونیستی جلسات متعددی در این دو، سه ماه گذشته برگزار شد اما یک موضوعی است که از 7-8 سال قبل در دوران ریاست سعیدلو و عباسی جمع‌بندی و به شورای عالی امنیت ملی کشور ارسال شد؛ چون به آرمان‌های نظام و انقلاب ربط دارد و کسی نمی‌تواند بحثی در این موضوع داشته باشد. برای اینکه حقی از ورزشکاران و نماینده‌های ایران ضایع نشود، نیاز به تدبیر داریم همه به فکر این موضوع هستند و ما طی این مدت با شورای عالی امنیت ملی جلساتی برگزار کردیم و پیش از این با آنها روبه‌رو بودیم. باید بگویم که این امر اصلاً بحث تازه‌ای نیست.

ایران در این چالش تنها نیست

باید راهکار پیدا کنیم که البته این اتفاق هم در حال رخ دادن است. ما با مسئولان تصمیم‌گیر کشور هم صحبت کردیم. این موضوع تنها مربوط به ایران نیست چون فقط موضوع به کشور ایران ختم نمی‌شود؛ بلکه برخی از کشورهای دیگر هم با آن درگیر هستند. برای مثال اوکراین با روسیه یا کوزوو و صربستان جز مشکلات جدی هستند؛ اما با جنجال چیزی درست نخواهد شد.